| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsok i ungen för att få färgen att härda.
|
7 besök senaste veckan (11492 totalt) |
|
Re: Bromsok i ungen för att få färgen att härda.
Är det gjutjärnsok eller aluok ? Har bekanta som kört långlopp med Porsche(brembo)ok med dessa målade i vanlig 2k-billack med stor framgång ( alltså färgen sitter kvar och överlever ). _________________ Oscar Lindengren Volvo 242DL ( snart 242 T6 ) Nissan Sunny Gti-R Honda CBR954RR |
||||
|
Re:
Av alla de bromsok jag renoverat så har jag mig veterligen aldrig skadat en tätning när jag plockat ur dem. Men jag har alltid monterat nytt då jag tycker att det är lite dumt att snåla på säkerheten. Dessutom borgar det för längre livslängd utan större kraftinsats. Dessutom tar det knappast någon längre tid i anspråk såvida det inte handlar om att plocka isär den inbyggda handbromsen på Saab 9000 Men ok. Du börjar få det tungt ekonomiskt och vill komma ut (har inte råd med gummitätningar för några tior (vet fortfarande inte bil) men har råd att använda bil )
Jag har ALDRIG har problem med hållbarheten med varken 2k färg eller vanlig sprayburksfärg. Det har alltid överlevt värmen (ingen speciell värmefärg alltså), men som med allt annat så kräver det antagligen att man gör ett bra grundarbete. Att du blästrat borgar för en bra grund. Grundfärg och valfri färg på det så ska det nog hålla fin fint. Däremot som ska man passa sig för att få bromsvätska på....... _________________ David Olsson |
||||
|
Att måla bromsok känns lågprioriterat om bilen är i monekyler och budgeten spräckt...
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Dessa ok är nog inga ok jag kommer ha särskilt länge. Alltså inga ok jag vill lägga pengar på.
Hela bilen har blivit blästrad inkl alla delar så som hjulupphägning och liknande så jag har fått ett bra pris. Det blir inga extra pengar bara för att jag lägger till bromsoken till högen med delar. Så dom pengarna jag lägger ut blir alltså 80kr i form av en sprayburk. och undrar ni varför jag sitter här och skriver trådar om ugnar så är det för att jag inte kunnat gjort något på bilen på väldigt länge pga att jag väntat på delar. Först var det blästringen jag väntade på och just nu är det en leverans av bussningar. Det finns inget annat att göra heller eftersom att bilen först måste upp på hjulen och sen ska rullas iväg till blästringen igen och få sig en avblåsning till. Förra ggn var det bara underredet som blev blästrat. Innan dess kan jag inte börja spackla, lacka och slutligen montera delar. Det är järnok. Nya packningar kostar inte några tior. Skulle chansa på runt 1000kr för alla 4 ok, börjar kunna toyotas priser nu. Visst skulle jag kunna plocka av tätningarna och hoppas få på dom igen utan att förstöra dom men det känns dumt att riskera något. Det är en celica gt4 st165. Ja, går att läsa om i min biltråd. Det verkar som ni tror att vanlig färg funkar alltså. Då kanske jag tom kan köra med hammarlacken som jag kört med till resten av alla delar.
_________________ /David Johansson |
||||
|
Måste det vara en packningssats från Toyota då? Jag har tidigare åkt till en bildelsförsäljare och lyckats plocka ihop tätningssatser genom att kolla vad andra bilar har. Kolvdiametrar brukar vara standard mellan olika bilar. T.ex passade packningssatserna från en Saab 900 88- klockrent på oken till min Mazda 616 från 1974. Summan för de tätningarna hamnade inte på särskilt mycket pengar alls.
|
||||
|
ok....
då är det lite mer förklarligt...... Men om du sitter och väntar på delar så kan du slänga iväg ett telefonsamtal och ta reda på faktan om vad det kan kosta.... O sen kan du gå på Jonkas idéer att börja leta efter alternativ. Men för att avsluta med mina trakaserier. Använder du grundfärg så kommer det funka bra med vilken färg som helst. Akta för bromsvätska bara. Ska du köra med värmefärg och härda i ugn skulle jag rekomendera att plocka ur all form av gummi. Har du inte tummen mitt i handen så är det lätt gjort och tar ingen längre tid i anspråk. På så sätt så slipper du att riskera att det inte funkar...... _________________ David Olsson |
||||
|
Fick oken från blästern igår så jag målade över dom med hammarlack helt enkelt, utan att plocka bort något gummi.
Det där med att leta gummipackningar från andra bilar var ju annars smart, ska ha det i åtanke nästa gång jag ska renovera något bromsok. Körde utan grundfärg, hammarlacken säger dom ska funka bra även utan grund. Ingen fara med trakaserierna, all kritik är bra kritik
_________________ /David Johansson |
||||
|
Re:
Ha.. Ha... Hammarlack!?! Naj fi sakran(Gotlänska och betyder ungefär "Nä fy fan")
Hammarlack är den hämskigaste färgen som finns(enligt mej), har förr om åren användt denna äckelfärg till bla. bromsok. Färgeländet flagnar och den blir rostbajsbrun oavsett vad kulören va när den appliserades. Vilken färg som hälst är bättre. Slå mej inte nu men Biltemas Hot Paint sitter som berg, sitter till och med kvar på turbon efter snart 1000mil, inte svart å fin kanske, men den sitter. Ja menar inte å dissa dej(skulle aldrig dissa en Gute ) men jag brukar avråda folk från just Hammarlack, de duger att måla verkstadsmasiner med å där e de stopp.
Aja, nu har du målat redan, så.... Äsch! Hoppas att de funkar, bara det bromsar så.
Hade å lycka till. Mvh// Tobbe P _________________ Tobbe Pettersson |
||||
|
Hammarlack innehåller väl silicon också, så den går ju inte att måla över med något annat.
Måste jag erkänna så har jag faktist målat några motorplåtar med hammarlack (de som sitter runt en 911 motor och förhindrar att varm kylluft kommer in i motorrummet). _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Stämmer bra de! Vet folk som har smetat på Hammarlack som rostskyddsgrund, innan bilen skall i väg till lackering, och där med sett till att lackerarn blivit gråhårig i förtid.
_________________ Tobbe Pettersson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bromsok i ungen för att få färgen att härda.
|
7 besök senaste veckan (11492 totalt) |