Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3347 besök totalt |
Kan det vara en fläkt inne i hålet som ska skapa undertryck, som på en gammal Chaparall Can-AM?
Vad skulle de säga på bilprovningen? Det lär bli svårt att få på deras avgasslang då det röret! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
ok nu ska jag ta på mig den här
![]() ![]() För att öka effekten krävs bättre andning för motorn, alltså ger man sig på avgassystemet. Ju större destå bättre gäller givetvis. I regel kan man säga att allt under 3,5 tum är skrot, däremot har tester av män i vita rockor visat på 20 extra hästar med 4 tumsystem. 30 extra hästar med 4,5 tumsystem, 40 extra hästar med 5 tumsystem osv. Vetenskapliga tester hos NASA har ochså visat på ca 5 extra hk om man kombinerar ovanstående med kromat slutrör. Med andra ord har bil på den övre bilden cirka 450 hk mer än standard motorn. ![]() Sen kan man även använda den allsmäktiga lustgasen. (Uttalas för övrigt "NAWS") Dubbla system är givetvis ett måste för att det ska skjuta på hela vägen mot mål. En varning bör dock utfärdas: Vid för kraftidg laddning med lustgas kan insuget överhetas eller explodera. I värsta fall kan till och med delar av golvet lossna! Vid korrekt brukning av gasen kan den däremot ge cirka 300hk per system (allt under två system gills inte) på en i övrigt standardmotor. Det bör då ge slutfarter på runt 290-310 km/h med vilken japsbil som helst. ![]() Sen gäller det att ta tillvara på all effekt ochså, givetvis ska det vara breda däck i alla hörn. Ett konstaterande F&F-fysikerna har gjort är att 18 eller 19 tumsfälgar med gummisnodds däck oftast räcker till 60 fotstider på cirka 1,2-1,3 sekunder utan större problem. I vissa fall räcker dock detta inte till, då får man skaffa slicks helt enkelt. Ännu ett varningens finger bör lyftas i detta sammanhang, vid hårda starter kan bilen ställa sig på bakre kofångaren och sticka iväg med kraftigt rykande bakdäck, något som kan vara obehagligt för noviser. På tal om noviser kan även G-dräkt rekommenderas i kombination med dessa däck. ![]() ![]() Är man däremot ute efter en högfartsbil ska man satsa på neon under bilen, givetvis kan ett sånt attribut inte bidra med extra effekt ( ![]() om man däremot känner man sig bekväm så är det bara att slänga på en Zatzyklibba, ger minst 25 extra hästar bara sådär. ![]() ![]() |
||
Fan... hade jag ingen aning om
![]() ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
Jepp, Göran är helt ute och cyklar! Karln har tillbringat alldelles för mycket tid i garaget och alldelles för lite tid vid tv'n. Om du vill ha väghållning som en F1-vagn i din gamla skorv har jag bara 2 ord till dig min broder: kromade hydraler ![]() |
||
Glöm inte bort att montera blå lampor i vindrutespolarna och byta ut framlamporna mot xenon lookalike blålampor. I samband med de röda baklamporna får man reverserad dopplereffekt och våglängdskillnaden mellan framåtriktat och bakåtriktat ljus ger upphov till en ökad framåtkraft. Detta inses lätt då astronomerna ju observerat sådana dopplerskiften på stjärnor som rör sig bort från oss blir rödare och de som närmar sig blir blåare och universum expanderar faktiskt fort!
På samma sätt är tankegången med neonljus under bilen att skapa dopplerdriven downforce. Med rätt sorts montering(så att lysrören syns) så kan man även dra nytta av fotonströmmarna. Sidoriktade fotonströmmar underlättar raktframkörningsstabilitet och bakåtriktade hjälper till på farten. OBSERVERA att det är mycket viktigt att inte ha för hög ljuseffekt neråt då fotonströmmarna kan upphöva downforcen skapad av dopplereffekten. Detta kan man kompensera med valfri ljugenererare i framrutan. Vet du inte vad du håller på med(=ej utbildad astrofysiker) så kan man ta det säkra före det osäkra och blinka i rött, särskillt "julgransformad" montering av belysningen ger en uppåtriktad fotonström. PS. Har ni undrat varför polisbilarna i filmerna alltid slänger hit och dit under biljakterna? Naturligtvis p.g.a. att saftblandarna roterar fotonströmmen åt olika håll, den höga placeringen gör snabbt att bilen hamnar i obalans, tyvärr finns det okunniga idioter överallt. Mer lästips är. The Speed of light - how to implement on your everyday car av Jagh E Snab Astrophysics implemented in roadhoalding physics av S Lick och för er som vill gå djupare in på denna typ av områden bör ni även läsa: Quantum physics applied - Schrödinger equations and spin probability forecasts implemented in motorsport performance tuning. av Fallale le lelle Mozfaharad, University of Berkely _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Det löser du busenkelt genom att ta köpa in ett sänkningskit, leta igenom kartongen efter fräcka dekaler och sedan till det väsentliga: Kapa genast bort allt det onödiga från fjädrarna (ca 75%). Montera sedan och känn efter vad stum och fin bilen blev när den hela tiden vilar på genomslagsgummit. Dessutom får vi ju fördelen att bilen är så låg så att du kan skryta för kompisarna att du minsann inte kommer över ett enda farthinder. Plus i kanten blir det dessutom för att hänget bak som kom helt oförklarligt efter att du monterade monsterstereon (ca 650 kg) nu är helt borta. Kompletterar du dessutom med 20" fälgar med obegränsade mängder krom och obefintlig däckprofil och en bredd som skrapar i hjulhusen vid mer än 2 grader styrutslag så kan Schumacher och co slänga sig i väggen. För att hänga med dom riktigt cooola grabbarna (F1 är förlegat) så krävs dock en stor mängd osmaklig plast från diverse obskyra leverantörer... Men allt det här självklara borde ni väl redan kunna... ![]() _________________ Karl Brag |
||
Man måste även tänka på att lätta instrumentbrädan genom att klistra på folie som har så kallad "Carbon look". Rätt utfört i kombination med mörk solfilm i alla rutor utom framrutan sänker det instrumentbrädans vikt. Forskarna är oense om varför detta sker men man tror att det faktum att ljusets fotoner först filtreras av solfilmen och sen absorberas annorlunda av "Carbon looken" och därigenom upphäver tyngdlagens normala verkningar.
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Glömde lägga till att det är obligatoriskt att måla de bakre bromstrummorna röda eller gula. Det gör inte bilen snabbare men det visar alla att man kan det här med "styling och tuning" och att det inte ens är någon idé att de försöker köra ikapp.
För den som vill ta steget fullt ut när han bygger racebilen finns även fejkade bromsskivor att köpa i välsorterade butiker _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Får något år sedan minns jag att spoilernytt hade ett repotage med en bil med sånna plast diton monterade.. o jag som bara trodde dom var där för syns skull.. borde spendera mer tid på zatzy uppenbarligen ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Vill ni skratta mer ordinerar doktor Persson ett besök på dessa två adresser!
![]() ![]() |
||
För att sen komma tillbaka till verkligheten rekomenderas: http://www.hejbilist.nu/ ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3347 besök totalt |