Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1978 besök totalt |
Ny typ av ventiler
Läste i dagens lokalblaska Eskilstuna Kuriren att ett lokalt företag som heter Microprim visat en prototyp av en ny typ av ventil till bilmotorer, som spås revolutionera fordonsindustrin. Tyvärr har jag inte hittat någon länk till artikeln eller företaget, så jag skriver av delar av artikeln: "Ventilen leder till bränslebesparingar. Man spar så mycket bensin att jag knappt vågar berätta det. I synnerhet i stadstrafik. Motorns effekt höjs också, säger Mats Hedman och visar stolt upp sin uppfinning. Med Mats Hedmans uppfinning lär bensinförbrukningen halveras. I dagens bilar styrs ventilen med en mekanisk kamaxel, som gör att motorns arbetskraft aldrig är optimal. Mats Hedman och hans kollega Anders Höglund har uppfunnit en så kallad fri ventil som gör att kamaxeln inte längre behövs. Den styrs i stället med hjälp av elektronik och data som finns i bilen. Microprim har tillverkat en prototyp av ventilen. Nästa steg är att den exklusiva biltillverkaren Koenigsegg i Ängelholm ska konstruera en provmotor till sina bilar. Sedan hoppas Mats Hedman och Anders Höglund att uppfiningen ska ta bilindustrin med storm." Det låter som en rätt så revolutionerande idé! ![]() ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Såg oxå detta, fast på TV.
Men vad som slår mig är att D-C, BMW och Opel sedan många år kör prototyper med kammaxellösa motorer. Saab ska ha en prototyp på gång. Ok för att detta kan var en ny variant på teknik, som Kristian här på rejsa inflikade, men att grundprincipen skulle vara ngt nytt stämmer väldigt dåligt. ![]() |
||
Vill minnas att Renault också har varit och forskat i detta...
Då kan man väl köra spjälllöst också, typ som BMW's variabla lyft gör fast med variabel öppningstid (eller varför inte bådeoch?)... Kan bli kul att "chippa kammen" ![]() oerhört intressant för ett teknikfreak som mig iaf. _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||
Problemet med en teknisk landvinning i stil med denna är vart vinsten ska ta vägen.
De tekniska bekymmer man möjligtvis kan identifiera är förhållandevis enkla att åtgärda, vare sig man heter BMW eller KIA. Men för att kunna bli verklighet måste tillverkarna känna att detta är något man kan tjäna pengar på. Om en tillverkare lanserar lösningen så följer de andra efter och snart är man tillbaka på ruta ett. De stora bolagen vinner inget. Att användarna (vi) och miljörörelsen jublar ser bra ut i reklamen, men om alla har samma argument spelar det ingen roll. _________________ /Kristian Elisson |
||
Så länge man ligger några år före tjänar man pengar. Alla biltillverkare har inte samma typer av motorkomponenter. Att ta fram en helt ny motor tar ett antal år och en massa miljarder, så helt fort går det inte för alla att komma upp på samma nivå och inte är det helt lätt heller.
om man dessutom ser att totalkostnaden för en bil minskar på soppakostnadssidan, så kanske den kan öka på biltillverkarsidan, för bibehållen totalkostnad, jämfört med andra tillverkare och äldre bilar. Mer pengar till tillverkaren alltså. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Reverse enginering finns det något som heter också, det brukar leda till att folk väntar på att någon annan gör det först så att man själv får produkten billigare och bättre... |
||
En bil med rejält lägre bränsleförbrukning och starkare motor borde vara lättsåld och kunna betinga ett högre pris än en bil med gammaldags motor!
Det gäller väl "bara" att få den nya tekniken rejält uttestad, så att man inte råkar ut för en massa barnsjukdomar. Själva idén med elektroniskt syrda ventiler låter ju väldigt intressant i mina öron! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Det är tyvärr så att om biltillverkarna halverar bensinförbrukningen så fördubblar staten bensinskatten. Skattepengarna skall in ändå ![]() ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
Detta är ju knappast någon nyhet, fast någon halverad bränsleförbrukning är bara att glömma.
Hittils så har man använt elektrohydrauliska ventiler på lastbilsdieslar, dessa är dock väldigt lågvarviga så att konstruera ett ventilsystem till en sådan motor får anses som enkelt. När man ska styra ventiler med elektomagneter (solenoider) så finns flera problem, att få en precis och snabb styning, att unvika att ventilerna stänger hårt samt strömförbrukningen hos elektromagneterna. 12 Volts system är uteslutna och styrningen måste kunna hantera mycket kraftiga strömmar. En fråga är också hur elektromagneternas effektförbrukning står sig i förhållande till kamaxlarnas, en kamaxel är tar mycket litet effekt och man kan mekaniskt både justera ventillyft och öppningstider. Sedan måste man ju tänka på vad som händer om en elektromagnet slutar fungera, hur undviker man att detta leder till att motorn havererar? |
||
Det går köra utan ventiler och göra staten glad!
Fast Mazda har fått staten att minska smilet med nya wankelmotorn.. Förresten testas den i Motorjournalen på måndag! // magnus ![]() _________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes! ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1978 besök totalt |