Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tvärställd motor som väger lite?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (6079 totalt)
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006

Trådstartare

Har ni några tips på några motorer som skulle passa bra till mitt bygge, bilen har "mittmonterad" motor, dock tvärställd. bakom ryggen alltså.

Släng fram lite förslag, helst tvärställt men även annat, och det får ju helst inte kosta mer än 25-30k för motorn.

Gärna vara lätt från början och inte allt för stor.

Tips?

Nyköping
Här sen Okt 2007

Vad har du för effektkrav och vad väger bilen?
En mc motor är ju liten och lätt och en fyra går väl att tvärmontera, får lösa kraftöverfröingen från växellådans utaxel till bakaxeln på nåt sätt.
Finns ju radfyror på upp till 1400 cc, suzuki GSX för under 10 lök med växellåda. Sen kan man ju turbomata lite lätt så har man snabb över 200 hk.
Problemet är ju korta serviceinterval och svindyra reservdelar.

Annars går det ju att plocka i en tvärställd fyra från en saab men det är ju svintungt.

Stockholm
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

Karl V skrev:
En mc motor är ju liten och lätt och en fyra går väl att tvärmontera, får lösa kraftöverfröingen från växellådans utaxel till bakaxeln på nåt sätt.
Finns ju radfyror på upp till 1400 cc, suzuki GSX för under 10 lök med växellåda. Sen kan man ju turbomata lite lätt så har man snabb över 200 hk.

Annars går det ju att plocka i en tvärställd fyra från en saab men det är ju svintungt.

Vill kunna besiktiga bilen enligt 15/100-regeln (ombyggt) kommer att landa på runt 700-850 kg beroende på motorvikt.

Vad tros?

Nyköping
Här sen Okt 2007

Re:

Jaaacob skrev:
Karl V skrev:

Vill kunna besiktiga bilen enligt 15/100-regeln (ombyggt) kommer att landa på runt 700-850 kg beroende på motorvikt.

Vad tros?

15 kW/100 kg borde ju resultera i att du kan stoppa i en motor med 150 hk å saab har ju lätttrycksturbo på 145-150 kusar som du kan pilla lite på och då ha 200-230 hk utan stora kostnader när du inte kör med besiktningsinställning.
Dom flesta mc motorer på 1100 och upp till 1400 cc ligger under 150 hk men har bra trimningspotential med tex big-bore kit och lite portning. Lägger man till en turbo går det ju som sagt att smyga upp dom mer.
Jag har för mig att man kan skaffa bromspapper på motorn som intyg att effekten är "rätt", tillräckligt låg för 15/100 regeln, och sen kör man med mera trim.
Men jag tror du kan hamna runt 750 kg med en bilmotor, finns ju en del super seven med mc motor som ligger runt 500 kg.

Så jag tror du kan åka både med bilmotor och mc motor utan att vikten kommer vara ett problem. Finns nog andra saker som är mer avgörande för valet av motor. Jag tror nog att kostnaden för att köpa en mc motor och få den på plats kan bli nästan dubbelt gentemot att köpa en bilmotor. Om nånting sen går sönder så är det ju mycket billigare med delar till bilmotor.

Vad är det för bil? Är det rörramschassi med plastkaross eller är det liten bil "vanlig bil" som ska bli ombyggd?

Stockholm
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Det är just nu en matra bagheera, eller ja det lilla som är kvar, framvagnen byggs om lite. bakvagnen byggs om lite, rör kommer att ersätta mycket av den. sedan plastkaross på.

Mc motor låter ju intressant men jag får intrycket av att man inte har så mycket lågt bottenvrid, och högvarviga motorer är ju inte alltid kul om man ändå ska kunna göra den på gata.

En tung motor i ryggen är ju inte så skoj det heller men är att överväga. Saabs motorer är väl inte så himlans lätta? hm hm...

Lund
Här sen Jan 2003

Kolla vad folk stoppar i sina lotus eliser/Opel speedsters. Inte direkt gott om plats inuti den ramen.

Pupulärt är
Honda Type-R snurror
Toyota, orginal i nyare eliser
Rover-K, orginal i äldre eliser, lättaste (bil) 4an du kan hitta.
Opel motor, orginal i Speedstern.

Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007

Re:

Jaaacob skrev:
Det är just nu en matra bagheera, eller ja det lilla som är kvar, framvagnen byggs om lite. bakvagnen byggs om lite, rör kommer att ersätta mycket av den. sedan plastkaross på.

Mc motor låter ju intressant men jag får intrycket av att man inte har så mycket lågt bottenvrid, och högvarviga motorer är ju inte alltid kul om man ändå ska kunna göra den på gata.

En tung motor i ryggen är ju inte så skoj det heller men är att överväga. Saabs motorer är väl inte så himlans lätta? hm hm...

Nej dom är inte lätta, gjutgärn och dom bottendelarna håller för massa kräm innan man måste förstärka dom. Så det är inget bra val om du inte vill herrejösses effekt. Jag har bara skruvat saab därför nämnde jag det som ett exempel eftersom dom iallafall är tvämonterade.
Men det måste finnas hyfsat många lämpliga radfyror med turbo i som har aluminiumblock.

Stockholm
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

borg skrev:
Kolla vad folk stoppar i sina lotus eliser/Opel speedsters. Inte direkt gott om plats inuti den ramen.

Pupulärt är
Honda Type-R snurror
Toyota, orginal i nyare eliser
Rover-K, orginal i äldre eliser, lättaste (bil) 4an du kan hitta.
Opel motor, orginal i Speedstern.

Nej det är ju sant, men ta för exempel en toyota snurra där 2zz motorerna som är gjorda i sammarbete med yamaha, är ju inte direkt vanliga. Och därmed dyrare. likaså type-r,rover k, speedster motorn?

Tystberga
Här sen Mar 2004

Skoda felicia 1,3? liten Al motor som är billig. De körde den motorn i rally en massa om jag förstog det hela rätt så det borde finnas bra grejor att få tag i, tror de var uppe mellan 140-160hk.
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

Björn skrev:
Skoda felicia 1,3? liten Al motor som är billig. De körde den motorn i rally en massa om jag förstog det hela rätt så det borde finnas bra grejor att få tag i, tror de var uppe mellan 140-160hk.

Skodas "polo-motor" verkar lite liten och svårtrimmad, jag vill ha den åtminstonde 200-250 hk. Detta för att jag ska ha en chans att komma ikapp andra när jag kör bilen med.

Väntar på svar om en suzuki-motor, kan ev. vara något.

Tystberga
Här sen Mar 2004

OK! men tänkte på skodas egen gamla motor inte 1,6 polomotorn. men vist en hojmotor är nog roligare.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Toyota 4AGE kanske (20ventilad 1,6a finns ju i serien). Men de är inte heller så vanliga här hemma (men 200hk är inte omöjligt med katalogtrim utan överladdning).
Hondast tidiga V-Tecsnurror kan ju också vara ett alternativ (även fast de snurrar åt "fel" håll).

Nu har jag iofs hemsk svöälvinsikt över vad jag själv orkar dra ihamn men jag skulle nog råda att sikta på nåt som kan fungera i förstaversionen ganska länge och (långt) senare fundera på att öka effekten (med tex överladdning). ca 150hk på 800Kg tjänstevikt är ju hur snabbt som helst om man får ordning på pryttlarna.
När det gäller lätta drivlinor (motor+växellåda) så kanske Ford Sigma kan vara nåt (vilken bil den nu sitter i, Ford Puma för 1,7L). Men den är kanske lite klen (både effektmässigt och eftermarknadsmässigt).
Fördelen att välja gammal junk (tidiga 90-talsmotorer tex) är att det oftast finns hur mycket eftermarknadsstöd som helst (Hondas V-Tecs är ju enkla att katalogtrimma).

om man känner att man måste tävla med övermotoriserade sevens (tex <3kg/hk) så har man iofs problem (på mer än ett sätt?).

VW-koncernens motorer kanske? 1.8T går ju att klämma på hur mycket effekt som helst och finns i 150hkvariant.

Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Toyota 4AGE kanske (20ventilad 1,6a finns ju i serien). Men de är inte heller.....

Intressant, intressant... Har kikat lite på vags t-snurror men de väger förmycket dem med. Om det nu är som jag fått information om, ev kan jag få tag på en hottad Suzuki turbomotor. runt 200-250 hk. Ska tydligen vara en ganska lätt motor.

Räknade 250hk på 800kg dvs runt 3,2kg/hk. Kan ju ev. vara något att ha?

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

Jaaacob skrev:

Den klassiska Saab fyran (kortmotor) väger lite drygt 155 kg. Blocket i de nyare B205/B235 motorerna är något lättare men dessa motorer har ett tyngre svänghjul och klenare kolvar. Går också att ta bort balansaxlarna, plugga dess oljekanaler och fräsa bort balasaxeltunnlarna för att vinna kanske 10 kg eller så (Trollspeed har gjort så på ett antal motorer). Drivpaketet med låda väger ca 200 kg i originalutförande.

Den fyra som hittas i 9-3 är annars ett antal kg lättare, tror att den ligger strax över 130 kg. Finns gott om trimdelar till dessa från USA (för effekter ända upp till 1400 hk), både från GM och eftermarknaden. GM har även dokumentation om vad som behöver bytas till vilken effektnivå. Kolv/vevstaksbyte krävs dock redan vid effekter över 300 hk och foderbyte vid effekter över 400 hk.

Volvo har ju annars en fyra som inte ska vara speciellt tung. Kräver dock liksom motorn i 9-3 kolv/vevstaksbyte för högre effekter.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Jaaacob skrev:
Niklas Falk skrev:
Toyota 4AGE kanske (20ventilad 1,6a finns ju i serien). Men de är inte heller.....

Intressant, intressant... Har kikat lite på vags t-snurror men de väger förmycket dem med. Om det nu är som jag fått information om, ev kan jag få tag på en hottad Suzuki turbomotor. runt 200-250 hk. Ska tydligen vara en ganska lätt motor.

Räknade 250hk på 800kg dvs runt 3,2kg/hk. Kan ju ev. vara något att ha?
Kom ihåg att det är hela paketets vikt som har betydelse. Växellådan är ju inte jättelätt på en del motorserier. Rent krasst är det väl så att motorserier kontruerade för minibilar (dvs ingen variant där det skall monteras väger mer än 1300kg) brukar vara lättare än när kontruktionen ibland skall kånka på 2tonnare.
Suzukis swiftmotorer har väl använts till lite diverse förr (skohornats ner i hundkojor och A112or vill jag minnas).
Har inte Fiat nån liten turbosak också?

Sen vill du väl gärna ha ett framtungt motorpaket så du inte får vikten alltför långt bak, men är det tillräckligt lätt spelar det ingen roll

Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007

Re:

Johan Edlund skrev:
Jaaacob skrev:

Den klassiska Saab fyran (kortmotor) väger lite drygt 155 kg. Blocket i de nyare B205/B235 motorerna är något lättare men dessa motorer har ett tyngre svänghjul och klenare kolvar. Går också att ta bort balansaxlarna, plugga dess oljekanaler och fräsa bort balasaxeltunnlarna för att vinna kanske 10 kg eller så (Trollspeed har gjort så på ett antal motorer). Drivpaketet med låda väger ca 200 kg i originalutförande.

Den fyra som hittas i 9-3 är annars ett antal kg lättare, tror att den ligger strax över 130 kg. Finns gott om trimdelar till dessa från USA (för effekter ända upp till 1400 hk), både från GM och eftermarknaden. GM har även dokumentation om vad som behöver bytas till vilken effektnivå. Kolv/vevstaksbyte krävs dock redan vid effekter över 300 hk och foderbyte vid effekter över 400 hk.

Volvo har ju annars en fyra som inte ska vara speciellt tung. Kräver dock liksom motorn i 9-3 kolv/vevstaksbyte för högre effekter.

9-3 motorn verkar väl vara ganska vettigt tycker jag, fördelen med en moderat trimmad bilmotor på 300 hk är att man bör kunna klara sig med olje och filterbyten och ändå få ut 20 000 mil ur motorn. Man borde med andra ord slippa skruva motor och kunna koncentrera sig på att förbättra annat lite varje vinter.
Men vad väger en lätt bilmotor? om 9-3 motorn väger runt 170 kg (?) med växellåda vad kommer man då ner i om man har en liten lätt 1,4 litersmotor?
Man har ju rätt mycket marginal om man kör med en 2 liters turbo motor och bara plockar ut 300 hk men det straffar sig ju på vikten å andra sidan borde man ha mer marginaler när man pressar den på bana.
Vet inte hur tillgången på 9-3 motorer är dock, dom är nog inte gratis.

Åstorp
Här sen Jul 2004

Fords Zetec eller Duratec då? finns ju trimm till dessa också...

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Jag har spånat runt och läst och ätit massor med info. Ni är guld värda här, även om jag inte tittar förbi här så ofta, men jag ska försöka lite oftare.

Nu har jag iaf fått tag på en motor, ligger på runt 260-270 häst och väger runt 60kg + växellåda.

Nyköping
Här sen Okt 2007

Re:

Jaaacob skrev:
Jag har spånat runt och läst och ätit massor med info. Ni är guld värda här, även om jag inte tittar förbi här så ofta, men jag ska försöka lite oftare.

Nu har jag iaf fått tag på en motor, ligger på runt 260-270 häst och väger runt 60kg + växellåda.

Dä ä lätt! Gissar vilt på en suzuki radfyra på 1100 cc å turbo.

Ska du köra med orginalväxellåda och hur ska den tvärmonteras? Med rakmonterad motor går det ju att svetsa en kardan på drevet och sen ka en diffklump som vanligt.
tvärmonterad blir lite lurigare, kedjedrift?

Stockholm
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

Karl V skrev:
Jaaacob skrev:

Dä ä lätt! Gissar vilt på en suzuki radfyra på 1100 cc å turbo.

Ska du köra med orginalväxellåda och hur ska den tvärmonteras? Med rakmonterad motor går det ju att svetsa en kardan på drevet och sen ka en diffklump som vanligt.
tvärmonterad blir lite lurigare, kedjedrift?

Det blir en ... runt 60 kg utan lull-lull... 1,3l å turbo.
Så tvärmonterad med ev, förstärkt låda- får jag skaffa, det är den lättare biten iaf.

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Någon Subaru motor kanske, är ju boxer och får en låt tyngdpunkt.
Någon som vet vad en sådan väger och kostar?

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (6079 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande