Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (17743 totalt) |
Re:
Jag skrev BE-teori för några veckor sedan och då var det inte tillåtet. Min gissning är därför att detta är en skröna. Säkrast svar får du genom att ringa Vägverket - de har varit väldigt bra på att svara utförligt och klart på mina frågor ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
|
||||||
Re:
Jäpp!
Detta är enligt Vägverket på gång i och med att nya gemensamma EU regler skall införas. När dessa kommer är dock osäkert, så därför valde jag att ta BE behörighet istället för att vänta på bättre tider ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
Jo dedär nya reglerna som "är på gång" var det ngn kunnig människa med insyn i processer av liknande slag som sa att troligen inte innan 2012 eller ngt sådant då det handlar om byråkratins sävliga gång.
|
||||||
Senast 19 januari 2013:
http://www.vv.se/templates/NewsPage_ 5. Den högsta tillåtna totalvikten för att med B-körkort dra fordonskombinationer (dragbil+släpvagn) höjs till 4250 kilo, även om släpets totalvikt överstiger 750 kg. Det skall gälla under förutsättning att föraren för sådana kombinationer som väger 3 501- 4250 kilo ska ha genomgått en särskild utbildning och/eller ett körprov. (Enligt nu gällande regler får man alltid dra en släpvagn på högst 750 kilo med B-kort medan en tyngre släpvagn bara får dras under förutsättning att totalvikten på bil + släp inte överstiger 3500 kilo). Kravet att släpets totalvikt inte får överstiga dragbilen tjänstevikt försvinner. _________________ Anders Hansson |
||||||
Re:
3200kr nedtecknat på ett papper av en myndighetsperson i en bil som blinkade blått, bekräftar att det ej är så tyvärr.... _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Re:
Kolla med VV, bara för att haffa skrev nåt så behöver det inte stämma med verkligheten, jag och falk hörde ovanstående från en släpvagnsuthyrare, han verkade påläst iallafall. Sen är det ju upp till haffa vad som räknas som last etc, snöflinga, liten sten etc. > ![]() _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Re:
Tack! ![]() ![]() |
||||||
Re:
Du har så rätt så! ![]() Så länge släpet inte har högre totalvikt (dvs släp + maxlast) än vad bilens tjänstevikt är samt att totalvikt bil + totalvikt släp underskrider 3500kg så räcker B kort. MEN i detta fallet så får bilen alltså rent tekniskt dra mindre än vad den teoretiskt får dra på B kort pga dess tillåtna släpvikt är lägre än dess tjänstevikt. Så därför får man dra ett släp som har totalvikt 1490kg (dvs släp + maxlast) men måste se till att bruttovikten (dvs släp + nuvarande last) är max 1300kg. |
||||||
Re:
Släpvagnsuthyraren har fel! Det är alltid registrerade totalvikten på släpet som avgör om du får dra släpet bakom bilen. Är totaltvikten högre än tjänstevikten på bilen så får du inte dra släpet ens om det är olastat. Är totaltvikt hos bil + totalvikt hos släp högre än 3500kg så får du inte heller dra släpet ens om både släp och bil är olastade. |
||||||
Re:
Släpet var ett BE släp (olastat)... jag har B-kort... = snälla poliser som gav böter & inte rapporterade olovlig körning. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Re:
Det är allt lite skev lagstiftning. Jag förstår inte vad som är så oerhört farligt med släp. Om det gäller surrning av last eller kultryck så blir det ju inte mindre farligt med litet släp, snarare tvärtom. _________________ Anders Hansson |
||||||
Re:
Vaddå pilsnerkväll. De som skrivit skiten hade en Vodkakväll med förutsättning en sjufemme i västen före start. Sorry!! Kunde inte låta bli. ![]() _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||
ja jag säger ju det.. dessa tramsiga regler!...
Det är ju oftast bra mycket säkrare att köra med tungt släp bakom en tung bil.. Men nu är folk tvungna att köpa "klena" "trötta" "små" bilar för att få dra 1500kg släp.. Med mindre bromsar osv. osv.. _________________ Tobias Svenrot Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon! |
||||||
Re:
Vid ren framfart går en tung bil och tyngre släp oftast väldigt mycket stabilare, tyvärr förstår inte alla förare att en tyngre bil oftast har längre bromssträcka. och en tung bil med ett tungt släp får ytterligare några meter bromsträcka. En klen trött bil kommer inte upp i alarmerande farter! _________________ Roland Johansson |
||||||
Re:
Snicksnack, en bil som tillverkare godkänner för en viss släpvikt klarar denna. _________________ Anders Hansson |
||||||
Jag förstår inte att så många på ett forum med bilintreserade tycker det är så svårt - dyrt att ta ett BE körkort.
Mitt kostade ca 3.000 kr, ink allt. Min fru tog sitt samtidigt till samma kostnad. Som jag ser det, värt varenda öre och vi fräschade upp körkorts kunskaperna. _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||||
Re:
Detta är anledningen till de nya EU reglerna som ska introduceras. Men för min del med Tahoe som dragbil räcker inte höjningen till 4250kg till. 3050 väger Tahoen in på som totalvikt ungefär och då är det bara 1200kg upp till 4250kg så det går ju inte dra varken hästsläp eller normala bilkärror bakom utan BE kort iaf då... Men MED BE ja då dj-vlar får man dra med Tahoen! ![]() |
||||||
Re:
Jag tror knappt jag kommer komma upp i 3000 ens en gång... dessutom sprids ju kostnaderna ut över tiden så det känns inte farligt alls. ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (17743 totalt) |