Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -87 | 1, 2 >> 9027 besök totalt |
Efter som mina andra bilar står still just nu och våren kommer fort får jag ta ut E30 M3an på lite äventyr
den är helt original fast med E34 M5 17" fälgar , bilden är från gatebil rudskogen för flera år sen men den ser densamma ut idag nu behöver ja lite tips av er E30M3 åkare just nu finns det två problem med bilen den går lite varm då och då specielt vid kö, samt värmen försvinner ibland för en kort stund, om man känner på kylaren när bilen börjar bli för varm så är nedre delen av kylaren kall och övre delen riktigt varm. det känns som luft i systemet men jag lyckas inte få bort luften isåfall nån som har tips? har vakumsugit systemet och tryckt i vatten vid ett tillfälle men det gav ingen skilnad, det som är bytt på bilen i kylväg är, kylare, vatten pump, termostat, elfläckt, och alla slangar när ja ändå höll på. delarna är utbytta en efter en och inget gav någon skilnad, det har varit problem så länge ja haft bilen. nästa problem är att man måste ha minst halv tank eller mer annars tappar bilen soppa tryck efter en lång kurva, kan inte tänka mig att andra e30 M3or är så? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
När det gäller varmgången så finns det ett par saker att kolla upp
Går kylfälkten på två farter? Vart sitter tempgivaren? I kylaren eller på termostaten? Det finns en ombyggnadssats för att flytta tempgivaren till termostathuset på bmw. Jag byggde om min pga av samma problematik och nu funkar det bra. //Fredde _________________ Fredrik Markusson Bmw M3 E30 |
||
Jag kan rekomendera att låta fläkten gå på lågfart alltid. Min bil är såld ny i Italien och hade detta som standard, jag kan stå på tomgång hur länge som helst utan värmeproblem tack vare detta. Andra steget går in och drar igång precis som det skall, men det inträffar otroligt sällan.
om värmen försvinner från kupén har du antagligen inget vatten upp i värmepaketet, det brukar vara det första tecknet på att det fattas vatten iaf. Försvinner det vatten för dig eller? Normalt sett skall det inte vara något problem att lufta en S motor då de är i princip självluftande till skillnad från de vanliga motorerna. Om du inte tappar vatten kan man ju misstänka termostaten, ta av och koka den på spisen med stektermometern så ser du om den öppnar någorlunda rätt. |
||
elfläkten är bytt till en stor Spal fläkt med endast ett läge, den andra sa upp sig för nått år sen,
även fläkt styrningen har varit strul med så numera sitter det en extern potensiometer givare i övre kylar slangen, mest för att det är där den går varm först, där nere där originla givaren sitter är det ständigt kallt så den gick aldrig igång. termostaten är för några år sen helt ny bmw original och värmen funkade inte bättre då? har för mig att jag kockade den på den tiden och att den öpnade som den skulle, hade även en annna termostat med borrade hål innan den nya men det var ingen skilnad. igår fick jag fylla på liten vatten men det var å andra sidan bra länge sen jag körde med bilen, och kan inte minnas om det var fullt med vatten i den sist. kom på att det är även bytt topplockspackning isamband med att jag renoverade toppen för några år sen värme problemet fanns redan innan och blev ingen skilnad på efteråt. _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
efter som den undre halvan av kylaren är nästan is kall när motorn går varm så känns det inte som fläkten är problemet, _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
nån som kan redogör hur detta kylsystem igentilgen fungerar
kommer varma vattnet ut från toppen och in i kylaren uppifrån? efter som kylaren är riktigt varm uppe och kall nere så verkar kylaren funka väldigt effektivt ( då är det konstigt att den går lite varmt om man står på tomgång) eller så cirkulerar inte vattnet som det ska. ingen som har nå tips på soppa problemet? tänkte åka mantorp i helgen och det är så trist att behöva ha proppfull tank för att det ska gå att gasa ut på rakan efter kurvorna, _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
F_n det var knepiga fel det där Markus...
Inledningsvis tänkte jag tipsa om att 5.56:a kontakterna som sitter ovanpå kylröret precis ovanför grenöret. Eftersom de sitter varmt till så blir de torra och ansluter dåligt. Men om halva kylaren är kall så är det ju ett annat fell, igensatt kylare? Soppaproblemet känns ännu lustigare då det är tre(två?) olika tankar som bensinen pumpas runt i. Jag kan köra bana med lampan för låg soppanivå lysandes utan att det är risk att motorn inte får sås. Har du testat att låta bilen stå på tomgång och "pumpa soppan rätt"? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||
kylaren är helt ny och det var precis lika innan ja bytte den. hur checkar jag att bilen "pumpar soppan rätt" på tomgång? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
Det går inte att checka egentligen. Det är något jag märkt att den bara gör. Jag kan tex komma in från banan med varningslampan för låg soppanivå tänd. Då låter jag bilen stå på i 3-4min. Och då har jag vips mer än kvarts tank. Det finns backventiler i tanksystemet. Kanske krånglar någon av dem? För det är svårt att tanka den helt full om man inte kört den nästan helt slut. Det beror på att någon ventil öppnar först då den nästan gott tom. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||
Kolla så att pumparna fungerar,antar att även m3:an har två pumpar?Har du bytt bensinfilter på länge?Inte för att jag tror det är orsaken,men det är ju aldrig fel att byta.
_________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW 525 Touring - 07 *BMW 1602-71 2,2L motor |
||
Soppaproblemet känns märkligt. Har inte upplevt något liknande.
Jag hade nog lyft tankarmaturen ur tanken och kollat så att allt ser okay ut och så att inte silen i botten är igensatt, något rör skadat etc. Sen hade jag nog, som föreslagits, bytt bränslefiltret också, även om det troligen inte är orsak till problemet. Mvh /Jonas _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||
förpumpen kommer jag åt under baksätet eller?
sitter det en pump i den övre tanken oxå? jag tror att det är den som inte fungerar och då inte pumpar fram till huvudpumpen _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
Angånde värmproblemet. Du har int samma problem som de brukar bli på e36orna att pumphjulet i vattenpumpen släpper från axeln och börjar slira. Då brukar man få det problem du har.
Annars antar jag du har samma cirkulationspump också som på andra bmws med 4or före värmepaketet. Pumpen brukar börja läcka lätt å då får man de mest roliga symptomerna på tempen. |
||
jag har bytt till en ny vattenpump _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
Som sagt kolla termostaten, finns inget som säger att den är hel fast den är ny. Systemet luftar sig själv. Om du öppnar korken på expansionskärlet så ser man att det cirkulerar från lilla slangen. Gör nu inte bara det när motorn är tokvarm. När det gäller problemet med soppa tillförseln så kan en M3:a uppföra sig som du säger under förutsättning att man kör utavbarafan med R-däck. Med gatdäck så är det inget problem. Kolla att röret mellan tank halvorna inte är igenbäckat. _________________ bmw bmwsson |
||
Det sitter två pumpar på m3:orna. En sitter i tanken tillsammans med soppamätaren under baksätet på höger sida. Den andra pumpen sitter under bilen på vänster sida. Den sitter där tillsammans med soppafiltret. Precis vid silentblocket. _________________ Jonas Edling |
||
pumpen i tanken fungerade inte så nu när jag har bytt den funkar det att köra bana med bilen igen
var på gotland i helgen med STACC och bilen funkar förvånanden bra för att vara helt original och med gatdäck, fast motorn känns lite trött tycker jag, men jag skulle behöva köra en liknande bil för att känna om den är som den ska kanske, något i drivlinan har viberationer på varv, är det nån här som har tips på det, har har bytt busningar till växelspaken 2 gånger på några hundra mil (flera år) för dom verkar slitas hårt iochmed vibberationena man känner dom tydligt i spaken. _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
vill minnas att det duskuterats på flera forum om vevlager som gått ner sig
kommer man åt att kontrolera iallafall cyl 1 och 2 med motorn i? brukar alla vara lika dåliga om dom är dåliga? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
Du kommer åt iaf ettans lager om du tar bort undre delen av tråget. Jag rev min maskin ikväll och 4 av 5 lager såg ut som nya! Däremot så var 3:ans lager, det som även styr axiellt, tokslut Har dock inte varit med om att det blivit så förut. _________________ Jonas Edling |
||
Det går bra att plocka bort övre delen av oljetråget med motorn i bilen. Med lite akrobatok kan du då lossa alla vevlager och ramlager. Det är pilligt och oljigt. Sen ska det ju tillbaka igen. Men det går ialla fall.
Du har inte haft kardanen borta så det är den som hamnat fel? _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -87 | 1, 2 >> 9027 besök totalt |