Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Koenigsegg CC8S betygssätts
<<   1, 2
2991 besök totalt
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



Har hittat uppgifter på att maxvarvet ligger på 7300 rpm. Hjulbasen hittade jag inte tyvärr.

Sen är uppgifterna om lådan lite kluriga sex växlar men ändå skriver de bara utväxlingarna på 5 ?
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Andreas Persson skrev:
Har hittat uppgifter på att maxvarvet ligger på 7300 rpm. Hjulbasen hittade jag inte tyvärr.

Sen är uppgifterna om lådan lite kluriga sex växlar men ändå skriver de bara utväxlingarna på 5 ?


Det var vad jag snubblade på just nu också. Gick till baka till hemsidan ock hittade inte 6:an. 0,711*3,3 stämde inte med det jag skrev tidigare om 240 vid 6800 rpm. Det bord vara 3,38 nånting. Men nu HITTAR jag inte detta på hemsidan. Skumt, men det slutar vid 5;n och ett komma, så det finns en fortsättning. Men säg 3,33*0,71 på 6:an och 670 mm däck,
så blir det 383 km/tim vid 7200rpm.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



ok nu har jag räknat med en 5växlad låda med utväxling enligt hemsidan och bakaxelutväxling 3.50:1 vilket ger följande prestanda.

km/h - sek
0-40 - 1,4
0-60 - 1,8
0-80 - 2,3
0-100 - 3,4
0-120 - 4,4
0-140 - 5,3
0-160 - 6,1
0-180 - 7,9

Med en frontyta på 1.9m2 och med cd 0,30 orkar den med 655hk och 750nm upp till 371.3km/h och det behövs 8896meter för att nå toppfarten.

0-400m (402??) får jag 10,9s och 224,8km/h i slutfart.
Då är friktionen inställd på 1.0 statiskt och 0.85 kinetiskt. Fråga mig inte vad det är men det vet nog Göran

0-1000m 19,2sek

Detta är uträknat med massa parametrar såsom förluster och friktioner, däck expandering osv. Dom dom bilar jag har haft har det stämt mycket bra men då har jag å andra sidan haft alla parametrar korrekt. Det är forfarande några som jag är osäker på. Kompressionen tex, den är satt till 8,0:1 nu.

Nu återstår bara att komplettera några uppgifter. Men vi får väl hjälpas åt med att ta reda på resten.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Lotus Samuel skrev:
km/h - sek
0-40 - 1,4
0-60 - 1,8
0-80 - 2,3
0-100 - 3,4
0-120 - 4,4
0-140 - 5,3
0-160 - 6,1
0-180 - 7,9

Det ser ju ut att vara betydligt lägre tider än vad Top Gear mätte?
OBS Mph inte Km/h:
Citat:
0-30 - 1.9
0-40 - 2.4
0-50 - 2.9
0-60 - 3.8
0-70 - 4.5
0-80 - 5.3
0-90 - 7.0 (cirka 150kmh)
0-100 - 8.1
0-110 - 9.3
0-120 - 11.0 (cirka 200kmh)
0-130 - 12.7
0-140 - 14.6
0-150 - 16.6 (cirka 250kmh)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Vad är det för nedräkning från axeleffekt till drivhjulshästar?
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Magnus Thomé skrev:
Lotus Samuel skrev:
km/h - sek
0-40 - 1,4
0-60 - 1,8
0-80 - 2,3
0-100 - 3,4
0-120 - 4,4
0-140 - 5,3
0-160 - 6,1
0-180 - 7,9

Det ser ju ut att vara betydligt lägre tider än vad Top Gear mätte?
OBS Mph inte Km/h:
Citat:
0-30 - 1.9
0-40 - 2.4
0-50 - 2.9
0-60 - 3.8
0-70 - 4.5
0-80 - 5.3
0-90 - 7.0 (cirka 150kmh)
0-100 - 8.1
0-110 - 9.3
0-120 - 11.0 (cirka 200kmh)
0-130 - 12.7
0-140 - 14.6
0-150 - 16.6 (cirka 250kmh)


Friktionen är nog lite väl häftigt i parametrarna och sen beror det ju på hur man startar. Detta bygger på att man dumpar kopplingen och spinner lagom mycket hela 1:an, jag såg testet med den fyrhjuldrivna lambon och där startade dom lite väl mesig och bara rullade igång.
Vi måste ju även hitta rätt utväxling också. Men 402m stämmer ju rätt hyffsat och toppfarten har dom ju kommit upp i 365km/h i sitt test på nardoovalen och då hade dom ju lite till att ge sas det. Så 371.3 är ju inte helt åt pipan. Men än är vi långt ifrån klara med beräkningarna.

saker som saknas.
hjulbas
utväxling
lämplig friktion
mm.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Nu står det att dom åker 1,3 G i sidokraft. Dom specialgjorda däcken från Michelin verkar vara i hög grad bidragande.
Men lågfarts accet visar inte på något bra grepp! Över 2 sec i 60 footstid och 0-48 km / tim på 1,9 sek!
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Göran Malmberg skrev:
Vad är det för nedräkning från axeleffekt till drivhjulshästar?
Göran Malmberg.


6% växelåda
4%diffrential
5% drivaxlar drivlina
2%övrigt


Drivlina mellan växelåda och diff finns ju inte så det värdet ska nog minskas till 1-2% resten har jag dålig uppfattning om.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Lotus Samuel skrev:

Vi måste ju även hitta rätt utväxling också. Men 402m stämmer ju rätt hyffsat .


Mjaaa, 11,9 å 205 är ju en bra bit ifrån 10,9 å 225.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Göran Malmberg skrev:
Nu står det att dom åker 1,3 G i sidokraft. Dom specialgjorda däcken från Michelin verkar vara i hög grad bidragande.
Men lågfarts accet visar inte på något bra grepp! Över 2 sec i 60 footstid och 0-48 km / tim på 1,9 sek!
Göran Malmberg.


Just starten kan ju gå precis hur som helst. Jag hade en trimmad Lotus Esprit V8 innan och den skulle göra 0-100km/h på 4.3 original men det va lögn att få det att fästa bak hur man än gjorde. Så det är ju svårt att beräkna sånna värden. Dessutom är det lite lurigt för 1:an kommer precis i gränsen på 100km/ på koenigseggen så det beror ju på när man växlar. Jag gissar att dom växlar efter 100km/h för att få en bra tid där Växlingstiden är satt till 0,5sek i beräkningen och det är inte säkert att Topgear växlar så fort.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Göran Malmberg skrev:
Lotus Samuel skrev:

Vi måste ju även hitta rätt utväxling också. Men 402m stämmer ju rätt hyffsat .


Mjaaa, 11,9 å 205 är ju en bra bit ifrån 10,9 å 225.

Göran Malmberg.


Enligt deras uppgifter tänkte jag på

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Lotus Samuel skrev:
Växlingstiden är satt till 0,5sek i beräkningen och det är inte säkert att Topgear växlar så fort.


Som jag skrev förut. Dom får byta chaffis.
Dom kan väl ta han som körde 10,00 blankt......
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Göran Malmberg skrev:

Dom kan väl ta han som körde 10,00 blankt......


Du menar han den där Intel Pentium?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287



Intressant matematik hur som helst!! thumbs up

Sedan kan man fråga sig, Göran och Samuel, tävlar ni i antalet inlägg just nu? Samuel leder med ett...

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Robert Reinsson skrev:
Sedan kan man fråga sig, Göran och Samuel, tävlar ni i antalet inlägg just nu? Samuel leder med ett...


Koenigsegg är en måttstock. Så om dom skidpaddar 1,3 G, så ska jag skidpadda 1,31!!!!!


Problemet är att det inte går att få klart för sig vad dom åstadkommit.

Annars återstår bara att slå någon i antalet inlägg.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Göran Malmberg skrev:
Robert Reinsson skrev:
Sedan kan man fråga sig, Göran och Samuel, tävlar ni i antalet inlägg just nu? Samuel leder med ett...


Koenigsegg är en måttstock. Så om dom skidpaddar 1,3 G, så ska jag skidpadda 1,31!!!!!


Problemet är att det inte går att få klart för sig vad dom åstadkommit.

Annars återstår bara att slå någon i antalet inlägg.

Göran Malmberg.


Göran, jag tror det är en teoretisk siffra dom har uppgett. Men jag tror du kan slå dom lätt. Vad har du kommit upp i vid test? Det vore grymt intressant att testa porschen i skidpad men jag vet ingenstans att va, dessutom borde det väl skilja lite på hur bra fäste det är i asfalten?

Det vore kul och rätt lämpligt för en svensk sportbil om dom testade den på lite olika banor i sverige så det finns lite tider på den. 0-100 eller 402m skiter jag egentligen fullständigt i.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Det vore kul och rätt lämpligt för en svensk sportbil om dom testade den på lite olika banor i sverige så det finns lite tider på den. 0-100 eller 402m skiter jag egentligen fullständigt i.


Ja, grabbarna på Königgsägg verkar väldigt mycket orienterade åt att det ska gå fort som f*n rakt fram. Kundkretsen?
Jag håller med dej, de kanske skulle koncentrera sej på att klå Mac F1 runt några kända racerbanor istället för toppfarten. Skulle verkligen imponera! Det enda pratar man om sina 1.3 g under okända omständigheter.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Allmänt banåkaforum
Koenigsegg CC8S betygssätts
<<   1, 2
2991 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande