Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sladda, köra på ställ, drifta? (omdöpt splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (5823 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Snott från en annan tråd

http://home.netpower.no/pberg/dekk.html

Ut i fra dette kan vi se at den "klassiske" kjorestilen der en akselererer og bremser i rett linje, og så svinger, vil vi ikke utnytte alt friksjonen som er tilgjengelig i dekket. Kurven merket "Klassisk" under viser hvor mye en utnytter grepet i en sving, fra bremsing til akselerasjon. Dersom vi heller bremser litt lenger inn i svingen, samtidig som vi begynner å dreie på rattet, og går "langsomt" av bremsen samtidig som vi bygger opp sidekraft, helt til vi når midten av svingen, og så slakker av på styreutslaget samtidig som vi begynner å akselerere ut av svingen, vil en normal sjåfor vanligvis kunne klare å holde seg på kurven merket "Sannsynlig". Dersom du heter Michael Schumacher eller Mika Hakkinen, vil du nok klare å holde deg på kurven merket "Mulig".

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Ah! Här ser man att friktionen är hög i ganska stora slipangles!! Inte bara med gatdäcket...

Jönköping
Här sen Dec 2002

Grafen med slipvinklar känner jag igen sen ett examensarbete på Väg och Trafikinstitutet. Där var det inte kurvtagning utan inbromsning, men principen är ju densamma. Både när det gäller acceleration och inbromsning är ju fenomenen "lagom hjulspinn" respektive "nästan låsning" kända som geende mesta möjliga G-kraft.

Kul tråd, sånt här kan man ju tjafsa om hur länge som helst thumbs up . Vill bara hävda att moderna framhjulsdrivna bilar i allmänhet INTE är understyrda i ingången på en kurva. Annat var det förr, minns med rysningar pappas Passat -76 thumbs down .

Eftersom frågan var uppe har jag en gång kört om Ronnie Petterson. Inte för att det var under tävlingsförhållanden, men ändå!

JohanR

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Magnus Thomé:
Har inte din mamma talat om för dig att det är fult att stjäla

om jag nu fattat saken rätt skall bilen vara ett fjet överstyrd i ingången på kurvan och understyrd i utgången.
Kan detta vara själet till att.....
citat:
"om man tittar på S60-challengeförare så verkar de alltid slänga ut rumpan en bit vid turn in tex..... "

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

D R I F T I N G !

hahahahahahaha

Sikken rolig läsning... ni kan rätt mkt mattematiskt

men ni har ALLA fel när det gäller att prata om DRIFTING.

ordet DRIFTING in bilkretsarna - innebär inte bara att bredsladda i en sväng - det innebär även att bilen skall hållas KONSTANT på tvären även på rakorna - således både innan & efter en sväng.

dett är inte samm sak som att "drifta" genom en sväng eller att "power-slide" genom en kurva.

Vill ni ha lite film på hur det går till kanske så skall jag snart filma på Ring Knutstorp - innan vintern kommer.

Mvh/
.......Kristian

William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Magnus Thomé skrev:
Ah! Här ser man att friktionen är hög i ganska stora slipangles!! Inte bara med gatdäcket...

Sen så är det även så att maxfriktionen på däcken kommer vid olika slip-angles beroende på däckets belastning.
Ett tungt belastat däck har friktionstoppen vid en större slip-angle än ett lätt belastat däck.
Därför kan det vara bra med en sådan ackermann att hjulen står parallellt, eller till och med med toe-in i kurvan, istället för med toe-out.

Detta eftersom det inre hjulet vill ha en mindre slip-angle än det yttre pga belastningen.

Inget jag har testat dock, men jag har läst om det!

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re: D R I F T I N G !

KristianAE86 skrev:

ordet DRIFTING in bilkretsarna - innebär inte bara att bredsladda i en sväng - det innebär även att bilen skall hållas KONSTANT på tvären även på rakorna - således både innan & efter en sväng.

Lite gammalt ämne, men jag kollade lite på initial D idag och kände mig tvungen att skriva en till rad i ämnet

Vad du syftar på torde vara Show-drifting.
Vilket till skillnad från fast/higspeed-drifting, är mest för att showa-off (gud vet att jag älskar svengelska).
I Show drift så är det mycket riktigt att man börjar drifta så tidigt som på raksträckan innan själva svängen, dom har lite tidigare turn ins med andra ord (nu tar jag inte i åtanke den typ utav svängande som utförs för att gunga bilen fram på raksträckan, då det verkligen inte uppfyller någon funktion, utan jag har enbart i åtanke den drift som har med själva svängandet att göra).
om du däremot ska utföra fastdrifting så har du juh i princip slutfört dritften efter apex (beroende på kurvan), och har nosen pekandes åt det håller du ska åt, och eftersom du vid fastdrift inte skjuter ut baken hejvillt åt helvette utan jobbar med små motstyrningar så har du redan återfått greppet på bakhjulen ganska tidigt efter apex, vilket gör att man har en fla out mycket tidigare.
Så du har både rätt och fel, om du undrar efter refferenser så har jag bara ett namn: Keiichi Tsuchiya!, och hör sen
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Ja, gammal tråd, men vad gäller S60 Challenge-bilarna tror jag det är att de håller bromsen ganska långt i instyrningen, ngt som åtminstone känns positivt i min framtunga/framhjulsdrivna bil också i vissa kurvor, sen kanske kompletterat med lite "roll steer" eller vad man ska kalla det, egentligen samma som "bump steer" bak men åt ett bestämt håll, uppåt -> utåt om nu geometrin medger detta. Eftergivlighet kan de ju också ha spelat med.

EDIT: Kan iofs vara toe-out bak oxå. /EDIT

På SuperTouring S40 är jag mer säker på att de hade laborerat med medstyning i bak på ngt sätt, men det kanske finns ngn som vet?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Allmänt banåkaforum
Sladda, köra på ställ, drifta? (omdöpt splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (5823 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande