Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Svetsa gjustjärnsgrenrör?
1, 2   >>
21 besök senaste veckan (7510 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Hej!

Spricka i ett CrMo gjutjärnsrör som jag funderar på att köpa. Är det något som är svetsbart? Ska man värma upp och köra med pinnsvets eller vad gäller med sådana grenrör? Bara smälta ihop sprickan med TIG:en kanske?

Är det värt att försöka?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Svetsa gjustjärnsgrenrör?

beepbeep skrev:
Hej!

Spricka i ett CrMo gjutjärnsrör som jag funderar på att köpa. Är det något som är svetsbart? Ska man värma upp och köra med pinnsvets eller vad gäller med sådana grenrör? Bara smälta ihop sprickan med TIG:en kanske?

Är det värt att försöka?

Det där röret skulle jag endast köpa om det kostade mindre än en glass...

Som sprickar går tror jag det är redo för metallåtervinningen. Men har du en tig eller pinnsvets kan du alltid prova, men det tråkiga brukar vara att montera bort och dit det när det inte lirar.

20% chans att lyckas skulle jag tippa på, men du kan ju givetvis försöka igen. Någon gång kanske din 20% ramlar in.

Kruxet kommer ofta vid första uppvärmningen alternativt när det blir riktigt nedkylt (minusgrader) och du sedan startar... Krack

Rävlanda
Här sen Feb 2006

Pinnsvets med gjutjärnselektrod, men som Rolle säger.. det kommer att spricka igen.
Jag vet nog ingen med reparerat gjutgrenrör som har hållt efter lagningen.

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Franzén skrev:
Pinnsvets med gjutjärnselektrod, men som Rolle säger.. det kommer att spricka igen.
Jag vet nog ingen med reparerat gjutgrenrör som har hållt efter lagningen.

JAG!

Har lyckats laga ett grenrör som sedan hållt för åretruntbruk nu i minst 4 år men det var väldigt mycket snällare spricka i det...

Spånga Stockholm
Här sen Apr 2007

Jag hade testat iaf! Det är ju gjutet men med mycket nickel i och kanske nåt mera så en gjutjärnselektrod... vet inte kanske rostfri tråd är bättre? Migen kan man nog glömma. Tig eller pinne är det som gäller.
Man får någ räkna med att hetta upp det ordentligt innan med gasolen.
Slipa upp sprickan och svetsa i med hög strömstyrka och dra svetsen runt om hela röret för att minimera spänningar i materialet.

M.V.H.

Nyköping
Här sen Okt 2007

Jag har hört att man kan använda en gammal kolvring som tillsatsmatrial om man ska svetsa gjutjärn. Ska vara ganska rätt matrial.
Men jag har aldrig testat så det kan vara rent svammel.

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Jag hört att flera fått sina grenrör sprut-svetsade, vad det nu är för någonting, och det har klarat sig bra.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006

Det går jättebra att svetsa, se till att göra det med gjutgärnstråd, och banka med don när du svetsar så att spänningarna släpper. Då blir det hållbart.

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har lagat några grenrör enligt konstens alla regler.. Och det har hållt ihop länge, året runt..

Men det där som syns på bilden hade jag inte åtagit mig. Det blir, precis som rolle säger, väldigt mycket arbete med väldigt ovisst resultat.

Valdemarsvik
Här sen Apr 2005

Är ingen svetsexpert men materialet i det där grenröret är mer åt det rostfria hållet så vanlig gjutjärnspinne blir nog inte så bra.

Ser ut att en lite ovanligare modell än det vanliga 900T16 grenröret?? Har sett ett innan, kommer inte ihåg om det va nån provserie från södertälje eller nåt sånt.

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

STCS1765 skrev:
Är ingen svetsexpert men materialet i det där grenröret är mer åt det rostfria hållet så vanlig gjutjärnspinne blir nog inte så bra.

Ser ut att en lite ovanligare modell än det vanliga 900T16 grenröret?? Har sett ett innan, kommer inte ihåg om det va nån provserie från södertälje eller nåt sånt.

Jupp, med T25 fläns. Jag har en TD04HL från en 9-5 Aero som jag vill montera på min og900 utan att blanda i Volvodelar

Halland
Här sen Maj 2003

Hehe... det där grenrörsexemplaret har jag sett förr...

Klart det är värt att försöka svetsa. Det är ju unikt.

mvh/Ragnar

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Beroende på vad det är för material så kräver det ju mer eller mindre mängd förvärming. Men skulle jag chansa och svetsa ett sådant så skulle jag nog satsa på en ansenlig mängd värme innan.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Vad jag har fått lära mig när det gäller att svetsa igen sprickor är att om man borrar i slutet av sprickorna innan man svetsar så vill de inte spricka vidare sen.
Huruvida detta stämmer eller fungerar har jag dock ingen större egen erfarenhet av, har bara svetsat ett 900T8 grenrör på det viset + gjutjärnspinne för minst 5 år sedan och det håller fortfarande, bilen är i min fars ägo numera. Det kan ju dock lika gärna varit ren tur

Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006

Re:

Krille_hlm skrev:
Vad jag har fått lära mig när det gäller att svetsa igen sprickor är att om man borrar i slutet av sprickorna innan man svetsar så vill de inte spricka vidare sen.

Detta har jag ochså fått lära mig och detta från en svetsare. Så det stämmer nog.
och banka i godset för att släppa på spännigar, se även till att värma upp hela godset redigt.

Månkarbo
Här sen Dec 2007

Skall även svalna väldigt långsamt. typ bygg en låda med isolering som det kan svalna i under minst 24H.

Svetsare till yrket.
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Re:

Krille_hlm skrev:
....det håller fortfarande, bilen är i min fars ägo numera. Det kan ju dock lika gärna varit ren tur

..eller det faktum att du skruvade ner laddtrycket på den?

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Förutom att borra i ändarna så är ju foberedning lämpligt på så tjockt gods. Men om du hade tänkt ta det till en svetsare så borde han hitta på något lämpligt..

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

STCS1765 skrev:

Är troligen nickel-krom eller kisel-molybden legerat järn i grenröret.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Cédric skrev:
Men om du hade tänkt ta det till en svetsare så borde han hitta på något lämpligt..

Bah, själv är man sin bästa dräng!

Trollhättan
Här sen Nov 2006

Viktigt att slipa ur hela sprickan före man börjar svetsa. samt slipa rent alla ytor runt omkring roterande fil är det enda som gäller.
Är troligtvis inte Gjutjärn med graphit, utan förmodligen gjutstål som är lite upp legerat samt låg kolhalt.
För bästa resultat bör man använda tillsats för gjutgods som innehåller ca 97% nickel och därav priset. Jula och dylika säljer 10 pak hyffsat billigt.
Fördelen med rent nickel är att det är duktilt (segt) samt "neutraliserar" kisel bor kol och annan skit som finns i gjutgods.
Att förvärma rek vid svetsning med pinne och purra svetsen.

Bästa resultat är att knaka rent pinnarna och använda den som tillsats vid tigsvetsning.
Är inte så viktigt med förvärmning vid TIG svetsning då det är en långsammare metod som förvärmer automatiskt, men förvärmningen skadar inte.
Smält upp ytorna först och legera upp med Nickel, detta ger även lite förvärmning.
Slipa rent (roterande fil!!!)
Mura igen allt i en passering och purra (kulhamra) svetsen för att motarbeta krympspänningarna.

-Lycka till

1, 2   >>
21 besök senaste veckan (7510 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande