| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Definition av R-däck?
|
1746 besök totalt |
|
Definition av R-däck?
Vad är definitionen av R-däck? Det finns ju t.ex. s.k. R-däck som är gatgodkända, så vad är skillnaden mellan de och andra gatdäck? Finns det en absolut gräns, eller är den flytande. Sp3eciella gummiblandingar, stomme, mönster, etc.? Står det på däcken om det är R-däck? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
|
r-däck är bara ett allmänt vedertaget sätt att säga att däckets prestanda är mer likt ett racedäck/slicks än ett gatdäck.
gatdäck är enligt svensk bilprovning/vägverket, ett däck vars mönster är regelbundet återkommade, minst 1.6mm djup och allt detta över en viss % av slitytan.( kommer inte ihåg exakta måttet) bilprovningen skiter högaktningsfullt i ev märkningar på däcken såvida det inte står typ följande. not for highway use eller competition only på dom. r-däck = gatdäck. slc:s gamla typ av klassning är det bästa sättet att döda ev försök till regeltolkningar. dvs alla modeller som finns på klassningslistan är godkända och övriga förbjudna. därmed basta
ps. jag hör av mig imorgon ang ditt pm. ds _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
SLC's metod är nog den enda rätta. I MSLS så kör klass 4 och 5 på gatdäck, och reglementet säger att R-däck är förbjudna, men har ju fått gå ut och tydliggöra vissa märken, som att tex. Khumo's V-däck klassas som R-däck.
Fördelen är väl att det blir lite billigare om man inte tillåter R-däck? |
||
Bortglömd?
Är verkligen R-däck dyrare i längden? om gatdäcken smälter bort blir ju inte det så billigt heller. Men jag antar att det beror på gatdäck. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Fast det är inte mina uppfattningar efter 2bilar med r-däck. Det som brukar sägas är att r-däck håller bättre än gatdäck. Visst dom tål värme bättre och har mer yta att åka på. Men dom är mjukare och slits mycket fortare. Iallafall om man ser till mönsterdjup. Ett gatdäck startar ju på 8-9mm medans ett r-däck har 3-4mm max. Dessutom brukar dom va dyrare så ekonomiskt är det nog bättre med gatdäck. Men det kvittar ju, för det är ju roligt man vill ha.
|
||
|
Allt jag vet är att jag blev av med ca 2mm gatdäcks mönster senast jag körde på bana och då körde jag inte såå jäkla mycket
Kan det ha blivit ca 3pass a' 20min.. Börjar vi på 8mm så har vi hmm*huvudräkning* 3,25 banträffar(timmar) innan däcken är slut men så har vi ju skiftning fram/bak också ömmh nu blev matten tung här säg att medrullande hjul slet 0,5mm/h så har vi 6,5mm kvar och då tål dom ytterligare 2,5bantimmar och om vi jämnar ut detta så blir det 5,75 timmar.. Men då är det snällt räknat för däcken slits ju mer(såvitt jag vet) när dom är nya p.ga högre klackar? Men å andra sidan så kan det vara högt räknat då kärran understyr en hel del och kasar sönder däcken? En diff skulle kanske kunna hålla nere slitaget mer också? Andra som verkligen har kört med gatdäck vs R på bana har säkert bättre åsikter än jag
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Man kan väl säga så här att vilket som håller bäst (eller är mest ekonomiskt) beror på hur man kör.
- Kör man 100% och över så kommer rdäck hålla betydligt längre än gatdäck. - Kör man försiktigare så kan det nog bli olika resultat. Dvs ett gatdäck är väldigt lätt att slita ut totalt på en enda banträff om man bara överkör lite grann. R-däcket kan också köras slut fort men då får man jobba väldigt mycket hårdare på överkörningen
_________________ Magnus Thomé
|
||
|
Mina gatdäck... Gamla Michelin Pilot M+H Är då verkligen slitstarka som få i sånna fall.. eller är det min beemer som är för tung för att slita däck!?! För den äter inte däck alls.. Senast vi körde var det ju regn så då ska man ju knappt ha nå slitage så.. eller kör jag förlungt?
Däremot så döda jag bromskivorna fram de råkade visst slå sig
_________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||
![]() |
Däck för banåka
Definition av R-däck?
|
1746 besök totalt |