Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fråga om Ställbar krängningshämmare
1521 besök totalt
Fast Fritz

Här sen Sep 2005

Trådstartare

Jag har monterat en ställbar bakre kränghämmare från whiteline på min Audi S2. Efter lite provkörning och tester har jag ett par funderingar på hur det funkar (ingen fråga är för dum hoppas jag) Justeringen är fast med 3 * 3 lägen bifogar en enkel bild på hur det ser ut.

Fråga 1 kan jag sätta stagen olika och få 9 justernings möjlgheter?

Fråga 2 Vilket läge är krängaren hårdast ? Jag antar att det är fästpunkterna där hävarmen blir kortast, men med en kort hävarm blir inte så stor vridning på krängningshämmaren.

Fråga 2 del 1 Är det inte vridningen av krängaren som överför kraft/vikt till hjulet på motsatt sida?

Fråga 2 del 2 Skulle då inte Fästpunkterna som ger längs hävarm ge en krängnings styvare bakvagn?

Vid prov körningen så upplevde jag en förbättring mot orginalkrängarn men inte så mycket mellan de tre lägena (min bak kanske behöver kalibreras) och det var läget med längs hävarm som jag upplvde som krängstyvast.

Tack Fredrik

Stockholm
Här sen Apr 2006

2: innerst är hårdare och yttre är mjukare. hävarmseffekt.
2b: inte mycket.

får vi se om någon kan komplettera mer orkade jag inte tänka nu...

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

på en knivhämmare där man inte ändrar längden på armen kan man ha olika "hårdhet" på respektive sida, dvs så som du beskriver. Dock vet jag inte vad som händer i detta exempel men det borde gå bra, framförallt om du har justerbara pendelstag.

Skruva banåkabil
1521 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande