| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Växellådsfråga/bekymmer.
|
1293 besök totalt |
|
Växellådsfråga/bekymmer.
Har lagt in dessa bilder i min projekttråd också men det kanske finns någon som är duktig på växellådor men som inte läser den tråden så jag ställer frågan här också. Lådan är från en bmw 535 och det ramlade loss delar när jag tog bort kåpan vid ingående axeln och jag hann tyvärr inte se hur det satt ihop. Någon som vet hur denna lilla brickan ska sitta och vad den har för uppgift? Även intresserad av hur spåren och hålet ska vara å varför?
_________________ Jonas Edling |
||||
|
Re:
Jag tycker det syns att spåret har suttit nedåt. Om brickan trillade ur när du demontera lådan så tror jag du har rätt där med. Är det 535 som i E28? Fanns det inte sprängskisser på den i ETK:n. På den tiden renoverades väl lådorna. _________________ bmw bmwsson |
||||
|
Från ETK. Hoppas det hjälper dig.
RealOEM _________________ Bert-Ola Runeson |
||||
|
Re:
Nu hänger jag inte riktigt med på vad du menar med halva urtaget och röret. MVH Jonas _________________ Jonas Edling |
||||
|
Re:
Sorry om jag var otydlig, vi försöker igen.
Klicka på länken till sprängskiss E28 M535 växellåda på RealOEM , samma som jag la in i tidigare inlägg. Där kan du kanske se hur jag menar. Vi tittar på din första bild i denna tråd så har du "locket" med de sex bulthålen. I överkanten på det har du en halvmåneformad urfasning, där passar ena halvan av den runda brickan in. I centrumhålet på "locket" är en rörhylsa med fläns instucken. På flänsen finns också ett halvmåneformat urtag där andra halvan av brickan passar in. När brickan finns på plats kan inte det flänsade röret röra sig, "snurra", i locket. Allt detta för att, som MAZ skriver, oljeavrinningen från ingående lager ska kunna rinna tillbaka in i växellådan genom den lilla kanalen i underkant av "locket" och "röret". Brickan kan ju, som Karlsson säger, även ha funktionen att hålla yttre lagerbanan på lagret på plats mot växellådan. Hoppas det blev bättre förklarat denna gång.
_________________ Bert-Ola Runeson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Växellådsfråga/bekymmer.
|
1293 besök totalt |