Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Märkligt släpvagnsvikt på bilar.
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (17743 totalt)
Alverby
Nödinge
Här sen Aug 2005

Har en Subaru Forester 2.0 XT (Turbo) med automat -04.

Grymt rolig bil förövrigt, byggd på Impreza bottenplatta som är lite förlängd.
Kan värkligen rekomendera den för det finns ingen bättre dragbil!! thumbs up

www.ALVERBYRacing.com

www.TRAILER3500.se
Tar fram det släp du behöver. Från litet till stort!
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Jag själv tidigare skrev:
Max tågvikt...

Ett verkligt exempel:

Vägverket skrev:
Max släpvagnsvikt: 1800
Tjänstevikt: 1570
Totalvikt: 2110
T51A sammanlagda bruttovikten för bil och släpvagn får högst uppgå till 3495 kg.

Verkar ju lugnt med E-kort och 1800kg släpvikt... Tills man kollat in T51A...
om man kör med bilen normallastad kanske den väger tjänstevikt + ett par passagerare + lite annat jox = 2000kg. Plötsligt får man bara dra 3495 - 2000 = 1495kg. Alltså inte ens ett släp som väger ynka 1500kg bruttovikt lagligt. Lite snopet...

Rice and shine
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Ja nog är det ett märkligt regleverk alltid.
Undrar när de sedan länge förändrade vikt- och körkortsrelgerna ska genomföras?
Det verkar som vägverket är snabba med att införa regelverk och förordningar, när de är till bilisternas nackdel, men desto långsammare och omständligare när det kan innebära en förnekling ocjh förbättring för bilisterna.

Dessutom måste vi ju som åker tävling numera släpa på en stor extra eldsläckare, hinkar med absorberingsmedel och flera kvadratmeter pressenning. Förutom de däck, verktyg och bränsledunkar vi frivilligt släpar runt på. Bara vikt och volym på detta straffar ju bort de fordonskombinationer som kan köras på B-kort.

Ilband känns det som man borde byta till en smidigare hobby.

Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004

Hur får ni med alla grejer på ett släp? Jag har ett stort boggisläp och när bilen står på släpet så finns det ingen plats för däck, verktyg, bränsle, brandsläckare etc. Har alla släp med 6-7 meter lastyta eller drar med pickis med 8 foots flak?

Honda SC CC Elise S2
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Överlastad kombi är nog det vanligste .....

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Lars Falk skrev:
Max tågvikt...

Ett verkligt exempel:

Vägverket skrev:
T51A sammanlagda bruttovikten för bil och släpvagn får högst uppgå till 3495 kg.

om man kör med bilen normallastad kanske den väger tjänstevikt + ett par passagerare + lite annat jox = 2000kg. Plötsligt får man bara dra 3495 - 2000 = 1495kg. Alltså inte ens ett släp som väger ynka 1500kg bruttovikt lagligt. Lite snopet...

Har man E-kort så gäller väl den faktiska vikten? 1500 kärra lastad till 1200 är därmed klart ok som jag fattat det, men så har jag inte E-kort heller.

BMW 330i -05
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Re:

MaZ skrev:
Lars Falk skrev:
Max tågvikt...

Ett verkligt exempel:

Vägverket skrev:

Har man E-kort så gäller väl den faktiska vikten? 1500 kärra lastad till 1200 är därmed klart ok som jag fattat det, men så har jag inte E-kort heller.

Bruttovikt = faktisk vikt...

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Bosse L skrev:

Eller så ser man till att ha kamrater med stor lastbil som kan svälja än mer skit...och vips så är man med i den riktiga zigenarciskusen.

Bästa kombinationen tror jag mig ha insett. Ngn form av hyffsat modernt skåp typ Fiat Ducato, Merca Sprint osv osv. Dom får oftast dra minst 2000kg på BE. Är man sedan riktig hardcore racer, så som alla var förr, så sover man i den urlastade bussen på tältsängar. thumbs up

patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Re:

Andreas Lidström skrev:
Bästa kombinationen tror jag mig ha insett. Ngn form av hyffsat modernt skåp typ Fiat Ducato, Merca Sprint osv osv. Dom får oftast dra minst 2000kg på BE. Är man sedan riktig hardcore racer, så som alla var förr, så sover man i den urlastade bussen på tältsängar. thumbs up

Hehe... "Been there done that"! Farsan och jag drog september 2006 ner min Porsche till Knutstorp för att åka med MGCC. Hade min Chevrolet Tahoe som dragbil (farsan körde som har BE kort) och när vi lastat ur allt på fredagskvällen när vi kom ner så fällde vi ner baksätet i Tahoen och rullade ut två madrasser. Man sov lika skönt som hemma i sängen! Skönt med stor dragbil ibland... thumbs up

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Re:

Andreas Lidström skrev:
Bosse L skrev:

Eller så ser man till att ha kamrater med stor lastbil som kan svälja än mer skit...och vips så är man med i den riktiga zigenarciskusen.

Rena Hilton ju
Innan jag blev gammal o bekväm sov jag ofta i baksätet eller bagaget på kombin.
Så gjorde jag faktiskt när jag stötte på AL första gången på Anderstorp 1900 kallt...
Bäst sov jag med mina 187 cm i skuffen på en gammal Saab 900 med fällt baksäte.
Kunde till och med sträcka ut mig. På Formel Ford tiden valde jag mellan skuffen på Rekord caravanen eller udner glasfiberkåpan på släpet. (Rekorden var skönare...)
För mig som har C men inte BE är lastbilen ett enklare, men inte billigare alternativ. Rätt kul att lecka trucker emellanåt också

edit: rättade till körtkortsklasserna, men bara här tyvärr, verklgihetens BE kvarstår

Citera
Allmänt banåkaforum
Märkligt släpvagnsvikt på bilar.
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (17743 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande