Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Turbinmotor eller avgastrim?
3347 besök totalt
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
Turbinmotor eller avgastrim?

Vad tror ni


_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ojoj
Står en gammal Opel här i området med samma komplex... Ska nog ta en bild, det här var ju kul

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

Nej nej nej, det är en diffusor.............nähe inte det inte....

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Är det inte så att storleken på slutrören är omvänt propotionell mot p..... längden????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Dysa?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Så här ser ett manligt utblås ut :woot:

_________________
/Kristian Elisson
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Haha..

Varför inte sätta hjul på en vägtrumma?

_________________
William Ekström
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Kan det vara en fläkt inne i hålet som ska skapa undertryck, som på en gammal Chaparall Can-AM?
Vad skulle de säga på bilprovningen? Det lär bli svårt att få på deras avgasslang då det röret!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290



EBK???

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



ok nu ska jag ta på mig den här mössan och lära er lite enkel fysik gällande effekt höjning av förbränningsmotorer... Som bas till mina uttalanden används teorier uträknade av raketforskarna i The Fast & The Furios, 2Fast, 2Furios samt kärnfysiker som gjort utalanden på intenet bakom suspekta användarnamn.

För att öka effekten krävs bättre andning för motorn, alltså ger man sig på avgassystemet. Ju större destå bättre gäller givetvis. I regel kan man säga att allt under 3,5 tum är skrot, däremot har tester av män i vita rockor visat på 20 extra hästar med 4 tumsystem. 30 extra hästar med 4,5 tumsystem, 40 extra hästar med 5 tumsystem osv. Vetenskapliga tester hos NASA har ochså visat på ca 5 extra hk om man kombinerar ovanstående med kromat slutrör. Med andra ord har bil på den övre bilden cirka 450 hk mer än standard motorn.

Sen kan man även använda den allsmäktiga lustgasen. (Uttalas för övrigt "NAWS") Dubbla system är givetvis ett måste för att det ska skjuta på hela vägen mot mål. En varning bör dock utfärdas: Vid för kraftidg laddning med lustgas kan insuget överhetas eller explodera. I värsta fall kan till och med delar av golvet lossna! Vid korrekt brukning av gasen kan den däremot ge cirka 300hk per system (allt under två system gills inte) på en i övrigt standardmotor. Det bör då ge slutfarter på runt 290-310 km/h med vilken japsbil som helst.

Sen gäller det att ta tillvara på all effekt ochså, givetvis ska det vara breda däck i alla hörn. Ett konstaterande F&F-fysikerna har gjort är att 18 eller 19 tumsfälgar med gummisnodds däck oftast räcker till 60 fotstider på cirka 1,2-1,3 sekunder utan större problem. I vissa fall räcker dock detta inte till, då får man skaffa slicks helt enkelt. Ännu ett varningens finger bör lyftas i detta sammanhang, vid hårda starter kan bilen ställa sig på bakre kofångaren och sticka iväg med kraftigt rykande bakdäck, något som kan vara obehagligt för noviser. På tal om noviser kan även G-dräkt rekommenderas i kombination med dessa däck.

Är man däremot ute efter en högfartsbil ska man satsa på neon under bilen, givetvis kan ett sånt attribut inte bidra med extra effekt ( ) däremot minskar dett Cd-värdet drastiskt och ger den genomsnittslige bilen cirka 30 till 60 km/h högre toppfart. Dessutom bör man ej förglömma de 110 extra Danmoblitypoängen som man får på köpet vilket drastiskt ökar den egna statusen bland likasinnade.

om man däremot känner man sig bekväm så är det bara att slänga på en Zatzyklibba, ger minst 25 extra hästar bara sådär.



















Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Fan... hade jag ingen aning om . Då betyder det att allt Göran har skrivit i sin bok bara är påhitt och fantasier?? Måste genast sälja Porscharna och införskaffa en 1400cc japanare med flames och neon. Hur får man till F1-väghållning ? Kromade 19" men 30 profil och monstersänkning?? thumbs up

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367





Har med andra ord gjort fel hela tiden

Har ju missat båda F&F

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



FSN skrev:
Fan... hade jag ingen aning om . Då betyder det att allt Göran har skrivit i sin bok bara är påhitt och fantasier?? Måste genast sälja Porscharna och införskaffa en 1400cc japanare med flames och neon. Hur får man till F1-väghållning ? Kromade 19" men 30 profil och monstersänkning?? thumbs up


Jepp, Göran är helt ute och cyklar! Karln har tillbringat alldelles för mycket tid i garaget och alldelles för lite tid vid tv'n. Om du vill ha väghållning som en F1-vagn i din gamla skorv har jag bara 2 ord till dig min broder: kromade hydraler



Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Glöm inte bort att montera blå lampor i vindrutespolarna och byta ut framlamporna mot xenon lookalike blålampor. I samband med de röda baklamporna får man reverserad dopplereffekt och våglängdskillnaden mellan framåtriktat och bakåtriktat ljus ger upphov till en ökad framåtkraft. Detta inses lätt då astronomerna ju observerat sådana dopplerskiften på stjärnor som rör sig bort från oss blir rödare och de som närmar sig blir blåare och universum expanderar faktiskt fort!

På samma sätt är tankegången med neonljus under bilen att skapa dopplerdriven downforce. Med rätt sorts montering(så att lysrören syns) så kan man även dra nytta av fotonströmmarna. Sidoriktade fotonströmmar underlättar raktframkörningsstabilitet och bakåtriktade hjälper till på farten.

OBSERVERA att det är mycket viktigt att inte ha för hög ljuseffekt neråt då fotonströmmarna kan upphöva downforcen skapad av dopplereffekten. Detta kan man kompensera med valfri ljugenererare i framrutan. Vet du inte vad du håller på med(=ej utbildad astrofysiker) så kan man ta det säkra före det osäkra och blinka i rött, särskillt "julgransformad" montering av belysningen ger en uppåtriktad fotonström.

PS. Har ni undrat varför polisbilarna i filmerna alltid slänger hit och dit under biljakterna? Naturligtvis p.g.a. att saftblandarna roterar fotonströmmen åt olika håll, den höga placeringen gör snabbt att bilen hamnar i obalans, tyvärr finns det okunniga idioter överallt.

Mer lästips är.

The Speed of light - how to implement on your everyday car
av Jagh E Snab

Astrophysics implemented in roadhoalding physics
av S Lick

och för er som vill gå djupare in på denna typ av områden bör ni även läsa: Quantum physics applied - Schrödinger equations and spin probability forecasts implemented in motorsport performance tuning. av Fallale le lelle Mozfaharad, University of Berkely

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



FSN skrev:
Hur får man till F1-väghållning ? Kromade 19" men 30 profil och monstersänkning?? thumbs up


Det löser du busenkelt genom att ta köpa in ett sänkningskit, leta igenom kartongen efter fräcka dekaler och sedan till det väsentliga: Kapa genast bort allt det onödiga från fjädrarna (ca 75%). Montera sedan och känn efter vad stum och fin bilen blev när den hela tiden vilar på genomslagsgummit.
Dessutom får vi ju fördelen att bilen är så låg så att du kan skryta för kompisarna att du minsann inte kommer över ett enda farthinder.
Plus i kanten blir det dessutom för att hänget bak som kom helt oförklarligt efter att du monterade monsterstereon (ca 650 kg) nu är helt borta.
Kompletterar du dessutom med 20" fälgar med obegränsade mängder krom och obefintlig däckprofil och en bredd som skrapar i hjulhusen vid mer än 2 grader styrutslag så kan Schumacher och co slänga sig i väggen.
För att hänga med dom riktigt cooola grabbarna (F1 är förlegat) så krävs dock en stor mängd osmaklig plast från diverse obskyra leverantörer...


Men allt det här självklara borde ni väl redan kunna...

_________________
Karl Brag
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Man måste även tänka på att lätta instrumentbrädan genom att klistra på folie som har så kallad "Carbon look". Rätt utfört i kombination med mörk solfilm i alla rutor utom framrutan sänker det instrumentbrädans vikt. Forskarna är oense om varför detta sker men man tror att det faktum att ljusets fotoner först filtreras av solfilmen och sen absorberas annorlunda av "Carbon looken" och därigenom upphäver tyngdlagens normala verkningar.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Glömde lägga till att det är obligatoriskt att måla de bakre bromstrummorna röda eller gula. Det gör inte bilen snabbare men det visar alla att man kan det här med "styling och tuning" och att det inte ens är någon idé att de försöker köra ikapp.
För den som vill ta steget fullt ut när han bygger racebilen finns även fejkade bromsskivor att köpa i välsorterade butiker

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Wankelsport skrev:

För den som vill ta steget fullt ut när han bygger racebilen finns även fejkade bromsskivor att köpa i välsorterade butiker


Får något år sedan minns jag att spoilernytt hade ett repotage med en bil med sånna plast diton monterade..
o jag som bara trodde dom var där för syns skull.. borde spendera mer tid på zatzy uppenbarligen

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



Vill ni skratta mer ordinerar doktor Persson ett besök på dessa två adresser!


Några bra sätt att sabba en fullt fungerande motor.

Den lille avgasmeckaren "sabba din bil II".
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andreas Persson skrev:
Vill ni skratta mer ordinerar doktor Persson ett besök på dessa två adresser!


Några bra sätt att sabba en fullt fungerande motor.

Den lille avgasmeckaren "sabba din bil II".


För att sen komma tillbaka till verkligheten rekomenderas:
http://www.hejbilist.nu/ thumbs up

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Allmänt banåkaforum
Turbinmotor eller avgastrim?
3347 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande