Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däcksbredd R-däck
897 besök totalt
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Däcksbredd R-däck

Var går gränsen på däcksbredd? När är motståndet mer än vinsten i kurvtagning? Som jag ser det vill jag ha max hastighet i kurvor där det går som långsammast.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20327



Re: Däcksbredd R-däck

Handlarn skrev:
Var går gränsen på däcksbredd? När är motståndet mer än vinsten i kurvtagning? Som jag ser det vill jag ha max hastighet i kurvor där det går som långsammast.
Beror helt på vilken effekt du har att överkomma rullmotståndet med samt vilket marktryck du har. En GT2a kan nästan ha hur breda baksvålar som helst.

Den enda bil jag kan hyffsat har ju så klen motor att 225or påstås ge nackdelar på mycket snabba banor med original effekt (140hk på 1100kg), men i Sverige så ligger nog inte ens Anderstorp i den kategorin eftersom det är så mycket tid som spenderas i sväng där.

Sen är ju inte sidoaccelerationen rakt proportionerlig mot däckbredden (dvs 20% mer bredd ger inte 20% mer grepp), men jag tror inte att den planar ut eller vänder ens för mycket lätta bilar (345or runt om på en seven börjar ju bli lite fånigt iofs). Men sen har ju detta med att kunna jobba upp temp i däcken också (men det är ju bara en faktor om man inte kan köpa vilken gummiblandning som helst, dvs det är alltid en faktor med Rdäck som bara finns i ett fåtal gummiblandningar).

Ska vi ta det simpla att bredare däck är dyrare också? Plånboken kan ju också ses som ett motstånd

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Däck för banåka
Däcksbredd R-däck
897 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande