Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
8071 besök totalt |
jaha efter lite påtryckningar så startar jag en tråd om min 240turbo på det här forumet, ursäkta om det ibland ser/står lite konstigt men jag har kopierat allt från att annat forum :lol:
lite bakgrundsfakta: bytte till mig bilen 2002 mot en 740gle som jag hadde då 0 3000:- villket var ett bra pris för det var få ägare o bilen var nästintill helt rostfri(mer än man kan säga om dom flesta 240T) samt välskött+att det satt all utrustning i den som gick o få i 240 1984(säger iof inte så mk ![]() så ett byte till M90 skulle ske,dock lyfte jag ur hela motorn för o "snygga till" lite i motorrummet men det var där nånstans det spårade ur första gången ![]() ![]() Har tyvärr ingen bild på motorn, varför jag inte tog nån på den vet jag inte :? nu kom inte bilen ut förräns 2004 pga egen slöhet(jag är iaf ärlig ![]() ![]() har fortsatte med borttagandet av underredsmassan under villket är en del jobb :roll: dock går det ganska bra med biltemas packningsskrapa o varmluftspistol. Sen "finkör" man med biltemas förtunning, dock får man andvända gasmask,glasögon o gummihandskar :? ![]() ![]() hittade lite rost också.några små rackarns hål, men man får väl vara ganska nöjd ändå då det är den enda rost jag hittat på bilen 8) är en 10X20cm plåtbit som behöver bytas ut i golvet på höger sida ![]() ![]() lite har väl hänt som att motorn kommit på plats med en m90 med svetsad stoppring på 3:an, 6pucks sinter o lättat 240T svänghjul. ![]() blev fin fint med lackad låda också ![]() ![]() M5 tryckplatta o sinterlamell bakom ![]() sådärja! då var spisen på plats. ![]() har även svarvat till justerskruvarna till bakfjädrarna, vart riktigt bra om jag får säga det själv, går o få bilen toklåg eller höghushög. ![]() lite S60R ok med hålborrade XC90v8 skivor duger gott fram, slipade bort gjutskarvar o andra skavanker innan lack lackade dom med 5 lager klarlack ![]() egentillverkade adaptrari alu med rostfria distanser ![]() fyller ut bra i 18 tummarna ![]() ![]() hur hela bilen såg ut förra sommaren innan den skulle iväg på lack. ![]() ![]() ![]() ![]() tillbaka från lack i september 2007 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() fick hem allt till bränslesystemet från USA så nu finns allt hemma är bara catch tanken som ska tillverkas, blir AN8 på trycksidan o AN6 på returen ![]() rostfri bult till hela hjulupphängningen, har polerat skallen på alla för o få till lite finish ujnder ![]() ![]() sellholms "korta" styrväxel måste man ju ha så man inte ska behöva ratta så mk,var lång leveranstid på den.... [url=http://imageshack.us] ![]() lite nya styrstag o leder till dito,ska bytas ut i framtiden till uniballs o förlängare till styrleden för o få bättre vinkel på den.... ![]() o till slut lite trevliga baklysen med vit blinkers ![]() har även lämnat in alla gångjärn till dörrar o hus o skuff på blästring, blir nån typ av ytbehandling på dom, krom kanske??? :roll: ![]() har fått tillbaka front,skärmar o huv från lack så det håller på o monteras dock är det dörrar o skufflucka kvar.lackeraren ringde o sa att han tyckte skuffen var i för dåligt skick då den svällt i nederkanten längst bak så det blir till o leta en bättre, samma med dörrarna som också var lite rostiga i nederkant.men det är ju ingen panik med det för det finns ju annat o göra :roll: är ju lättare o få i buren också utan dörrar.så nu har jag koncentrerat mig för o få klart bränslesystemet så det fick bli kvällens projekt... kastar in en bild på hur motorn ser ut i nuläget, väntar på turbo så jag kan montera grenrör o avgas ![]() har även monterat min "korta" sellholmväxel... ![]() en liten helhetsbild lr 2 ![]() ![]() lackad tank ala 80:tal ![]() ![]() sen har man börjat med soppasystemet med lite montering av BTR o dragning av slangar under blir AN8 på trycksidan o AN6 på returen med catchtank i skuffen. ![]() ![]() och till sist en lite bonusbild på alu fästet jag gjorde till bromsslangen ![]() dags för en lite uppdate igen på vad som hänt men ändå, har fortsatt o dragit klart ledningarna under, tillverkade egna fästen för slangarna så jag fick som passade bra har ju an8 o an6. vart i med alu botten och plexiovandel. ![]() så börjar man få allt på plats, var lite fix för o få ledningarna perfekt långa dom är ju ganska stela. ![]() ![]() en liten bild på genomföringen in i skuffen gjord i plexiglas........ ![]() en liten bild på hur det ser ut uppifrån.. ![]() kastar in en lite bild på tankröret och gick över den med polertrissan när man ändå hadde farten uppe ![]() ![]() då fick man hem lite prylar från anodisering, var nöjd med resultatet trots att det var olika kvaliteer på aluminium då kan det bli problem med färger. ![]() så vart det monterat på bilen: ![]() ![]() ![]() polerade även upp catchtanken ![]() ![]() catchtank o pumpar o filter fastskruvat permanent i plåten, lite eldragning kvar men det är ju en baggis. ![]() snidade till ett trevligt oljelock, verkar som malteserkors har blivit ett genomgående tema på den här bilen 8) ![]() sitter som en fläskläpp ![]() ![]() började även slutmontera allting, kamremmen är inte påhängd permanent för att jag ska snurra upp oljetrycket. ![]() ![]() _________________ Anders Norling |
||||||
Imponerad!
![]() Verkar vara några timmar som är laggda på denna bilen ![]() Du funderar inte på att göra fler fjäderhållare ![]() Kan vara intresserad! _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||||
Helnajs 240!
Jag har en fråga om intercoolern, är det en kapad lastbilsmodell eller är den så låg orginal (typ från en lätt lastbil)? om den är okapad, har du någon aning om vilken modell den kommer ifrån? mvh Per _________________ Per Jonsson Alfa GTV TB -96 MSIII Audi A4 1,8T Q |
||||||
läste igenom tråden igen, nu när jag hade lite mer tid...
frågor! ![]() Där origfördelaren satt.... vad sitter där nu? Sprutet, hur upplerver du det?, var det begripligt eller fick du söka hjälp. Bakbromsarna...? Kan man få komma och kika ![]() _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||||
i blocket där fördelaren satt sitter numer en extra vevhusventilation, prospark var ganska logiskt o komma underfund med, har hållt på en del med det då jag köpte det 2004, dock finns numer en nyare variant med bb lambda styrning o mer mappunkter, har mappat en annan volvomotor till samt en bmw m20b25 för nån vecka sen. bakbromsarna är inte klara än då jag står i valet o kvalet hur jag ska göra. _________________ Anders Norling |
||||||
den är helt okapad, ska komma från en iveco lätt lastbil vet ej villken _________________ Anders Norling |
||||||
iveco daily är det, en bekant hyrde ett sånt skåp på okq8, åkte hem å skruvade bort IC, ersatte det med ett rör å lämnade tillbaka. historien förtäljer inte om dom kom på honom. _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||||
haha ![]() ![]() _________________ Anders Norling |
||||||
_________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||||
ok, toppen! Då får jag ringa runt till uthyrningsfirmorna i trakten o se vad som finns... _________________ Per Jonsson Alfa GTV TB -96 MSIII Audi A4 1,8T Q |
||||||
får väl bli en liiiiten update då, då man kommit in i en formsvacka
![]() ![]() gjorde även en liten adapterförlängare eller vad man ska kalla det till anslutningen på turbon, behöver komma upp en bit då det ska sitta en rostfri plåt som avskärmning runt turbon, den ska göras om lite så den blir lite mer slimmad då den ser alldeles för ful ut nu :lol: ![]() är ju inte så mk kvar nu innan man kan starta den igen sen 2004 :roll: står lite i valet eller kvalet om man ska köpa griffin helalukylare eller en ny original( hadde 940 kylare på förut men den fick man luta för o få igen huven) sen montera tankröret, fixa oljereturen o lite annat fix innan man kan stoppa på batteriet o se om allt funkar. en helgs jobb om man kör på lite men det är ju det man inte gör.... _________________ Anders Norling |
||||||
jo jag vet att det ser lite kass ut, vet inte om det är nån större ide o aluspruta det hller om det tål värmen, ska ju sitta där tillfälligt bara iom att jag ska regbesiktad den som ombyggt fordon ![]() _________________ Anders Norling |
||||||
dags för en smärre uppdatering. vart lite ändring vad gäller turbo hadde en T3/T4 på 940 grenrör som jag tänkt andvända men sen sprang jag på ett gik grenrör med sep WG och rotomaster T4B-53 turbo så det fick bli den istället, bytte ut WG:n mot en 38mm tial istället för den som satt där då den inte var o lita på då den tidigare ägaren fått skenladd X antal GGR villket resulterade i en smält kolv.
![]() då fick man ju även meka om oljeanslutningarna, tillverkade en fläns mot turbon o sen en 180 graders AN koppling. ![]() skruvat ihop en passande AN6 slang 8) ![]() sen var det bara o gänga dit. problemet var att rotomaster aggregaten har tumgängade skruvar till oljeanslutningarna o sånt har man ju inte liggande så det får bli en sväng till den lokale skruvhandlaren o skaffa 4st. ![]() _________________ Anders Norling |
||||||
_________________ Anders Lindholm |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
8071 besök totalt |