| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Mindre kylare, vad är bra att veta?
|
1827 besök totalt |
|
Har suttit och läst en massa gamla trådar från tider då jag inte visste att rejsa.nu fanns. Har funnit en hel del intressanta trådar, bland annat denna: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32390&postdays=0&postorder=asc&start=0 Den väckte en del tankar som jag haft och klargjorde en hel del. Har därför bestämt mig för att ha en ganska kraftig vinkel på min kylare, problemet är bara att den börjar bli rätt dålig och det är dags för ett byte, hade därför tänkt införskaffa mig en något mindre kylare än den gigantiska som jag har nu. Någon på forumet kanske kan berätta vad man ska tänka på vid användning/inköp av mindre kylare? och hur man får reda på hur mycket de kyler, så man slipper de problemen efter inköp och användning av mindre kylare?! Som jag har förstått det så skall man helst ha så stor kylare som möjligt, men hur pass liten kan den vara. Bör man leta efter mindre kylare från bilar med högre prestanda? Hoppas det inte är för krångligt att förstå vad jag menar...
Tacksam för all hjälp jag kan få _________________ Andreas Ekström |
||
|
Re: Mindre kylare, vad är bra att veta?
Frågan är väldigt snarlik 'Hur långt är ett snöre' ... Användningsområde spelar tokmycket in hur stor kylare du kommer behöva. Rallycross, 24heurs LeMans? Effekturtag? Men är inte de enstaka grammen i vikt på bilen det viktigaste montera en så stor kylare som går. Enklare att låta en termostat koppla bort kylaren när den behövs än att kylkapaciteten saknas när deböhs. Små bilar med hög prestanda, vad tänker du på? Fiat Uno? Lotus? Seven kopior? Gokart? _________________ Roland Johansson |
||
|
Re: Mindre kylare, vad är bra att veta?
Ursäkta, glömde helt bort att nämna bilen, det är min Honda Prelude, som kommer gå allt mindre på väg och mer och mer på banträffar. Effekten kommer att höjas, hoppas kunna få ihop omkring 300-350hk, orgional är på 185hk. Den kommer alltså få utstå mer än vad den gjort tidigare, så en kylar uppgradering är ett måste. Menar inte små bilar med högprestanda, jag undrar om man bör leta bilar med mindre orginal kylare än min men med högre orginal prestanda? T.ex. Om en gammel Evo skulle ha mindre orginal kylare (vet dock inte det) så borde den ju kanske fungera ganska bra pga att gammel Evo's har högre effekt orginal än min och klarar därför av mer än min kylare. Men hade tänkt att leta efter någon universal kylare (vet inte vart jag kan hitta det) och då vill jag veta vad man bör tänka på? Samma dimensioner på kopplingar är väl det jag kan komma på på rak arm. All hjälp uppskattas. _________________ Andreas Ekström |
||
|
Re:
Jo självklart, vill ändå kunna räta ut mina frågetecken ang. mindre kylare
_________________ Andreas Ekström |
||
|
om du ex. kikar på lite olika supertouringcars så kan du notera att de ofta har ett vinklat cellpaket för motorns kylning där all kylluft tas under stötfångaren i en helt sluten kanal mellan kylluftsinlopp och cellpaket. I vissa fall kan man även ha en sluten kanal för utloppsluften (fördelaktigt av aerodynamiska skäl). Inloppet måste ha tillräcklig storlek för att med aktuell utformning få ett luftflöde som räcker för att kyla bort erfoderlig mängd värme. Cellpaketets area är i regel ett par ggr arean hos inloppet.
Kylvätskans temperatur inverkar också på hur mycket kylluft man måste förse kylaren med. Ju högre temperaturen är ju mindre kylluft krävs för att kyla bort en given mängd värme. Du kan ju börja med att mäta vilken temperaturökning du har på kylluften över cellpaktet och sedan försöka uppskatta hur mycket värme som måste avledas via kylaren. Det ger ju något att utgå ifrån. Vatten med additiv för att motverka korrosion är den bästa kylvätskan. Köper man en ny kylare kan det således vara lämpligt att köpa en som klarar lite högre tryck, då kan man köra med rent vatten som kylvätska och ändå ha en hög kokpunkt. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1827 besök totalt |