Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bältessträva i halvbur?
2687 besök totalt
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Bältessträva i halvbur?

Hej!

Jag har en skruvad halvbur/båge från Heigo med extra diagonal sträva (från höger sida av huvudbåge till vänster infästning i hjulhus) och en i huvudbågen (ca 30-40 cm upp från golvet). Infästningarna är svetsade och förstärkta i bakre hjulhus och B-stolpe. Då jag vill ha buren demonterbar så har jag lite problem med att få till en bältessträva mellan de bakre stagen. Min fråga är om det är godkänt att montera en bältessträva i huvudbågen mellan B-stolparna istället. Detta skulle ge ett avstånd på cirka 25-30 cm till stolarna och jag skulle kunna få till en "perfekt" bältesvinkel...

Men är det ok att montera bälten på detta sätt?

Alla kommentarer mottages tacksamt!

/Per-Anders.

Sverige
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Följdfråga...

Finns det några regler för hur kort ett 6-punktsbälte kan/vara med tanke på stretch med mera?

Arvika
Här sen Aug 2006

Re: Bältessträva i halvbur?

Focus RS skrev:
Hej!

Jag har en skruvad halvbur/båge från Heigo med extra diagonal sträva (från höger sida av huvudbåge till vänster infästning i hjulhus) och en i huvudbågen (ca 30-40 cm upp från golvet). Infästningarna är svetsade och förstärkta i bakre hjulhus och B-stolpe. Då jag vill ha buren demonterbar så har jag lite problem med att få till en bältessträva mellan de bakre stagen. Min fråga är om det är godkänt att montera en bältessträva i huvudbågen mellan B-stolparna istället. Detta skulle ge ett avstånd på cirka 25-30 cm till stolarna och jag skulle kunna få till en "perfekt" bältesvinkel...

Men är det ok att montera bälten på detta sätt?

Alla kommentarer mottages tacksamt!

/Per-Anders.

Godkänt?? om man bara ska köra banträffar tror jag inte det finns några regler. Antar vidare att du inte ska vagnboksbesiktiga eftersom du bara har halvbur, och då spelar det ju ingen roll.
Sen om det är vettigt har jag ingen aning om...

Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Nej, någon vagnsbok är av naturliga skäl inte aktuellt. Men jag är intresserad av att veta om det är ok med den typen av montering. Vill veta att monteringen håller så jag inte sitter med en bältessträva i bakhuvudet eller behöver brottas med en ursliten båge vid en eventuell rullning...

/Per-Anders.

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Jag har väldigt kort avstånd mellan min bältesinfästning och stolarna...

Det diskuteras i slutet på denna tråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24769&postdays=0&postorder=asc&highlight=b%E4lten&start=21

Jag tror att detta besvarar din fråga...

Sverige
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Tack Mattias!

Där fanns mycket information i den tråden och dess "undertrådar"...

Målsryd
Här sen Sep 2004

hej har väldigt korta band då stolen stöttar mot buren ,har vagnboksbesiktigat /sbf /DR
se länk
http://www.402m.com/attachment.php?attachmentid=10183&d=1169407156

Bältessträva i halvbur?
2687 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande