Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp | << 1, 2, 3, ... 9, 10, 11 >> 1 besök senaste veckan (147177 totalt) |
Ni borde inte fått köra på högra delen av banan om det fortf va trackbite kvar på den. ska vara avspärrad med konor, 16:e sep tror jag inte hela rakan blivit blästrad. och som nån annan skrev så är det halt i start/mål och paris pga ny asfalt men det skiftar lite beroende på vilka bilar som lagt gummi i den, efter stcc är det bra grepp t.ex _________________ /linus johansson Kadett E TURBO |
||||
Jaha det börjar närma sig första gången man kör på bana lite mer seriöst (E38 eller sliten E34 på bana räknar jag knappt som körning då det mer varit familjekrängning liksom)
Har aldrig kört eller ens sett Mantorp live och har förstått att den har sina luriga knixar, har läst Magnus råd om dom olika partierna och kört några varv på PC:n men vill gärna ha lite inputs från er som varit där och kört. Vad skulle ni vilja ge för tips till en nybörjare med en normal bil? jag upplever mig som ganska ivrig och lite stel i min körstil, saknar det där mjuka flytet som många duktiga har. Såklart utecklas man men vissa klassiska misstag begås kanske av oss nybörjare? alla tips och råd emottages tacksamt. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Johan, kör med instruktör!
Kanske låta intruktören köra nåt varv i din bil med dig i stolen bredvid. Några varv på det viset gör att dina egna varv kommer bli mycket roligare och flyta på bättre. _________________ /Anton Lillsund |
||||
I driftboxforumet finns loggar för varv på mantorp och andra banor. Där kan man ju analysera och titta på spårval mm (dock inte mantorp då kanterna inte är inmätta mig veterligen)
Endel av det borde kanske ligga både här och på driftboxdelen _________________ /Petter Ledin |
||||
Tanken är att bara de råa loggfilerna ligger i driftboxsforumet så man kan leta där för att att ladda ner (och även maila nya filer till Johan Bergin så han kan lägga upp ännu flera) men att allt snack o analys av dem ligger här i körtekniksforumet _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag fick lite den känslan och då hade jag rätt för en gångs skull _________________ /Petter Ledin |
||||
Här kommer mina grafer också.
Siffrorna visar max retardation vid respektive kurva. Syftet för mig var att kunna jämföra mina bromsprestanda med vassare bilars. Siffrorna vid Mjölbykurvan är felplacerad och borde vara vid inbromsningen istället för i kurvan. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Nej, du får inte ställa en sådan fråga. Då tar du bort allt exotiskt och kvar finns bara lite mätvärden utan reson.
För mig handlar det om att se dels hur min bil verkar prestera jämfört med andra och dels hur smarta spår (kurvhastigheter) jag tar. Där jag kör långsamt i jämförelse så räknar jag med att kunna förbättra mig med lite tips från snabba förare. Jag tror att loggern är ett bra sätt att kunna få reda på vad man behöver fråga. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Dom säger att jag körde ifrån dig sist på mantorp Att inte du har en driftbox är för mig en gåta, det lilla jag träffat dig så skulle jag påstå att du gillar prylar och framförallt som rör bankörning _________________ /Petter Ledin |
||||
OK tack för era svar ! men jag svarar på min egen fråga själv då:
på den översta bilden är siffrorna km/h på den understa vet jag inte men jag återkommer med svar . . . Petter: Jag körde 1:30.33 så jag måste dit igen inom snar framtid jag ringer dej då så vi kan göra upp jag har en köörning på gång, _________________ Ola Malmquist |
||||
Aha. Sorry. Det är max retardation. Jag har klippt det från min tråd där jag har förklarat mer. Jag editerar.
Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Nu har Peo svarat så då hoppar jag det jag förstod inte riktgt frågan då jag läst i Peo:tråd tidigare så då passade jag på att vara kaxig istället Vore såklart roligt att köra mer på mantorp och att tampas med dig _________________ /Petter Ledin |
||||
Det är g-kraften som uppstår, ju lägre tal (högre siffror) desto hårdare har perssonen bromsat eller bilen klarat av att bromsa. Dom siffrorna kommer inte upp i driftboxen när man kör utan dom får man kolla datorn sedan (vad jag vet i alla fall) _________________ /Petter Ledin |
||||
Petter har rätt. Jag har tagit omväxlande högsta och lägsta hastighet. Så lägsta hastigheten genom kurvan och högsta hastigheten på rakan. Det är alltså inte hastigheten vid en viss position på banan. Men när jag kollade var lägsta hastighet var för respektive ekipage så skiljer det inte många meter. Det är lite större skillnad för högsta hastighet. Mer pulver i motorn ger att bromspunkten hamnar lite tidigare och därmed att högsta hastigheten flyttas.
Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Rickard,
Jag tror att detta är onoggrannheten vi får räkna med. Repair gör en digital filtrering. Det ger alltid någon påverkan även om jag skulle tro att varvtidsskillnaden skulle vara mindre. Men det är mer rätt om du låter bli att göra repair. Funktionen ska bara användas om du har drop outs. Det fanns inga sådana i varken ditt eller Sandströms varv. Bara för att se hur man mer kan mickla med värdena så flyttade jag runt start och mål punkten runt banan och kollade hur varvtiderna förändrades. Eftersom jag kör relativt ojämnt så borde det finnas ett bättre optima än just mätpunkten vid det officiella målstrecket. När jag gjorde detta så kunde jag konstatera att om målpunkten vore i Mjölby så skulle min varvtid vara 1,32,7 att jämföra med 1,33,2, dvs 0,5 sekunder bättre. Detta förklarade varför jag såg just denna tiden på loggern efter körning. När jag laddade ner till PCn så kunde jag aldrig återfinna detta värdet. Men nu har jag alltså hittat anledningen. Faktum är att sämsta punkten för mätning på mitt varv var just där den officiella mätningen görs. Men svaret på din fråga Rickard tror jag är att filtreringen medelvärdesbildar varvet och därmed ändrade varvtiden. Jag ser skumma värden på Sandströms väldigt höga sidokrafter men jag tror inte för den skull att GPS värdena är felaktiga. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp | << 1, 2, 3, ... 9, 10, 11 >> 1 besök senaste veckan (147177 totalt) |