Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES
S: Volvo 240 -88 B230FK 18-T m90 s60R-bromsar mm.
4060 besök totalt
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 686


Trådstartare
S: Volvo 240 -88 B230FK 18-T m90 s60R-bromsar mm.

Det har alltså blivit dags för att sälja min bil. Bilen är nu nyservad och några bilder finns här:
http://www.putfile.com/album/176472

Nyare bilder kommer om någon dag.

Motor:
B230FK -95 nyrenoverad för 1200 mil sedan. Nya kolvringar, nya lager samt packningar. Alla spel är kontrollerade och uppmätta av mig i Maskinsektionens verkstad på Linköpings universitet.
TD04-18-T turbo (1500mil) från S70R.
V-kam
962-bränslebox med viking ecomax.
219-(guld)-tändningsbox med löst chip.
Mann öppet pappfilter av STOR modell.
3" downpipe med extra uttag för bredbandslambda.
3" racekatalysator
JT 3" avgasystem med två dämpare. Inget brölande utan låter tyst och snyggt.
940 IC med anslutningarna på mitten.

Bränslesystem:
Ny tankarmatur och 940 -98 huvudpump som förpump.
Bosch 984 - (porsche 968, 240 turbo -81) K-jet huvudpump.
Bränsletrycksmätare på fuelrailen.
Dimensionerat för minst 300hk.
Bränslesystemet är redundant och bilen går även om en pump faller bort.
Separat säkring finns för bränslesystemet.

Chassie / transmission
ordentliga sänkfjädrar fram och bak från stötdämparexperten.
Gula ställbara koni fram och bak.
SAM-"ambulansstag" och fjäderbensstag.
1031-bakaxel med nybytt olja.
M47 växellåda med hyfsat ny koppling.

Fälgar:
Pegasus R-replica 17" dark chrome med hankook k104 215/40/17
Har endast gått 500 mil. Närmare 7 mm mönsterdjup.

Bromsar:
Black diamond (pean sweden) slitzade skivor runt om.
Black diamond belägg, allt har gått ca: 700 mil.
Bilen bromsar grymt bra!
Nya bromssköldar överallt och relativt nya ok fram.

Inredning: Svart skinnklädsel. Nybyggd hatthylla i svart skinn. Autometer sport-comp laddtrycksmätare. Nyare instrument med varvtalsmätare.

Prestanda:
Motorns effekt är c:a 210-215 hk med 0.8 bars laddtryck.
Nuvarande koppling klarar inte högre laddtryck men funkar vid 0.8 bar.
Kopplingen är ej sliten men klarar inte högre vridmoment. Med ny transmission och koppling kan laddtrycket ökas till c:a 1 bar varvid motorn får 20 hk till.

0-100 med lugn start 7 sek blankt.
80-120 treans växel 3.8 sek.

Bilen är betydligt snabbare än både Bmw 330Ci (231hk) och Mazda rx8 (230hk) i farter upp till 170. Toppfarten är varvtalsstoppet på femmans växel c:a 225km/h.

Motorn fungerar mycket bra och börjar bygga laddtryck vid 1700 varv/min. Från 2400 har man fullt 0.8 bar vilket gör att man inte behöver växla i onödan.

Bilen drar 0.8 l/mil landsväg.

Bilen fungerar utan problem och har många nya delar. Inget har sparats vid motorbygget och allt är dimensionerat för 300hk / 400Nm. Med 968-spridare ny LMM och anpassad programvara från Viking så ger motorn minst 270 hk. Jag har ALDRIG belastat motorn förrän den varit helt varm och jag kör inte vårdslöst, sladdar inte, burnar inte och har inte gjort några våldsamma starter. Bilen har aldrig gått på bana eller strip. Bilen är servad av mig var 500:e mil.

Följande delar finns och följer med:
(grejerna är helt nya (förutom växellådan) och är i kartong samt att kvitto naturligtvis finns.)

Komplett kit för en stabil transmission för 240!
m90 låda från Volvo 940. Komplett med spakställ.
Sachs -763 tryckplatta (för enkelmassesvänghjul vilket sitter på bilen)
850 glt fjädrad 228mm lamell (denna kombo är god för över 400Nm och den fjädrade lamellen ser till att man inte får några problem med missljud)
Nytt urtrampningslager.
940 slavcylinder.
Stålomspunnen slang till slavcylindern med rätt anslutningar.
260 huvudbromscylinder (dyr!)
Specialtillverkad adapter för att passa ihop m90 med original m47II kardan.

Det enda som saknas är alltså att fixa en kopplingspedal så har man en riktig transmission som pallar minst 400Nm.

S60R frambromsar:
Riktiga 330mm S60R skivor fram. (Ej xc90)
S60R ok höger+vänster.
Diverse smågrejer för att underlätta montering på 240, dock ej adaptrar för oken.

Självklart är bilen godkänd i registreringsbesiktning med B230FK motor. Bilen är nyservad och genomkollad. Bilen säljes för 45000 kr. Pris utan bromsar och växellåda kan diskuteras.

Maila mig vid seriöst intresse på eric@erian.se så hör jag av mig. Jag bor i Norge men bilen visas på helger i Linköping.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
BMW M2 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 686


Trådstartare
Nu finns några fler bilder på blocket.

http://www.blocket.se/vi/16159792.htm?ca=14_s

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
BMW M2 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 686


Trådstartare
Nu har jag fixat ännu fler bilder:
http://www.putfile.com/album/176472?pos=top

Ett smakprov:


observera att bilen numera har originalgrill, men att nätgrillen naturligtvis följer med för den som önskar.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
BMW M2 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 686


Trådstartare
Jag har nu sänkt priset och vill ha 23K för bilen samt 17K för komplett växellåda och s60R bromsar.

Det finns lite rost i golvet men trösklar, baljor, och övrig kaross är i princip rostfri. Lacken har fin lyster, men några smålagningar finns, nåt stenskott mm.

Det går bra att ringa mig på 0739096645 om man undrar över något.

Detta är en grym bil för 23K!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
BMW M2 2017
Citera
SÄLJES
S: Volvo 240 -88 B230FK 18-T m90 s60R-bromsar mm.
4060 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande