| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ljuddämpare med liten ytterdiameter
|
2866 besök totalt |
|
Jag behöver montera en dämpare i "kardantunneln" på min bil och vill inte ha en som dämpullen har blåst ut ur efter ett år. Vad ska jag välja? Rördiametern är 2 1/4" (där verkar problemet att ligga, det jag hittat är 2 eller 2.5") och ytterdiametern, tja, jag uppskattar den till max 130mm. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
|
Burns gör väldigt fina dämpare och verkar i alla fall ha en standardvariant som borde kunna passa.
http://www.burnsstainless.com/Ultral |
|
Kan det inte fungera med 2,5" eller 2"? Mellanstorlekar kan man ibland få dit om man har tur, t.ex. att muffen på ett 2"rör med lite tur har samma ytterdiameter som ett 2-1/4 invändigt.
Vad är godstjockleken på avgasrör? 2" =50,8, +godstjocklek*2=Ytterdiameter, Muffens innerdiameter = Ytterdiameter + 0,5? Muffens ytterdiameter = Muffens innerdiameter + godstjockleken(fast liiite tunnare)*2 om godstjockleken är 1,5 så är muffen på ett 2" utvändigt 50,8+1,5*2+,5+1,4*2=57,1 2-1/4" = 57,15 invändigt
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
|
Burns ska jag kika på, även om det känns lite onödigt att skicka efter så långt för bara en dämpare.
Simons (JT) har jag haft förut och de dämparna blåste dämpningen ur. Är det inte så mycket pengar kan man ju iofs offra sig på att byta emellanåt... Eric, du är ett matematiskt geni! Nä, men skämt å sido, det är nog de måtten du räknat fram. Frågan är bara om vill strypa ner den. Jag har idag ett Supersprint som har samma diameter som originalsystemet och jag tror det finns en tanke bakom. Frågan är om jag märker 1/4" mindre diameter.
Hmm... Det blir ju 25% mindre area och det är ju en del. Annars så skulle det ju vara kul att gå och beställa amazondelar.
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
|
Re:
Nu svarar jag utan att ha läst igenom alla inlägg. Man kan tänka på att motsåndet är avhängigt diametern gånger längden. Så är dämparen lång så blir det mycket motstånd, särskilt om diametern är liten. Vad gäller dämpningen så är det volymen i dämpmaterialsdelen som är viktig. Är dämparen smal så måste den bli lång för samma dämpvolym. det innebär flödesmotstånd. Även om diametern överensstämer med de övriga rören så ger ett hålat dämprör mer ökande motstånd motsånd per längdenhet, där ett slätt rör gör tämligen liten skillnad. En stor diameter i dämparröret kan förefalla släppa ut mer ljud, men den dämpande ytan ökar med diametern så skillnaden blir inte så stor. Men är total ytter diametern liten så ger ju en linten dämpardiameter mer dämpvolym som minskar ljudet. Detta var bara några små passus. MVH Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
|
Tack Göran, jag köper det du säger fullständigt, jag är ju trots allt 25-öresingenjör!
Jag har också varit under bilen och konstaterat att det inte finns speciellt mycket plats... För att testa om det funkar så köper jag mig en Simons 2.5"-dämpare som finns i diameter 100mm. orsaken till att jag vill sätta dit en dämpare är att jag har problem med flärpljud (som jag tycker är otroligt pinsamma och har hög billighetsfaktor) vid runt 3000rpm. original är det dämpat innan "kardantunneln" med en klump runt 2-1-skarven, men idag sitter det ett extraktorrör på den som gör att man måste flytta dämparen bakåt _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
|
en 2,5" dämpare med snygga koner i ändarna borde bli alldeles utmärkt , area förändringen borde nästan bara bli positiv beroende på var dämparen hamnar i förhållande till motorn ,men troligtvis överkurs
http://www.superchevy.com/technical/engines_drivetrain/exhaust/0505phr_exh/index1.html _________________ Torbjörn Andersson |
|
Dämpare ifrån en mc borde kanske funka? De är ju rätt små och borde ju vara ungefär den diametern. De tål troligen ganska mkt stryk också. Det finns mängder med orginaldämpare till salu när folk har bytt orginal till "rejsigare" varianter.
_________________ Adam Fredholm |
|
Främre ljuddämparen på 900 Turbo utan kat är riktigt smal, dimensionen är 2,25" om jag inte minns fel. Kanske inte sådär jätterejsigt med originaldämpare från en gammal bil men den är av fullflödesmodellen och kan handlas hos de flesta reservdelshandlare, kanske tom finns på biltema?
_________________ Fredrik Yman Fuskar ihop en 9000 Talladega -89 |
|
Ibland ser man inte skogen för alla träd... Supersprint har ju faktiskt en dämpare som alternativ till mitt nuvarande rör. Färdig, bara att skruva dit.
Det blev att åka och lämna tillbaka grejerna jag redan köpt. Tack ändå, alla som hjälpt till!
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
![]() |
Skruva banåkabil
|
2866 besök totalt |