Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Påståenden ang. cykeldator i bil.
6 besök senaste veckan (8031 totalt)
Richard Gustavsson
Nyköping
Här sen Apr 2005

Trådstartare

Jag har monterat en Sigma cykeldator i Opeln och den fungerar kanon. Det gjorde jag för att det är en annan växelåda och slutväxel.

Bilen ska reg.besiktas + vanlig kontroll bes. med den nya motorn.

Hörde nu i dagarna att det inte är godkännt i bil längre.
Ringde till SBP Tekiska och frågade just den frågan för 1 mån, sedan och då var det ok. Ringde idag och kollade igen och då sa han att det aldrig varit godkännt med cykeldator. Endast godkända mätare fick användas, men det var helt ok att ändra mätartavlan så KM/H stämmde om man bytt utväxling. Rinde igen och fick prata med en annan och han tyckte det var helt ok.
Åkte då till min station och frågade och då sa dom att: vid en vanlig kontroll bes. så var det helt ok, men han viste inte hur det var vid en reg. bes. Vad nu skillnade kan vara i det mätaren har ju inget med motorn att göra igentligen.

Så på en dag har jag fått både Ja, Nej och Kanske alla anställda av SBP. thumbs down

Nån här som vet vad som gäller.

Avåkarböj 28
http://youtu.be/XGnVDRUn-xc
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004

Kompisen har en cykeldator i sin 02:a. Magneten sitter på en ring på kardanen. Han har regbesiktigat med den. Det enda de anmärkte på var att det saknades belysning så han fick sätta en lampa i jämte.

SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Min mätare i rexxen funkar inte så bra heller, tänkte fuska dit en Clas ohlson mätare...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003

Det kan tyvärr bli lika många bud som det finns bilprovare som regbesiktar... Men ett tips på nödlösning om det inte går igenom kommer här! Du har väl en R25 växellåda ? Då passar original hastighetsmätarwiren på den lådan, montera originalmätaren för ev. Ombesiktning o saken är klar. Att hastighetsmätaren kommer att visa lite fel, pga annan utväxling borde inte vara nåt problem om du håller det för dig själv, gissar jag.

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Som vanligt är svaret "det beror på" och utan att gräva i detaljer nu (det orkar jag inte) så beror det mest på årsmodell och om bilen är reggad som ombyggt fordon eller inte.

Ju nyare bil, desto högre krav på att mätaren ska visa rätt och vara provad så att det är bevisat att den visar rätt. På ombyggt fordon är det alltid OK med cykeldator om den har belysning som styrs av bilens belysning (och om den visar hyfsat rätt i km/h).

Alltså kan det vara helt okej på en "vanlig" 70-talsbil men stopp på en sen 90-talare eller 2000-talare.

/Gustaf

Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007

jag har nästan doktorerat i ämnet å enligt lagen så från å med 1/januari 1955 måste det sitta hastighetsmätare å från å med den 1 jan 1980 måste det sitta mätare som inte visar för lite å max 10% för mycket i intervallen 30-140 står ingenstans att det måste vara orginalmätare å så länge den e belyst typ sigma 1606L så ska det var godkännt.... så tolkar jag lagen men alla e vi olika..

leksaks lös
Citera
C

Här sen Feb 2003

Re:

rscliosport skrev:
jag har nästan doktorerat i ämnet å enligt lagen så från å med 1/januari 1955 måste det sitta hastighetsmätare å från å med den 1 jan 1980 måste det sitta mätare som inte visar för lite å max 10% för mycket i intervallen 30-140 står ingenstans att det måste vara orginalmätare å så länge den e belyst typ sigma 1606L så ska det var godkännt.... så tolkar jag lagen men alla e vi olika..

Hur tolkar du en bil som är helbilsgodkänd då? En så kallad T14A.

mvh C

rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007

jag ringde till vägvärket å frågade å det skulle inte göra nån skilnad enligt han konstigt nog... men jag kan ha fel även han... det e som att skrapa trisslott det här med att besiktiga lite små moddade bilar..

leksaks lös
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Ring en besiktningsingenjör.

Dom andra nötterna är ju bara personalutfyllnad.

Jag FATTAR inte hur man kan bedriva en statlig verksamhet där en fråga kan få 10 olika svar, en sak kan bedömas på 10 olika sätt och det är OKEJ.
Killen bredvid dissar en bil som kanske lyser lite för blått i belysningen, medan en med BLÅ lampor släpps igenom av den förstes arbetskamrat.

Att besiktiga sin bil är som att spela rysk roulette.

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Det har nämnts tidigare & tål att nämnas igen hos bilprovningen finns det lika många svar på samma fråga som det finns anställda ibland tom fler svar thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down

Testade att ringa & prata med samma person 2 ggr under samma dag & fick 2 olika motstridiga svar på samma fråga thumbs down

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Richard Gustavsson
Nyköping
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Har nu kollat med han som kommer att utföra min reg.bes. Och han tycket att det var helt OK med en cykeldator + belysing av dito thumbs up .

Avåkarböj 28
http://youtu.be/XGnVDRUn-xc
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Hmmm. Bilprovningen är ett aktiebolag men de utövar myndighetsutövning (under VV) så de har samma skyldigheter som offentliga myndigheter. Det innebär bl a att de inte få komma med motstridiga uppgifter (numera). Det finns en speciell lag för detta (som jag lägligt inte kommer ihåg just nu. ) Se till att spela in eventuella telefonsamtal eller få det skriftligt från någon lagom högt upp. Annars klaga hos VV (som är övermyndigheten till SBP).

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Naqref skrev:
Hmmm. Bilprovningen är ett aktiebolag men de utövar myndighetsutövning (under VV) så de har samma skyldigheter som offentliga myndigheter. Det innebär bl a att de inte få komma med motstridiga uppgifter (numera). Det finns en speciell lag för detta (som jag lägligt inte kommer ihåg just nu. ) Se till att spela in eventuella telefonsamtal eller få det skriftligt från någon lagom högt upp. Annars klaga hos VV (som är övermyndigheten till SBP).

Det brukar bli annat ljud när man begär skriftligt, då kan det bli krångligt att få tag på någon som utför skrivandet. Jag hade ett antal bud från försäkringsbolag om vad som var att anse som tidtagning vid körning på avskilt område. "Det borde inte vara något problem" med vanlig klocka hette det tills jag bad att få detta på pränt. då måste den juridiska avdelningen kopplas in. Samma sak med skatteverket i en fråga.
Samtidigt kan det ju vara vissa fördelar att dom inte är riktigt "medvetna". Då kan man få igenom vissa saker, bara dom känner att dom har ryggen fri.
mvh
Göran

Fixhult
Här sen Apr 2004

Hårda regler och tafflig/slapp praxis ger stort utrymme för godtycke hos den myndighetsutövande tjänstemannen...

Det vanliga är ju att som ett litet barn prova och prova tills man hittar det ställe där praxis är slappast (och att gnälla över att granngrabben har nya Rsulor hjälper inte ofta ).

Men det är ju inte enkelt när man inte ens kan ta reda på vilka hårda regler det är man ska försöka smita undan från...

Skruva banåkabil
6 besök senaste veckan (8031 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande