Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bryta pumpar om en går sönder
1499 besök totalt
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Har tre bränslepumpar i bilen. Sprutet har jag kopplat så det styr tre unika relän. Allt funkar fint men problemt är att jag inte kan reglera vad som händer om en pump går sönder. Går det koppla ihop ex jorden så att de bryter om en pump havererar? Min elektriska kunskaper är begränsad, jag litar inte på saker man inte ser

Per Eriksson
Linköping
Här sen Jan 2004

sätt alla på samma säkring, då är du skyddad om det blir kortis i en iallafall

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
mulpilicerar jag bara antalet med amperen då. Ex 3x20 amp drar 60amp? Finns så stora säkringar för vanlig bruk. Bör jag behålla alla tre reläer eller kan jag bara byta mot en tjockare kabel?

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Re:

Karlsson skrev:
mulpilicerar jag bara antalet med amperen då. Ex 3x20 amp drar 60amp? Finns så stora säkringar för vanlig bruk. Bör jag behålla alla tre reläer eller kan jag bara byta mot en tjockare kabel?

Maxifuse? alt. vanlig bilstereo, AGU eller vad den heter.

Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
bilstereosortiment hos sveriges största racingfirma (biltema ) hade både maxi och adu. Erbjuder en säkring a 60amp lika stort skydd som 3x20 amp? Brukar de vanligaste pumphaverierna utlösa säkringen eller stannar bara pumpen? Åker ju med lamdba mätare i bilen men man kollar ju inte på den hela tiden, annars bör det ju märkas där om soppan inte räcker till.

porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Sätt in tryckmätare i soppasystemet så kan du få ett larm/brytfunktion om en pump havererar.
Du kan ju även montera 3st amperemätare, en till varje pump. Stannar en av pumparna så kommer strömmen ändras. Säkra varje pump seperat så kommer amperemätarna ge utslag oavsett felet (stopp/kortis)

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Karlsson skrev:
bilstereosortiment hos sveriges största racingfirma (biltema ) hade både maxi och adu. Erbjuder en säkring a 60amp lika stort skydd som 3x20 amp? Brukar de vanligaste pumphaverierna utlösa säkringen eller stannar bara pumpen? Åker ju med lamdba mätare i bilen men man kollar ju inte på den hela tiden, annars bör det ju märkas där om soppan inte räcker till.

En säkring har alltid lite 'överström' förmåga innan den bryter, och en pump som säkras för 20 amp kanske bara i startögonblicket drar 15-16 amp men normalt 4-5 amp.

3st sådana pumpar kopplade på en 60 amp säkring ger att det skulle kunna kopplas in en fjärde pump vid start, och en pump kan i princip bli kortsluten och brinna upp innan säkringen går.

De vanligaste pumphaverierna är ålder och slitage, pumpen antingen bara stannar eller så minskar bränsletrycket...

Vill man vara säker tryckmätare på bränslefördelningsröret parallellkopplad med oljetryckskontakten och en stor lampa på instrumentbrädan.

1499 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande