Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Uniballs!
1856 besök totalt
90 quattro
Västerås
Här sen Sep 2003
Inlägg: 18


Trådstartare
Uniballs!

Tjena!

Håller på och bygger bus- och banbil av min gamla audi quattro.
Har lite funderingar över det här med chassiet och då främst om man kanske skulle bygga om till uniballs.

Hur gör man?
Vad behöver man bygga om och vad måste man specialtillverka?

I det stora hela vet jag ju, men om någon har gjort detta på sin bil mottages tips och bilder varmast.
och.. Är det värt det...? Slutresultat kontra kostnad?

_________________
Mvh Eric Lindblad

Det som inte går att skruva isär går att slå sönder...
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

hej erik och välkommen hit.

har du lust att kolla in forumreglerna en gång till.
mitt där i röran finns en del som gäller namn och signatur.

mvh forum-

ps. lägg gärna till var du bor. ds.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
90 quattro
Västerås
Här sen Sep 2003
Inlägg: 18


Trådstartare
Ok..

bättre nu då?

_________________
Mvh Eric Lindblad

Det som inte går att skruva isär går att slå sönder...
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

thumbs up thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Re: Uniballs!

90 quattro skrev:
... Är det värt det...? Slutresultat kontra kostnad?


om du menar att du skall tjäna pengar på bilen när du säljer den så är svaret NEJ!
om du däremot gillar din bil och vill behålla den flera år och förbättra den undan för undan, så är svaret ett rungande JA!!!

Med uniballs får du bättre kontroll på rörelserna i hjulupphängningen, men det är inte säkert att du kan ersätta gummibussningarna med uniballs överallt. En del hjulupphängningar rör sig så komplext att det måste vara en gummibussning som tar upp rörelserna. Nu är väl iofs hjulupphängningarna inte så avancerade på en Audi 90 så där är det nog inga sådana problem.
Att du sedan med uniballs får en bil som inte är speciellt tyst och bekväm att åka i hör ju inte hit.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Vad har du för årsmodell av 90??

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3422



Är inte livslängden på Uniballs kraftigt begränsad om man kör med de otätade? Skall du köra till och från några banträffar på en sommar kanske det vore idé att satsa på vanliga hårdare bussningar typ PowerFlex/SuperFlex...

Tänk på att många serietillverkade "superbilar" har gummibussningar

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re: Uniballs!

Nisse Classon skrev:
...men det är inte säkert att du kan ersätta gummibussningarna med uniballs överallt. En del hjulupphängningar rör sig så komplext att det måste vara en gummibussning som tar upp rörelserna...


Detdär köper jag inte rakt av Nisse, så det får du nog förklara.

Sålänge som man enbart ledar i ett plan funkar det likabra med nylon/stålbussningar. (Billigare iaf.) Börjar det dock röra sig i fler plan så måste leden ha en möjlighet att röra sig kring dessa. Då är Uniballs eller ledlager lösningen.

Nu kom jag föresten på ett ställe där det kan vara så att man inte kan/ska ersätta med ett ledlager. I bakvagnen på Saab 9-3 SS. Där finns en länk med ett svärd som flexar för lite medstyrning... Hmmm

Bortser vi från sånna specialare så ska det gå att ersätta bussningarna med ledlager/uniballs...iaf tills Nisse motbevisar oss.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Re: Uniballs!

Andreas Lidström f.k.a AL skrev:
Detdär köper jag inte rakt av Nisse, så det får du nog förklara.


Jo... Ähum... Det var ju så här...

Jag var på en liten kurs för något år sedan som ordnades av Bodin chassiteknik och Bodin själv förklarade och visade att det fanns leder i en del hjulupphängningar som krävde gummibussningar. Lagrade man dessa "fast" så skulle man bryta sönder sakerna. Så hör med Bodin. Jag har i och med denna förklaring ryggen fri.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Re: Uniballs!

Andreas Lidström f.k.a AL skrev:

Nu kom jag föresten på ett ställe där det kan vara så att man inte kan/ska ersätta med ett ledlager. I bakvagnen på Saab 9-3 SS. Där finns en länk med ett svärd som flexar för lite medstyrning... Hmmm

Bortser vi från sånna specialare så ska det gå att ersätta bussningarna med ledlager/uniballs...iaf tills Nisse motbevisar oss.


I Porsche 964 finns också en sån men funkar tvärtom.

Fast med uniballs borde inte toe-finesserna spela så stor roll då dessa hålls i schack bättre.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re: Uniballs!

Daniel Bengtsson skrev:

Fast med uniballs borde inte toe-finesserna spela så stor roll då dessa hålls i schack bättre.


Exakt min mening. VILL vi (folk med fortåkarambitioner) att medstyrning och liknande som "rubbar" våra hjuls önskade position? OM så är fallet ska man väl ordna detta mekaniskt men stum sas, inte genom flex i en led. Det är iaf min tanke.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Re: Uniballs!

Andreas Lidström f.k.a AL skrev:
Nisse Classon skrev:
...men det är inte säkert att du kan ersätta gummibussningarna med uniballs överallt. En del hjulupphängningar rör sig så komplext att det måste vara en gummibussning som tar upp rörelserna...


Detdär köper jag inte rakt av Nisse, så det får du nog förklara.

Sålänge som man enbart ledar i ett plan funkar det likabra med nylon/stålbussningar. (Billigare iaf.) Börjar det dock röra sig i fler plan så måste leden ha en möjlighet att röra sig kring dessa. Då är Uniballs eller ledlager lösningen.

Nu kom jag föresten på ett ställe där det kan vara så att man inte kan/ska ersätta med ett ledlager. I bakvagnen på Saab 9-3 SS. Där finns en länk med ett svärd som flexar för lite medstyrning... Hmmm

Bortser vi från sånna specialare så ska det gå att ersätta bussningarna med ledlager/uniballs...iaf tills Nisse motbevisar oss.

Lederna kan ju låsa varandra även om de var för sig enbart rör sig i ett plan. Som jag skrev/undrade om i nån topic angående fyrlänk vs. trelänk. Helt utan flex blir det ju tvärlås i sådana fall.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Det är ju sant Anders! Tackar!

Men så korkade upphängningssystem bygger man väl inte...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
90 quattro
Västerås
Här sen Sep 2003
Inlägg: 18


Trådstartare
DanneT16 skrev:
Vad har du för årsmodell av 90??


Det är en gammal -85:a. Alltså från den tiden audi byggde fräna bilar

Ingen som har någon länk med lite bra bilder och sånt?

_________________
Mvh Eric Lindblad

Det som inte går att skruva isär går att slå sönder...
Citera
Allmänt banåkaforum
Uniballs!
1856 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande