Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (17743 totalt) |
Re:
Det känns ju bara så onödigt. Jag har ju redan kökort för bil med släp. _________________ Anders Hansson |
||||||||
Re:
Det kan jag hålla med om iof... men någonstans måste ju gränsen dras och det gjorde man för länge sedan men med dagens tunga bilar så dras gränsen för tidigt helt enkelt. |
||||||||
Re:
Det är inget snack, bromsträckan blir längre även om tillverkaren anser att motorn klarar att dra vikten och bilen inte slits isär. och även lite tyngre bilar eller skåpbilar kan köra för fort, blev imponerad ![]() _________________ Roland Johansson |
||||||||
Re:
Bromsar, och annat, är anpassat för maxvikten. Att sedan förare kör över gränserna är en annan femma som bara bevisar att lagstiftning bara funkar så länge lagar följs. Vi kan ta min bil som exempel, en BMW 750 som har rejäl hjulbas, nivåreglering och minst sagt bitiga bromsar samt vikt. Denna får dra 970 kg. Ställ det i paritet med en Saab 900 Cab som får dra 1500 kg, över ett halvt ton mer! _________________ Anders Hansson |
||||||||
Har vägverket någonsin gjort något vettigt
![]() Det regelverk vi har idag skapades på den tiden då en stora bilar som M-B 200/220, Volvo 140, Saab 99 och oepl Rekord , Peugeot 504 osv. hade en tjänstevikt på 1200-1300 kg. vilket innebar att 1500 kg aldrig var något problem med B-kort för de bilar som hade 1500 kg som tillåten max dragvikt. Många av dessa bilar hade emelltid 1200 kg som max dragvikt, vilket gjorde att vi nog var många som körde med "viss" överlast på våra 1200 släp. ![]() Numera när minsta shoppingkartong väger 1400 kg och en medelstor familjebil vägen som en halv Finlandsfärja, har nuvarande regelverk spelat ut sin roll fullstädnigt. Effekten för den som vill åka lagligt med släp är att denne får leta så liten lätt dragbil som möjligt för att inte gå över 3,5 ton. Ur trafiksäkerhetsperspektivet helt kontraproduktivt (som det mesta i vägverkets arbete ![]() Regleverket har ju varit på gång att ändras, bl.a. med en högre viktgräns för fordonskombiantionen med B-kort, men vägverket lyckas dra up på detta, som vnaligt när något ska ädnras till ldet bättre för deras "kunder". Men jag föstår vägverket, först ska de ju på regerignens uppdrag ta fram ett förslag på mer jämnlika skyltar för övergångställe, där gubben ska bytas ut mot en gumma. Sedan ska minst hälften av alla övergångställen skyltas om i jämnlikhetens namn. Jo detta är sant.... ![]() Man har också lagt tid på ett förslag till regeringen, där bilar från sena 70-talet och framåt inte i framtiden ska kunna bli klassade veteranbilar, då man menar att bilarna är så bra att många använder dem som bruxbilar för att slippa vägskatt och besiktnign varje år... Så den som äger t.ex. en Porsche 911 från 1988 eller en BMW M3 E30 och trro att den i framtiden ska få brukas som veteranbil på samma villkor sina ädlre märkesbröder kan se sig i himmelen efter detta. För att detta inte ska bli helt off topic ![]() Myndigheter ![]() ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
Har inte läst igenom alla inläggen så häng mig om jag upprepar nå't.
![]() Något som ytterligare trasslar till det är ju att vissa bilar med en ganska hög max tillåten släpvagnsvikt har en högsta tillåten tågvikt som rumphugger den på papperet höga släpvagnsvikten. Min förra tjänsteholk en Mondeo generation2 är ett exempel. Den har en högsta släpvagnsvikt som är 1800kg och ganska hög maxlast. Däremot så är max tågvikt (bil och släps sammanlagda bruttovikt) satt så lågt att man i praktiken bara kan dra 1800 lagligt med en i det närmaste helt tom bil. Om man stuvar in någta passagerare och bagage halkar man ner till kanske 1400kg eller ännu lägre. Bilarna är ju oxå i praktiken ofta betydligt tyngre än uppgiven tjänstevikt, det naggar ju på släpvagnsvikten/lastförmågan under tillåten max tågvikt... Min nuvarande V70 har en max tågvikt som är lika med bilens totalvikt + max tillåten släpvikt. Dock är bilen tyngre än uppgiven tjänstevikt så man kan inte lagligt uttnyttja hela "lastkapaciteten på pappret". När man har bilen rejspackad=överlastad blir tillåten släpvikt alltså minde än de 1800kg den klarar på pappret. Släpets kultryck ska ju oxå räknas till bilens last... Jag roade mig vid något tillfälle att väga semesterpackad AWD-Volvo med tillhörande boggihusvagn inkl familjen. Kan väl konstatera att det är tur att man inte vart stoppad och vägd nångång... ![]() |
||||||||
Mycket ojande över släpvagnar, skulle tro att de flesta klarar teoriprovet galant när man skriver för BE. Här är en länk till det pm som VV har på sin hemsida http://www.vv.se/filer/7618/pm_for_b
Kan bara rekomendera till att ta BE behörighet det löser mycket bekymmer. _________________ Robert Gustafsson |
||||||||
Re:
Förutom det lilla problemet att man aldrig får dra släp med störra totalvikt än bilens tjänstevikt om man bara har B-kort så har du rätt... Dvs Bilar med tjänstevikt på 1200-1300kg får INTE dra ett släp med totalvikt 1500kg om du inte har BE kort, inte ens om bilens tillåtna dragvikt är 1500kg således. Det som ställer till det är oftast inte nya bilars högre tjänstevikt utan deras höga totalvikt, oftast gäller det de i Sverige så populära kombibilarna vars totalvikt är ofta några hundra kilo högre än motsvarande sedan. T.ex så har farsans BMW 523i e39 Touring en totalvikt på ungefär 2200kg, mycket av detta består av lastvikten som ligger på över 500kg! Totalvikten på bilen innebär ju då att man inte kan dra släp som väger mer än ca 1300kg. |
||||||||
Re:
Tack för den länken! ![]() |
||||||||
Re:
Jag var handledare åt en kompis som tog BE som "privatist". Det gick hur smidigt som helst. Är man någotsånär motiverad fixar man det plättlätt. |
||||||||
Vad alla är gnälliga över dessa regler som vi har för släpvagns kombinationer
![]() Varför inte köpa bruksbil som klarar att det som man vill dra???? Vad jag förstår så väger dom flästa rejsbilar under 1000Kg. Till det bör an klara sig med en 1300 kg kärra, välj en enaxlad för boggin väger för mycket. För att klara det så finns det många fina bilar som är relativt stora! (Saab 9-5, Volvo V70 äldra mm) Men se till att välja bil med mycket motor, järna TURBo. Det värsta som jag tycker är att hamna bakaom en husvagn eller ett släp som dras av en bil med 100 hk motor. Längre uppförsbacke där utgångshastigeten på ekipaget är ca 90 km/h, över krönet i bästa fall 50 Km/h. Då är det trevligt med en Turbo matad bil ![]() ![]() Ett tips om ni skal byta bil är att kolla vad just den bilen ni skall köpa får dra. det kan skilja mellan bil och bil även om det är samma årsmodell. Utrustingen kan variera och sedan kan det vara annat som varierar. När jag bytte till den Subarun som jag har nu så kollade jag många Subarus i vägverkats databas och det kunde skilja ca 200 kilo i dragvikt mellan olika bilar. Även mellan bilar med samma utrustning kunde det skilja 50 kg. Jag tog BE under vinters som privatist och det enda som jag fick betala utöveer VV avgifter var 500;- i kärr hyra. Så man bör komma under 3000;. för ett kort! och det var inte speciellt svårt, banan man skall köra är en baggis om man har lite körvana med släp!! Så alla killar och tjejer se till att ut ock öva och ta BE för dom nya reglerna lär dröja ![]() _________________ Anders Alverby www.ALVERBYRacing.com www.TRAILER3500.se Tar fram det släp du behöver. Från litet till stort! |
||||||||
Re:
![]() Räknar man in 200k överlast i "budgeten" så klarar man sig med en 1300kärra som får lasta 900kg även om man lastat ett extra set hjul etc. Dragbil kan ju i detta fall vara nästan vadsomhelst med B-kort. Men ska man lasta blyslädar (1300+kg tomma) så blir det jobbigare (2tonskärra med boggie och BE med lämpligt dragfordon). oavsett hur det blir med släpvagnsvikter mm framöver så är ett BE-kort ingen dum investering. Det kostar ju inget att behålla även om man aldrig nyttjar det. Jämfört med Racinglicensen och Vagnboken så är det ju ganska annorlunda kostnadsmässigt... |
||||||||
Re:
Backningsbanan är jag inte orolig över, det jag är mest orolig över är säkerhetskontrollen och funktionsbeskrivningen... hur ingående är det där egentligen? Man får ju ha en checklista för säkerhetskontrollen iof... Vad använde du för kärra när du körde upp? Funkar det med en biltransport med en bil på? |
||||||||
Säkerhetskontrollen och funktionsbeskrivningen var en baggis.
Köp BE boken på en bilskola eller på nätet där står allt om säkerhetskontroll och funktionsbeskrivningar. Babbla på lite och visa att du kan det som behöver göras, fick själv positiva komentarer att jag var nogran och duktig. När du kör upp så skall du ha en kärra som blir tungt släp efter bilen och måste vara lastad minst till halva lastvikten. Jag köred med min fars 740 sol klarar 1250 (1600 på BE) och ett boggi släp på 1500 som var lastad med enav mina bubblor 840kg. Drog släpet med Subarun som tar 1550 på B till uppkörningen. Är man lite full i fasen och kollar vikterna så kan man dra med en större bil och sedan byta bil som står på släpet när man kör upp. Se till att lasten på släpet är väl förankrad. Om du kör med en bil på släpet så skall det vara 4 st riktiga hjul surningar. Två stopblock om ena hjulaxeln som också skall förankras väl. ![]() _________________ Anders Alverby www.ALVERBYRacing.com www.TRAILER3500.se Tar fram det släp du behöver. Från litet till stort! |
||||||||
Re:
Vad har du för subba som drar 1550 på B? Håller som bäst på att fundera på dragbil och det där lät väldigt bra... _________________ Magnus Lindberg Italienskt |
||||||||
Re:
Tack för tipsen! Det blir att köra med bilsläp på uppkörningen då! Verkar vara enklaste sättet att ordna det. ![]() |
||||||||
Re:
Ja, det så klart! På den gamla "goda" tiden blev det liksom en självklarhet. Med Saab 2-T och V4 som huvudsaklig last var det 1200 släp som gällde. Då dög Rekord Caravan, Saab 99CC och Volvo 140 som dragbilar då högsta tillåtna släpvikt var lika med tjänstevikten. Något som var vanligt och dessutom lätt att tolka. Kamraterna som åkte Volvo och liknande överviktiga pjäser, fick oftast satsa på en 1500 Mito boggietrailer och en Merca Compakt som dragbil. Vissa verioner hade 1500 kg som både tjäsntevitk och dragvikt. Det var helt kalrt lättare att kombinera dragbil, släp tävlingsbil då. Minns Per Sturesson (numera stallchef åt sonen Johan i STCC) när han åkte SSK och SM med en liten Simca 1000. Dragekipaget var en otroligt välputsat vit Saab V4., med ett litet smidigt släp. Vad väger en lättat stadnardbil idag? Våra lågnloppsbilar väger runt 1100-1200 kg. Samma väger en Super2000 bil i STCC. Så dagens stridsvagnar till standardvagsnracers kräver nog BE. Robban har rätt, bara att läsa på och köra upop så är bekymrena ur världen! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
Re:
Hittar i princip ingenting om BE kort på den sidan. Måste man vara reggad för att se alla trådar? Har sökt på BE, E, kort, körkort men hittar inget vettigt. ![]() |
||||||||
Re:
Jag är som sagt på god väg då teoriprovet redan är avklarat. Bara uppkörningen kvar sedan är det bara att åka! ![]() |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (17743 totalt) |