| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Generellt trim-chip
|
1 besök senaste veckan (1874 totalt) |
|
Generellt trim-chip
Hur ser herrarna motorkunniga på trimchip generellt? Jag har suttit och kikat lite på blocket och hittat ett gäng firmor som säljer chip till sugmotorer som enligt dem ska ge 15hk typ. Hur kan det vara möjligt? Vi tar min V6:a som exempel - 204hk original och enligt dem med chip 222hk? Är det ens möjligt? Typ 10% ökning nästan? Skeptisk men sugen... Sen brukar ju chippen kurera annat, typ ta bort filtreringen på gaspedalen på DBW-bilar så att de inte laggar lika mycket när man pumpgasar vid rödljuset...typ. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
|
++skeptisk;
Låter ju lite smått orimligt att moderna, "miljövänliga" bilar skulle vara så dåligt inställda att man kan få ut åtskilliga % bara genom en generell justering av några parametrar... (Vi snackar väl sugmotor här?) Kan tänka mig att man kan få sådana vinster om man mappar motorspecifikt med en seriös motorstyrning, speciellt om motorn saknar knacksensorer och är ställd för 95 oktan, men annars är jag skeptisk, som sagt. Men, vad vet jag? När man ser avgassystem och annat på flertalet standardbilar så blir man ju mörkrädd...!
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Re:
Men om man tummar lite på miljöparametern så kan man köra motorn lite snålare eller fetare beroende på vad som ger mest effekt på tex höga varv eller så ställer man tändningen lite. Jag tror nog det går att få ut 10 % extra men det kan ju innebära försämrad livslängd på motor om man kör den lite snålt och/eller mera utsläpp. _________________ Karl Vestgöte |
||||
|
Re:
Mjo, visst kan man göra det, rent teoretiskt - men hur bra är det att försöka sig på sådant med ett generellt chip? Känns ju som att man förlitar sig på att alla motorer är praktiskt taget identiska. Vad händer då om man t ex har luftfilter och avgassystem med lite bättre flöde än original? Dessutom brukar de här sakerna i praktiken bara vara en handfull parametrar till motorstyrningen - alltså bara siffror; ingen hårdvara. Kollade lite på sådant inför Westfield V6-bygget, men kom fram till att MegaSquirt + EDIS gav väldigt mycket mer möjligheter för ungefär samma pengar. (Behövde ju iofs inte ta hänsyn till något befintligt elsystem här; inget stöldskydd att lura, inga originalinstrument som ska ha skumma signaler osv.) originalsystemet har t ex inte mycket mer parametrar för tändningen än en mekanisk fördelare med vakuum, medan MS har 12x12-tabell samt en massa andra parametrar - och så kan man ju mixtra med allt bäst man vill, eller låta något proffs göra det efter konstens alla regler. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Re:
okej jag tänkte på chip anpassade till en viss motor som är standard. Om man börjar ändra med annat luftfillter, avgasrör eller liknande så kan ju effekterna bli svårförutspådda. Om man inte anpassar chippet till den individuella motorn så blir ju resultatet inte så exakt men man borde kunna vinna en del effekt på att köpa ett chip till en motor som är i standardutförande och chipet är utvecklat för den motortypen. Har man pillat på bilen med annat luftflöde och avgasrör så stämmer förmodligen inte orginalchipet så bra heller. Men sen beror det ju på hur styrsystemet är uppbyggt, har man en "luftmassemätare" som kan mäta exakt hur mycket lyft som passerar genom motorn så borde det anpassa sig automatisk om man ändrar flödet genom motorn med luftfilter/avgasrör eller likanande, men har man bara en map sensor (manifold air pressure) så tas det ju inte hänsys till flödet utan bara trycket i insuget och då finns det ju potential till att det blir ordentligt fel. Ett gammalt K-jetronic från en gammal saab borde man kunna meka på vilken annan fyr-cylindrig motor som helst eftersom den mäter luften som passerar in i motorn och tillsätter lagom mycket bränsle. Megasquirt och EDIS är ju absolut väldigt bra grejer men det tar ju mycket mera kraft och tid för att få det att stämma riktigt bra än att köpa ett färdigt chip som är anpassat till motortypen, många trimfirmor säljer ju kit med avgasrör, luftfilter och anpassat chip och det är ju en ganska enkel lösning om man inte vill krabba med det själv. Handlar ju som vanligt om att väga tid och ork mot pengar och lusten att göra det själv. _________________ Karl Vestgöte |
||||
|
På Opels gsi 16v med 150 hk orginal får man runt 10hk till med bara chip. Flera som bromsat och testat detta. Och då är ju inte 150hk ur 2 liter i en motor från 88 så lågt från början heller.
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
|
Jag bränner mina egna chip till Camaron som har TPI insug,själva systemet är GMs OBDI.
Dom trimchip som görs kan i praktiken sägas ge mer tändning och mer soppa i ett tidigare skede mot original hur mycket detta ger rent effektmässigt/tdismässigt kan man diskutera men bilen känns piggare i mellanregistret antagligen tappar den på toppen samtidigt som man får en försämrad bränsleknomi har anledning att tro att "alla sugmotor" chip fungerar likartat. Man kan oxå göra en del trevliga saker som ta bort toppfartsspärren varvtalsskydd antitheft funktion labba en del med lådans lockup,ställa tomgångsvarv osv. Det bästa med att kunna bränna själv är att man kan lätt modda för olika motorkombinationer och bränsletyper. mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
|
Det enda rätta i mina ögon är att mappa varje motor för sig i bänk, på rullar eller på väg.
Alla motorer är individer och så fort du ändrar på minsta lilla i motorn eller på insug/avgas så har du ändrat förutsättningarna och den ska mappas om. Dessutom så har de från fabrik en mappning som garanterat funkar på alla motorer som lämnar bandet och som dessutom uppfyller avgaskraven vid kallstart. Så visst finns där mer effekt att hämta vid en mappning. |
||||
|
Hade en liten diskussion om trimchip á la Piggyback med min toktrimmandes garagegranne. Egentligen började vi prata om dieselmotoroptimering, men gled över på bensinare också.
Min fasta uppfattning är att jag inte tror på piggyback-moduler, i alla fall inte på nyare motorer oavsett bränsletyp. Att det funkar på äldre bilar kan jag tänka mig då de har en större feltolerans att spela med i styrboxarna. I en produktionslinje ska alla moduler passa på alla motorer utan mappning och tidigare var inte styrenheterna tillräckligt smarta och det är klart att det går att optimera då. Men som den toktrimmande garagegrannen säger, så har till exempel dieseln en varierande kvalitét runtom i Europa och det går att optimera en del. Frågan är bara vad som händer om jag stoppar på en trimbox på bilen och bränner ner mot Bologna och måste tanka tysk fuldiesel på vägen. Vi var lite oense om bensintrimboxar och jag tror att det är en kvasioptimering och håller mig till Mats Ahlgrens linje, man flyttar momentkruvan i tron om att bilen faktiskt går bättre. Och några tio procent tror jag aldrig att det går att få ut genom en trimbox som enda åtgärd. Kanske att du kan få tio procent i en given punkt i effektkurvan men aldrig totalt (Återigen som Mats säger, vi flyttar bara runt det vi redan har). En riktig mappning är det enda jag håller mig till. _________________ Sven Wesley (aka Duva) |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Generellt trim-chip
|
1 besök senaste veckan (1874 totalt) |