Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
TURBOkonvertera M10 förgasarmotor
938 besök totalt
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006

Trådstartare

Jag har senaste dagarna funderat över coola motorbyten till bmw e21 och fastnat starkt för hondas s2000 (f20c) motor. Dessa är ju grymma och även växellådan som tillhör är ju fantastisk. Men priset skulle ju skena iväg och kosta mer än hela bilen i inköp.

En kompis är turbogalning och vill såklart att jag ska turbokonvertera min M10 motor om jag gör något med den.
Jag gillar egentligen inte turbo då det tillför massa delar till systemet och mer kan krångla, men efter att ha läst lite så kan det hända att det är det enda rätta om man skulle få för sig något.

Jag skulle vilja ha reda på vad som krävs i turboväg för att hamna på ungefär 250-300 hästar, med min motor som har dessa specs (jag har inte byggt motorn så jag vet inte 100% vad som gjorts).

M10 2liter (original 1.8)
296 gr schrick kam
weber 45 förgasare
extraktorgrenrör

Jag har ingen större koll på vad det är för koppling och växellåda i bilen, annat än att den är 4växlad. Jag gissar att det mesta är original. Bakaxeln är från original 323.

Så vad tror ni behövs göras för 250-300 hästar i motorn? Vad pallar egentligen original låda, koppling och bakaxel ?

edit: enligt uppgift lämnar den nu ~150hk (120hk på bakdäcken enligt performancebox)

Stenungsund
Här sen Nov 2002

svarturbo.se
pure-pf.com

Här finns gossar som turboladdar så ögonen blöder.

Mitt tips är att köra med bilen minst en säsong innan du börjar riva i den.

Upplands Väsby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
tack!

Nej det blir definitivt inget rivande denna säsongen. Det är bara tankarna som flödar runt lite och så är jag lite ivrig att lära mig hur allt fungerar

938 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande