Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R-däck och raktframåka?
1415 besök totalt
///Peter
Stockholm
Här sen Jul 2007

Trådstartare
R-däck och raktframåka?

Kommer väl häda genom att ställa denna fråga på ett banåkar forum

Men undrar hur R-däck fungerar för raktframåka på gata. Söker mer grepp men vill inte åka på MT ballongdäck utan behålla mina fina 18" (10" breda bak).

Bilen väger 1300kg och har 660 hp och skulle vilja ha 265-295 breda bak (295 funkar det på 10" bredd? då R-däck behöver bredare fälgar för motsvarande dimension kontra gatdäck)

Vilket R-däck skulle funka? Eller har alla R-däck för styv stomme för att ge bra raktfram grepp? Vill helst ha grepp någorlunda snabbt utan allt för mycket värmning

Hoosier verkar ha nått som är mjukare och klistrigare? Avråder ni helt eller andra tips?

Tack på förhand!

Lund
Här sen Feb 2003

är inte dragradials bättre till ändamålet?

Något i stil med dessa; länk
Citera
///Peter
Stockholm
Här sen Jul 2007

Trådstartare
ah! nu närmar vi oss! Tyvärr finns dom inte i 18" men det kanske finns andra fabrikat som för liknade?

Järfälla
Här sen Feb 2003

Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

R-däck eller inte spelar ingen roll det gäller ju dragracing nu...

Med samma hänvisning som i denna tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=45998 Så låser vi denna.

Forumet är ju inte ämnat för dragracing utan det finns bättre lämpade ställen med högre kunskap om "rakt fram åka" som säkert kan svara på dina frågor.

(Inofficiellt kan jag säga att den bästa lösningen är olika uppsättningar bakdäck. Så gjorde jag när jag höll på med strippåka. Det blir billigare i längden. Skaffa ett par plåtfälgar och köp några bättre begagnade gatslicks. Jag hade ett par MH gatslicks som fungerade utmärkt, Köra på strippen med R-däck är ju bortkastade pengar om du sliter ut dem på det viset. Tycker jag...)

Citera
Däck för banåka
R-däck och raktframåka?
1415 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande