| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fjäder VS längd hårdhet?
|
1146 besök totalt |
|
Fjäder VS längd hårdhet?
Min fråga är om det är att föredra en längre mjukare eller kortare styvare fjäder? Helt hypotetiskt funderande angående så kallade "coiloverfjädrar". Vet betydelsen men de förkalarar sig enklast så
_________________ Jocke Hellqvist. |
|
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
|
Sidostyvhet , beteende och kanske stabilitet.
Rent allmänt. Hur beter sig olika fjädrar? om vi säger att de är lika styva? Men en är 20cm och den andra 25cm? Blir det någon skillnad även om de inte har samma längd? _________________ Jocke Hellqvist. |
|
Ungefär så här resonerar jag, utan att vara expert på området, nu färgar förutsättningen att man står i ett val mellan kort eller lång dämpare+fjäder de punkter jag tar upp och det är inte vettigt att batrakta fjädern som ett isolerat system i en coilover-applikation:
Långa fjädrar+dämpare: +Mindre tvång på dämparkolvstång genom lägre sidostyvhet. +ofta inget behov av hjälpfjäder. Såvida man inte är ute efter progressivitet. +ofta längre slaglängd innan bottning av fjädern (coil binding). Är vag pga att man kan välja grov tråd isf färre varv för att öka k och då kan slaglängden bli kass även i en lång fjäder. -En lång kolvstång ökar sidobelastningen på dämparens tätningar och styrningar. (Se första punkten) -Lång kolvstång kan sätta begränsningar i kompressionsdämpkraft pga knäckning. -Vid hög konstant funderar jag över stabiliteten i fjädern, om den kanske kan ge högre sidobelastningar. Men monstertruckar t ex har ju jättelånga, så jag vet inte om det är ett problem i praktiken. -Vikt -Svårare att få tag i med hög fjäderkonstant. Korta fjädrar+dämpare. +Vikt +Finns med höga fjäderkonstanter. +Kort kolvstång ger lägre sidobelastningar om fjädern verkar centriskt. +Paketering förstås. Får lättare plats. -Sämre tolerans för t ex oprecisa fjädersäten eller ändslipningar vilket ger upphov till högre sidobelastning. -Liten skillnad mellan utfjädrad och bottnad längd vilket gör att behov av hjälpfjäder ofta uppstår. -Kortare slaglängd. Ställer större krav på precis inmätning av hjulupphängningen. Anm: Sidobelastning av kolvstång ger upphov till högre friktion och större slitage. Har en känsla av att jag glömt nåt viktigt, men det får väl rättas/kompletteras av mig eller nån annan. Mellan 20 och 25 cm har jag svårt att se att det är någon avgörande skillnad mellan just fjädrarna. Det brukar också vara andra avgöranden som kommer före och då ramlar en lämplig fjäderlängd ut. om du väljer mellan 20 och 25 cm är det mer att avgöra åt vilket håll du vill ha mest marginal i justermånen på höjden. Tror du mest på att du kanske behöver sänka mer än den frigång du utgått från, tar du den kortare fjädern och tvärtom. Förutsatt att båda passar på dämparen förstås. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
|
Kul med resonemang.
Nja kanske måtten var snålt tilltagna då jag har lite dåligt med referenser. Men säg en 10cm max mellan lång och kort fjäder. och ja det är väl för att slippa hjälpfjäder. Får nog fundera mer över detta? Fler funderingar tas gärna emot. _________________ Jocke Hellqvist. |
![]() |
Skruva banåkabil
Fjäder VS längd hårdhet?
|
1146 besök totalt |