| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Intressant diskution om oljor
|
4 besök senaste veckan (4236 totalt) |
|
Tjenare, Läste på ett engelskt forum om olika tjocklekar på oljor samt dess viscositet. Jag kommer citera exakt vad han skrev.
Han här killen kallar sig oilman på olika forum har jag sett, och när nån heter det m.m. så får man ju ett ganska seriöst intryck. MEN, jag tycker det är något som inte stämmer här.. Enligt han, så känns det ju nästan skadligt om man inte har över 100 grader på sin 10w-60 olja innan man börjar varva ur bilen. Men hur kommer det sig att de flesta BMW M- motorerna rekomenderas att köra just den oljan, och att på de moderna M bilarna, så får man ju i stort sett varva till varvstopp när oljan nått 80grader. Stämmer det han säger, så är det ju rent av farligt för motorn. Men man tycker ju att BMW:s ingenjörer borde ha tänkt på det också liksom.. ? Jag motargumentera honom, men fick inget direkt bra svar.. Jag kör ju min banbil på Castrol RS 10w-60 olja, han tyckte det va dåligt för min bil, och att de rekomendera att jag skulle köra 0w-20 olja. Det lyssnar jag inte ett skit på, för jag kör ju bana med min bil, samt fastän ja inte hade gjort det, så hade jag nog aldrig hällt i en tunnare olja än 40 i någon av mina bilar, vet inte varför, men även på gata så kör jag ju rätt hårt... Jaa, ville bara veta vad experterna säger om denne oilman:s inlägg? Fått ändra alla is till iz, för gick inte posta inlägget annars
MVH István _________________ István Csiszár |
||||||||||
|
Det finns fler källor än foruminlägg:
http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_ http://www.infineum.com/information/ Den lägre siffran är viskositet i jämförelse med en rak olja kallt, den högre viskositet i jämförelse med en rak olja vid 100°C. Så en 10W-40 är mindre viskös vid samma drifttemp än en 10W-60. Men det är ju inte bara viskositeten som spelar roll. Oljan ska tåla tempen över tid och sen får man räkna in alla marknadsföringsdravel om diverse tillsatser mm. Att köra med det blaskigaste som klarar av att göra jobbet borde ge minst förluster. Men har man ingen koll på trågtempen så gissar man ju bara.
|
||||||||||
|
I F1 så kör man med en motorolja vilken har en viskocitet i klass med SAE 0W-20, och de kör visst bana har jag hört...
Nu innebär ju dock inte detta att man bör slå i 0W-20 olja i sin motor bara för att det används i ett specifikt fall. Lika fel är det att slå i 60 olja med hänvisning till ex. BMW eller Top Fuel dragsters för den delen. 60 oljor är i regel för tjocka för de flesta motorer medans en 20 olja är lite väl tunn. oljans viskocitet är i regel en kompromiss om att ha tillräcklig tjocklek på oljefilmen där så behövs men inte mer. Motorns vevlager klarar sig i regel med en tunnare olja medans ex. kam/tryckare vill ha en högre viskocitet. Oljans temperatur bör inte vara extremt hög, det är inte bra för oljans hållbarhet. Det är dock inte bra med en för låg oljetemperatur heller, då förångas inte bränslerester mm. ur oljan. Motorn bör inte belastas till fullo förrän oljan kommit upp i temperatur, inte bara för att oljan inte har nått önskad viskocitet utan också för att vissa slitagereducerande additiv i oljan är värmeaktiverade. Ju finare ytor man har i en motor ju tunnare olja kan man använda. I ex. F1 så har man arbetat mycket man att få till fina ytor för att kunna köra med tunnare oljor, och för att sedan reducera flödet med dessa tunnare oljor reducerat spelen i lagerna. Pga oljans lägre interna friktion så kan man med en tunnare olja också ofta få en lägre oljetemperatur. I tävlingsmotorer så kör man vanligtvis med oljor vilka är speciellt avsedda för tävlingsbruk. Dessa har en något annorlunda sammansättning jämfört med vanliga motoroljor och är i regel olämpliga för gatbruk. |
||||||||||
|
Nej nej, mena inte bara för att BMW hänvisar den oljan därför jag kör den.
Utan jag vet att jag kör min bil hårdare än medelsvensson även på gatan, och kommer upp i högre temperaturer. Det jag ville få fram av denna disskution, är inte vad jag ska köra med för olja. Utan att på han engelsmannen, så säger han att han högst skulle ha 50 olja i, och då bara om han når temperaturer på över 120grader, det är dåligt för motorn annars iom den inte smörjer tillräckligt bra osv. Då menar jag bara på som exempel, att varför rekomenderar BMW M.motorerna att köra med så tjock olja, å de redan kan varva ur max efter 80 grader eller vad det nu är på de nyare E46 osv, om det vore så dåligt, så vore det även dåligt för vilken annan motor som helst om de inte kan smörja tillräckligt bra.. För rent generellt så funkar ju motorer på samma vis om ni fattar.. MVH _________________ István Csiszár |
||||||||||
|
En biltillverkare säljer bilar till ett ganska brett brukarsegment. Mbilarna verkar (mycket fördomfullt) leva av ett bredare spann av hantering än tex en Volvo S40. För att slippa en massa motorras så fläskar de nog på marginalerna lite.
Att vara på den säkra sidan är ju inte alls samma sak som att få max prestanda. Nyare snålbilar verkar ju också köra med små toleranser och 0W-20 olja. Jag fortsätter med min QS Mineral 20W-50, med tanke på att jag inte konverterat kylningen än så finns det lite hotspots i toppen som kanske mår bättre av 50 än 30. |
||||||||||
|
Det beror väl också på hur motorn är byggd, vilka toleranser finns osv. Kan ge ett praktiskt exempel från min bruxis:
Jag kör med omslipade kamaxlar där bascirkeln är cca. 2mm mindre än orginal (264-graders mot 214 orginal). Detta med hydrauliska tryckare. Jag körde på 5W-50 helsyntet direkt efter kamaxelbytet och hade aldrig några problem med ventilslapper. Nu har jag bytt olja mot standard 5W-30 olja och kan få ljudligt ventiltick mellan 1000 och 2000 varv då den nya oljan antagligen är för vattnig för att pumpa upp tryckare. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||||
|
Med tanke på att det i tex bmw m3 e36 instruktionsbok står att man inte får överskrida oljetemperaturen 130 grader, så kan det ju vara lämpligt av bmw att rekomendera en olja (10/60) som tål den temperaturen. Kör man på bana så går det med många m3 e36 ganska fort att uppnå den temperaturen.
/Johan B
_________________ Johan B |
||||||||||
|
Re:
Vad har de för oljetemperatur? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||
|
Ja, lite har man ju sugit åt sig efter en hel del ältande om oljor.
En motor är byggd för en typ av olja. Man bör åka på den oljan. Detta styrs av alla möjliga konstruktionsvariabler. Har du en för kladdig olja smörjer den inte som den ska i en motor som är gjord för en tunnare olja och tvärt om. Moderna motorer är som regel gjorda för mycket tunnare oljor än vad som ens fans för några år sedan. Detta p.g.a. miljökrav och bränsleförbrukning. En modern motor som är gjord för en 0w30-olja bör inte köras på 10w60-olja om man inte gjort något radikalt med konstruktionen. Den smörjer helt enkelt inte på det sätt som motorn är konstruerad för. Det finns 0w30-oljor och 0w20-oljor som klarar betydligt högre temperaturer än många 10w50, 5w50 och 10w60-oljor utan att "gå sönder". En sådan bör man använda i en motor som är gjord för 0w30 eller 0w20 men som brukas hårt. Inte en 10w60-olja. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||||
|
Re:
Ingen aning, men motorerna har så små toleranser att de inte går runt innan den är varm
Man pumpar runt varmt vatten i motorn innan man startar den. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||||||
|
Re:
Har du problem med höga oljetemperaturer, skaffa en oljekylare eller en större oljekylare om du redan har en. Att slå i tjockare olja för att motorn går varm är fel lösning. Generellt sett så brukar behov av en 60 olja indikera att något inte står rätt till med motorn. 60 oljor används i huvudsak när man ex. har stora problem med bränsleutspädning av oljan, sliten motor osv. olika motorer är också konstruerade för att gå med olika viskoctet så att de "funkar på samma vis" stämmer inte. Viskociteten är mao en kontruktionsparameter som är väl avvägd för att man ska få rätt tjocklek på smörjfilmen utan hög friktion eller stora tryckfall i smörjsystemet.
Tyder på att dina tryckare inte klarar att hålla tätt. Med tjockare olja minskar läckaget och därmed symtomen.
F1 motorer har väl i regel inte högre oljetemperaturer än någon annan tävlingsmotor. Man värmer olja såväl som kylarvätska till en relativt hög temperatur innan motorstart. |
||||||||||
|
Re:
Man kan ju undra vad som ligger bakom Alfa Romeos rekommenadtion av 10W-60 för "hård körning", när 10W-40 räcker för vardagskörningen.
_________________ Jörgen Eriksson |
||||||||||
|
Jaa, man blir inte riktig klok på detta med oljor, tror honda rekomenderar 5w-30 standard, men Honda sverige säger att kör man bilen hårt på bana så rekomenderar de Castrol 10w-60.
Vi har väldigt fina oljetemperaturer på våra motorer utan några oljekyl, fastän vi (trimmade) har över 125hk/liter och varvar nästan 9000rpm. Så kommer vi inte över 120grader på oljan om man pressar som fan på bana.. Har alltid stått fast stenhårt vid att den tjocka oljan jag kör, inte gör nån skada för min motor, har kört med den i 2år nu, å motorn går bättre än någonsin, låter fint, å lämnar bra med effekt... Men kanske skulle hälla i lite tunnare ändå, blir bara ovis på detta.. MVH _________________ István Csiszár |
||||||||||
|
oljan får högre påkänning, skjuvkrafter vid hög viskositet och tighta lagerspel och därmed bryts den ner snabbare.
Så man får högre inre friktion och får byta olja oftare om man kör med en "tjock" olja. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||
|
Re:
Inte så mycket att tryckare är slitna utan att jag låter dom arbeta utanför deras egentliga marginaler...dvs. dom ska numera kompensera för mindre bascirkel och dom klarar inte riktigt av det på tunn olja innan oljetrycket är uppe i maxtryck (reglerad av oljetrycksventilen). _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4 besök senaste veckan (4236 totalt) |