| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Maximal bredd på BMW M3 e36 fram och bak
|
1 besök senaste veckan (1977 totalt) |
|
Jag har sökt utan att finna... En rackarns 996 GT3 Mk2 fick mig att inse att jag kanske har högre kurvhastighet att hämta om jag sätter på bredare däck. Just nu kör jag R-däck med 225/45/17 runt om på min E36 M3 -96. Standard är 225/45/17 fram och 245/40/17 bak. Jag har sannolikt två bantillfällen kvar på mina nuvarande däck men därefter kanske det blir en ny uppsättning fälgar och däck. Vid det tillfället måste jag veta vad jag ska ha. Därför skulle jag uppskatta alla erfarenheter gjorda. Jag kör -4 grader camber fram och har fått sätta på styrutslagsbegränsare. Förhoppningsvis kommer det på ett par camberstag bak under säsongen och kanske -3 grader vinkel där. Om jag har förstått så påverkar detta önskat ET på fälgarna. Kan jag få på 245/40/18 fram på 8,5" fälgar och 275/35/18 på 18" bak utan att behöva valsa skärmarna? om jag valsar - är det något att ha respekt för eller "bara att få gjort"? Ska jag köra fälgar med standard ET (41 tror jag det är) eller ska jag ha mer pga cambervinklarna? Som vanligt så är all erfarenhet värd sin vikt i guld. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||
|
Fram är det inga problem men vad har du tänkt dig för fälgar bak? Ett tips för att testa vad som får plats bak är att köpa billiga spacers, såna där ringar som är "skräp", i lite olika tjocklekar så kan du testa vad som får plats.
/Johan B
_________________ Johan B |
||
|
Fälgar
Jag har inte bestämt mig för vilket fabrikat på fälgar men tänker mig nog att de får vara en sort som kan klara en bromsuppgradering om några år. Men 9,5" måste det vara bak. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||
|
Re:
Några bra tips på fälgar och vart man an köpa dem "over there"?
_________________ Magnus Vässmar |
||
|
Fälgar
Jag är intresserad av fälgar på Turner Motorsport. D-Force någonting. $250 per styck. PEAN är återförsäljare av dem i Sverige men jag vet inte pris i kronor. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1 besök senaste veckan (1977 totalt) |