Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur många millimeter fjädringsväg för kompression krävs?
3036 besök totalt
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare

Jag har köpt ett coiloverkit till min bil av märke H&R (märkta med "Gr. N"). Det sitter 140N/mm fjädrar fram och 100N/mm bak. Krängningshämmare 21mm fram och 22mm bak. Bilen är en Honda Civic -92 med vikt på 950kg.

Jag har upptäckt att jag bara har max 10mm fjädringsväg vid kompression innan dämparkroppen tar i bump-stopen i fram. Jag har fått feedback från firman jag köpte kitet av (en av våra absolut största på race-grejer i sverige, vill inte nämna namnet dock) att jag skall kapa av max 5mm till på bumpstoppen, vilket skulle resultera i max ca 15mm kompressionsväg för dämparen.

Bilen är utrustad med dubbla a-armar och det finns således ett utväxlingsförhållande att ta med i beräkningen, men enligt firman i fråga så skall 12-15mm vara acceptabelt att åka med. Är detta korrekt eller skall jag insistera på att de löser mitt problem på ett annat (bättre) sätt? Bilen är redan så pass höjd som jag kan acceptera att den kan vara utan att kallas SUV.

Sedan fick jag även info av firman i fråga att tävlingsbilar utnyttjar bumpstoppen på sina dämpare vid race, och att det därför är ok om dämparna bottnar mot bumpstoppet ibland. Är detta sant?

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re: Hur många millimeter fjädringsväg för kompression krävs?

Erik Petersson skrev:

Sedan fick jag även info av firman i fråga att tävlingsbilar utnyttjar bumpstoppen på sina dämpare vid race, och att det därför är ok om dämparna bottnar mot bumpstoppet ibland. Är detta sant?

Utan att vet känns det som ett oseriöst svar. Hur ska dämparen kunna göra sitt jobb om man kör på bumpstoppen

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Michael Bäck skrev:
Erik Petersson skrev:

Utan att vet känns det som ett oseriöst svar. Hur ska dämparen kunna göra sitt jobb om man kör på bumpstoppen

Framförallt så lär man hamna utanför banan när detta händer

Bromma
Här sen Feb 2003

Erik Petersson skrev:

1
Jag har upptäckt att jag bara har max 10mm fjädringsväg vid kompression innan dämparkroppen tar i bump-stopen i fram.
2
jag skall kapa av max 5mm till på bumpstoppen, vilket skulle resultera i max ca 15mm kompressionsväg för dämparen.
3
Bilen är utrustad med dubbla a-armar och det finns således ett utväxlingsförhållande att ta med i beräkningen,
4

1
Det betyder 10mm ggr utväxlingen om jag fattar Dig rätt?
2
5mm är i vart fall 50% mer.
3
Man MÅSTE ta reda på utväxlingsförhållandet här.
4
Jo, det är sant. Men det kräver att man vet vad man gör. Jag har själv jobbat så, men då gäller det att forma och välja gummi för önskad effekt vilket jag tror är väl knepigt på det här stadiet.
5
Man måste veta hjul konstanten för att se hur hårt bilen är fjädrad, samt vilken däckstyp och dimesioner som änvänds för att kalkylera en belastning. Personligen skulle jag vilja se hela bilen för att kunna uttala mig. Markfrigång, hur bilen bottnar mm. annars kan i vart fall inte jag ge en rekomendation.

Min egen bil har ca 15mm på coiloversen till bumpstop, men då är den extremt hårt fjädrad och har en markfrigång på 70 mm mitt under. Det ger ca 30mm infjädring max av hjulet. Problemet är bara att det inte är överföringsbart till en annan bil.

Jag föreslår alltså att du kollar upp geometrin på bilen. Det är lite jobbigt, men om man inte har koll på sådant själv så blir man utelämnad till många gånger kryptiska svar.
MVH
Göran

Tokholm
Här sen Jan 2003

Hur stor är dämparens slaglängd med Bump Stop?
Hur stor är dämparens slaglängd utan Bump Stop?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

nu har ju göran och ice svarat men är min blygsamma ören...

mät bilens höjd tex mark/skärmkant.
plocka loss fjädrarna tex framtill och sänk bilen på båda sidorna samtidigt tills du når bumpstop, mät nu höjden igen. Nu kan du räkna fram utväxlingsförhållandet om det är intressant.

En tumregel är att en dämpare skall ligga på ca 30% "infjädrad" i rideheight, då har du 70% kvar för kompression. Men det är knappast applicerbart på en racingbil där man ofta bara ha några cm infjädring.

Låter kort och gått som du fått för långa dämpare....

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Utväxlingen bör man ju kunna mäta på länkarmen med måttband. Skall titta på detta och även ut och provköra lite till.

Fick förresten reda på att en till Honda Civic med H&R-ben hade samma problem, så det verkar vara ett allmänt problem tyvärr. thumbs down

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Skruva banåkabil
3036 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande