Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Märkligt släpvagnsvikt på bilar.
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (17743 totalt)
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Re:

Lars Falk skrev:
Kan nå'n som fattar vad jag menar bekräfta/dementera...


ouuuuuuuaaaaaaaaaaaaaaa..... Jag har inte en aning längre.....

_________________
--
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 607



Re:

Lars Falk skrev:
Andreas Lidström skrev:
Vid B-kort används väl aldrig verklig bruttovikt som källa utan man går alltid på släpvagnens reggade vikt, så jag tror tyvärr du har fel. Det är detta som ställer till det rodentligt när man föröske rhitta släpa.
Med BE blir det dock en annan sak och så som du säger.

Jag har inte hängt med 100 eftersom jag sedan länge besitter bl.a BE-behörighet.
Jag hörde ett rykte häromdagen som säger att man (nu) med B-kort får dra släp med för hög totalvikt (över bilens tjänstevikt) så länge det är absolut olastat. När släpet är olastat gäller alltså tjänstevikten (eller vad det kan heta = "tom bruttovikt"), men så fort man lastat det allra lilla minsta nyttolast på släpet gäller totalvikten om man har bara B-kort och det blir därigenom olagligt att köra.
Kan nå'n som fattar vad jag menar bekräfta/dementera...


Jag skrev BE-teori för några veckor sedan och då var det inte tillåtet. Min gissning är därför att detta är en skröna. Säkrast svar får du genom att ringa Vägverket - de har varit väldigt bra på att svara utförligt och klart på mina frågor thumbs up Att prata med polisen har dock bara krånglat till sakerna i onödan thumbs down

_________________
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



*beställer lämplighetsintyg för att ta BE nu*

JAG HAR TRÖTTNAT! >


_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 607



Re:

Andreas Lidström skrev:
ok, det var ngt nytt, för jag har alltid fått höra att bruttovikten kan du glömma så länge du åker B-kort. Undantaget är alltså i dessa underliga fall där man har "omvänt" förhållande mellan maxtilåten vikt B-kort och maxtillåten vikt för bilen.


Jäpp!

Andreas Lidström skrev:
Varför kunde ingen göra ett vettigt system som gjorde det möjligt för folk att med moderna bilar (tunga) dra sina 1000kg racebilar? Bruttovikten borde alltid vara dte intressanta, inte vad som står på ngn skylt eller i ett regbevis.


Detta är enligt Vägverket på gång i och med att nya gemensamma EU regler skall införas. När dessa kommer är dock osäkert, så därför valde jag att ta BE behörighet istället för att vänta på bättre tider EDIT: såg att du tänker likadant

_________________
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jo dedär nya reglerna som "är på gång" var det ngn kunnig människa med insyn i processer av liknande slag som sa att troligen inte innan 2012 eller ngt sådant då det handlar om byråkratins sävliga gång.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10600


Trådstartare
Senast 19 januari 2013:

http://www.vv.se/templates/NewsPage____19440.aspx

5. Den högsta tillåtna totalvikten för att med B-körkort dra fordonskombinationer (dragbil+släpvagn) höjs till 4250 kilo, även om släpets totalvikt överstiger 750 kg. Det skall gälla under förutsättning att föraren för sådana kombinationer som väger 3 501- 4250 kilo ska ha genomgått en särskild utbildning och/eller ett körprov. (Enligt nu gällande regler får man alltid dra en släpvagn på högst 750 kilo med B-kort medan en tyngre släpvagn bara får dras under förutsättning att totalvikten på bil + släp inte överstiger 3500 kilo).
Kravet att släpets totalvikt inte får överstiga dragbilen tjänstevikt försvinner.

_________________
Anders Hansson
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Re:

Lars Falk skrev:
Andreas Lidström skrev:
Vid B-kort används väl aldrig verklig bruttovikt som källa utan man går alltid på släpvagnens reggade vikt, så jag tror tyvärr du har fel. Det är detta som ställer till det rodentligt när man föröske rhitta släpa.
Med BE blir det dock en annan sak och så som du säger.

Jag har inte hängt med 100 eftersom jag sedan länge besitter bl.a BE-behörighet.
Jag hörde ett rykte häromdagen som säger att man (nu) med B-kort får dra släp med för hög totalvikt (över bilens tjänstevikt) så länge det är absolut olastat. När släpet är olastat gäller alltså tjänstevikten (eller vad det kan heta = "tom bruttovikt"), men så fort man lastat det allra lilla minsta nyttolast på släpet gäller totalvikten om man har bara B-kort och det blir därigenom olagligt att köra.
Kan nå'n som fattar vad jag menar bekräfta/dementera...


3200kr nedtecknat på ett papper av en myndighetsperson i en bil som blinkade blått, bekräftar att det ej är så tyvärr....

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11804

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

KristianAE86 skrev:
Lars Falk skrev:
Andreas Lidström skrev:
Vid B-kort används väl aldrig verklig bruttovikt som källa utan man går alltid på släpvagnens reggade vikt, så jag tror tyvärr du har fel. Det är detta som ställer till det rodentligt när man föröske rhitta släpa.
Med BE blir det dock en annan sak och så som du säger.

Jag har inte hängt med 100 eftersom jag sedan länge besitter bl.a BE-behörighet.
Jag hörde ett rykte häromdagen som säger att man (nu) med B-kort får dra släp med för hög totalvikt (över bilens tjänstevikt) så länge det är absolut olastat. När släpet är olastat gäller alltså tjänstevikten (eller vad det kan heta = "tom bruttovikt"), men så fort man lastat det allra lilla minsta nyttolast på släpet gäller totalvikten om man har bara B-kort och det blir därigenom olagligt att köra.
Kan nå'n som fattar vad jag menar bekräfta/dementera...


3200kr nedtecknat på ett papper av en myndighetsperson i en bil som blinkade blått, bekräftar att det ej är så tyvärr....


Kolla med VV, bara för att haffa skrev nåt så behöver det inte stämma med verkligheten, jag och falk hörde ovanstående från en släpvagnsuthyrare, han verkade påläst iallafall.



Sen är det ju upp till haffa vad som räknas som last etc, snöflinga, liten sten etc. >

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Re:

Andreas Lidström skrev:
Grattis! thumbs up

Tänkte själv ta tag i detdär en gång för alla så slipepr man bry sig sen. *suck*


Tack! Kommer kännas skönt när det är klart... dock väldigt dåligt med uppkörningstider tyvärr... verkar vara i slutet av Juni som är närmast. Får hoppas på återbud. När det är klart är det nog svårt att få tag i en kärra som man inte får dra med Tahoen (3500kg är max bilen får dra...)!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Re:

oreo skrev:
Jag är rätt så säker på att jag har rätt

Normalt (när max släpvagnsvikt > max släpvagnsvikt B-behörighet) så är det som du säger, men för vissa bilar (när max släpvagnsvikt < max släpvagnsvikt B-behörighet) blir det så här Jag är i samma situation själv och har kollat detta noga med både Polis och Vägverket. Det viktiga för att inte begå olovlig körning är att släpets totalvikt inte överskrider vad man får dra med B-behörighet (i detta exempel 1490 kg). När man bedömer övervikt är totalvikten inte längre av intresse, utan här tar man istället endast hänsyn till vad det ekipage man kopplat till bilen verkligen väger. Väger släp+last < max släpvagnsvikt är allt OK!


Du har så rätt så!

Så länge släpet inte har högre totalvikt (dvs släp + maxlast) än vad bilens tjänstevikt är samt att totalvikt bil + totalvikt släp underskrider 3500kg så räcker B kort. MEN i detta fallet så får bilen alltså rent tekniskt dra mindre än vad den teoretiskt får dra på B kort pga dess tillåtna släpvikt är lägre än dess tjänstevikt. Så därför får man dra ett släp som har totalvikt 1490kg (dvs släp + maxlast) men måste se till att bruttovikten (dvs släp + nuvarande last) är max 1300kg.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Re:

steffe skrev:
Kolla med VV, bara för att haffa skrev nåt så behöver det inte stämma med verkligheten, jag och falk hörde ovanstående från en släpvagnsuthyrare, han verkade påläst iallafall.


Släpvagnsuthyraren har fel!

Det är alltid registrerade totalvikten på släpet som avgör om du får dra släpet bakom bilen. Är totaltvikten högre än tjänstevikten på bilen så får du inte dra släpet ens om det är olastat. Är totaltvikt hos bil + totalvikt hos släp högre än 3500kg så får du inte heller dra släpet ens om både släp och bil är olastade.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Daniel_B
Stenhamra
Här sen Apr 2005
Inlägg: 84



Jösses

Det här är ju underlag för en hel pilsnerkväll.

_________________
Daniel Bernås
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Re:

steffe skrev:
KristianAE86 skrev:


3200kr nedtecknat på ett papper av en myndighetsperson i en bil som blinkade blått, bekräftar att det ej är så tyvärr....


Kolla med VV, bara för att haffa skrev nåt så behöver det inte stämma med verkligheten, jag och falk hörde ovanstående från en släpvagnsuthyrare, han verkade påläst iallafall.

Sen är det ju upp till haffa vad som räknas som last etc, snöflinga, liten sten etc. >


Släpet var ett BE släp (olastat)... jag har B-kort... = snälla poliser som gav böter & inte rapporterade olovlig körning.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10600


Trådstartare
Re:

KristianAE86 skrev:
steffe skrev:
KristianAE86 skrev:


3200kr nedtecknat på ett papper av en myndighetsperson i en bil som blinkade blått, bekräftar att det ej är så tyvärr....


Kolla med VV, bara för att haffa skrev nåt så behöver det inte stämma med verkligheten, jag och falk hörde ovanstående från en släpvagnsuthyrare, han verkade påläst iallafall.

Sen är det ju upp till haffa vad som räknas som last etc, snöflinga, liten sten etc. >


Släpet var ett BE släp (olastat)... jag har B-kort... = snälla poliser som gav böter & inte rapporterade olovlig körning.


Det är allt lite skev lagstiftning. Jag förstår inte vad som är så oerhört farligt med släp. Om det gäller surrning av last eller kultryck så blir det ju inte mindre farligt med litet släp, snarare tvärtom.

_________________
Anders Hansson
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Re:

Daniel_B skrev:
Jösses

Det här är ju underlag för en hel pilsnerkväll.


Vaddå pilsnerkväll. De som skrivit skiten hade en Vodkakväll med förutsättning en sjufemme i västen före start.

Sorry!! Kunde inte låta bli.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Tjipp
Göteborg/SJÖVIK
Här sen Sep 2005
Inlägg: 440



ja jag säger ju det.. dessa tramsiga regler!...
Det är ju oftast bra mycket säkrare att köra med tungt släp bakom en tung bil..
Men nu är folk tvungna att köpa "klena" "trötta" "små" bilar för att få dra 1500kg släp..
Med mindre bromsar osv. osv..

_________________
Tobias Svenrot
Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon!
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5269



Re:

Tjipp skrev:
ja jag säger ju det.. dessa tramsiga regler!...
Det är ju oftast bra mycket säkrare att köra med tungt släp bakom en tung bil..
Men nu är folk tvungna att köpa "klena" "trötta" "små" bilar för att få dra 1500kg släp..
Med mindre bromsar osv. osv..


Vid ren framfart går en tung bil och tyngre släp oftast väldigt mycket stabilare, tyvärr förstår inte alla förare att en tyngre bil oftast har längre bromssträcka.
och en tung bil med ett tungt släp får ytterligare några meter bromsträcka.

En klen trött bil kommer inte upp i alarmerande farter!

_________________
Roland Johansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10600


Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:
Tjipp skrev:
ja jag säger ju det.. dessa tramsiga regler!...
Det är ju oftast bra mycket säkrare att köra med tungt släp bakom en tung bil..
Men nu är folk tvungna att köpa "klena" "trötta" "små" bilar för att få dra 1500kg släp..
Med mindre bromsar osv. osv..


Vid ren framfart går en tung bil och tyngre släp oftast väldigt mycket stabilare, tyvärr förstår inte alla förare att en tyngre bil oftast har längre bromssträcka.
och en tung bil med ett tungt släp får ytterligare några meter bromsträcka.

En klen trött bil kommer inte upp i alarmerande farter!


Snicksnack, en bil som tillverkare godkänner för en viss släpvikt klarar denna.

_________________
Anders Hansson
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 459



Jag förstår inte att så många på ett forum med bilintreserade tycker det är så svårt - dyrt att ta ett BE körkort.
Mitt kostade ca 3.000 kr, ink allt. Min fru tog sitt samtidigt till samma kostnad.
Som jag ser det, värt varenda öre och vi fräschade upp körkorts kunskaperna.

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld
Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Re:

Tjipp skrev:
ja jag säger ju det.. dessa tramsiga regler!...
Det är ju oftast bra mycket säkrare att köra med tungt släp bakom en tung bil..
Men nu är folk tvungna att köpa "klena" "trötta" "små" bilar för att få dra 1500kg släp..
Med mindre bromsar osv. osv..


Detta är anledningen till de nya EU reglerna som ska introduceras. Men för min del med Tahoe som dragbil räcker inte höjningen till 4250kg till. 3050 väger Tahoen in på som totalvikt ungefär och då är det bara 1200kg upp till 4250kg så det går ju inte dra varken hästsläp eller normala bilkärror bakom utan BE kort iaf då...

Men MED BE ja då dj-vlar får man dra med Tahoen!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Re:

Z3 M skrev:
Mitt kostade ca 3.000 kr, ink allt.


Jag tror knappt jag kommer komma upp i 3000 ens en gång... dessutom sprids ju kostnaderna ut över tiden så det känns inte farligt alls.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Märkligt släpvagnsvikt på bilar.
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (17743 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande