Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 210 besök senaste veckan (68044 totalt) |
Nu är nya remhjulet på plats och jag har loggat några försiktiga repor med bilen, VILKET TRYCK!!! Man blir rädd varje gång man gasar, precis som det skall vara
![]() ![]() Bilen går fortfarande fett på tomgång och låglast, men ligger på lambda 1 eller tyvärr lite snålt vid fulllast. För att inte övervarva kompressorn (efter byte av remhjul) samt för att spara motorn har jag sänkt varvstoppet från 7200rpm till 6500rpm. Känns onödigt att varva mer än 6000rpm när kraften kommer så tidigt. ![]() Bilden visar ett utdrag ur en av dagens loggar, överst (i rött) är varvtal, mitten (grön) är laddtryck i volt från MAP-sensorn, och längst ner är Bredbandslambda-värden där 0 är lambda 0, 255 är lambda 2, och 128 är lambda 1. Loggen visar att högsta laddtryckstopp vid högsta varvtal var ca 0,7bar och att laddet annars ligger runt 0,55bar. Detta är ju ganska högt för en motor med standardkomp. Vi får väl se hur länge det håller ![]() ![]() ![]() _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
Kul kul kul!!
![]() ![]() Hur ska man läsa av den där loggen då? Har man någon slags "linjal" i programmet så man kan se vad som händer med de olika värdena vid visst varvtal osv? Går det inte att göra om värdena för lambdan så det visar 0,5-1,0 eller 10-15 i blandning? _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||
Re:
Jo tack hehe ![]() Det går att zooma i loggen om man vill titta närmare på någon del, samt att man har en markör som kan flyttas där de exakta värdena anges i ett fönster. Har även loggat det omräknade lambdavärdet (lambda 0 - 2) men eftersom jag råkat sätta 1 som max på skalan där, är denna mer rättvisande, nästa log skall vara med omräknat lambda. Det går även att kalibrera MAP-sensorn så det blir verkligt tryck i loggen men jag har inte orkat göra det ännu... EDIT: är hos mina föräldrar, såg nu att jag råkat skriva på pappas login... MVH Martin _________________ Bengt Johansson Westfield BRG |
||
Idag har det gjorts stora framsteg...
Efter ett tags eget mappande tröttnade jag tillslut på att det aldrig blev riktigt bra och bilen har bara stått i garaget senaste månaden, har haft lite planer på att ringa någon av de större mappningsfirmorna i närheten (autotech, trollspeed m.m.) men det har inte blivit av. Efter som man är en forumjunkie satt jag den 16/7 och läste lite på det svenska Westfieldforumet, och då visade det sig att Johan, (som kör samma sprut och motor som jag gör fast med jackson racing kompressorkit), precis har mappat sin motor på Maxxtuning. Efter ett samtal med Johan senare på kvällen samma dag, fick jag hans MAP på mailen (TACK Johan) och testade denna följande dag. Efter att ha halverat soppan i mappen (jag har större spridare) så var bilen mer lättkörd än någonsin, dock gick den inte riktigt bra på högre varv. Igår förmiddag (18/7) Kontaktade jag Nathaniel på Maxxtuning för att se om dom hade möjlighet att mappa min bil också, då jag förstått att Johan var väldigt nöjd med deras mappning av hans bil. Det visade sig att dom var fullbokade fram till slutet av augusti, men eftersom min bil skulle gå ganska snabbt att mappa (då jag hade en bra grundmapp) skulle dom eventuellt kunna klämma in mig tidigare. Några timmar senare hörde dom av sig med beskedet att om jag kunde komma följande dag (Idag, 19/7) så kunde dom hjälpa mig med mappningen. Vi kom dit vid 12-tiden idag och det mappades låglast till att börja med, laddtrycket låg på ca 0,3 bar, dom första seriösa bromsningarna, för att sedan av oförklarlig anledning sjunka till 0,2 nästa repa. Efter lite felsökning visade det sig att en tryckslang hade lossnat från kompressorn. Efter att jag skruvat dig slangen igen (och dragit slangklämman extra hårt) gick bilen plötsligt magert, soppan justerades och vid nästa försök var laddet helt plötsligt strax över 0,5 bar... (0,7 enligt sprutet, som har felkalibrerad MAP-sensor) ![]() ![]() I detta läget blev jag lite orolig... Hur höga cylindertryck innebär detta på en icke kompsänkt motor? pallar stakar och kolvar ![]() Jag hade ju nått mitt mål... Citat från denna tråd 18/12 -07
Resultat: ![]() 169hk och 222Nm på bakhjulen Film från dagens mappning http://www.maxxtuning.se/index.php?id=61&car=08-0055 Måste säga att jag var mycket imponerad av hur seriösa och kunniga killarna på Maxxtuning är, trots högre effekt har bilen aldrig varit mer lättkörd. Kan verkligen rekommendera dem, om man är i behov av mappning! Enda problemet nu är att motorns arbetstemp är i högsta laget (ca: 100 grader) vilket skall avhjälpas med oljekyl samt ytterligare en fläkt på kylaren. Fortsättning följer... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
fiiint martin
![]() lite mesigt å inte plocka mer effekt ![]() tänka på att det ska hålla å sånt har ja aldrig tänkt på innan. e det något ja skulle oroa mig för också kanske ![]() nä skämt åsido, fint att målen uppnåddes. bara tuta å köra nu då ![]() _________________ per nilsson BMW M3 97 mazda mx5 93le (TURBO) |
||
Skönt ljud i maskinen och kul att du är nöjd!
![]() Dock så är jag lite förvånad över att de räknar med 20% effektförluster i växellådan! Jag är van vid att de räknar med 10% effektförluster vid fwd och 15% vid rwd... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Re:
Grattis!! Din kalkylerade effekt verkade ju stämma rätt bra!? För det står ju est: 203hk ![]() Men jag kan hålla med om att ca 17% drivlineförlust verkar i mesta laget? (203hk - 17% = 168,5hk) Sen räknar de av 12% på vridet, brukar man räkna olika procentsatser när det gäller förlust av hästar och vrid på samma bil? De där snubbarna på PPF som pillar med BMW-turbobilar brukar dra av 12-14% från motorhästarna för att det ska blir bakhjulshästar, eller ta bakhjulshästarna dividerat i 0,86 om man ska räkna åt andra hållet på 14% förlust. Du testade aldrig vad du fick med kompressorn bortkopplad va? Det är jag väldigt nyfiken på. _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||
Har också reagerat över att dom räknat med 20% förlust i växellåda på effekten, och 14% förlust på vridet? Har också alltid tänkt att förlusten på RWD ligger på ca 13-14 %
Verkar vara helt olika procentsatser till alla olika bilar de bromsat... Kanske finns en anledning? Har sett bromspapper från Köhler där han räknar med uppåt 25% förlust i drivlina... ![]() Detta känns dock mindre viktigt, 169hk/222Nm på hjulen och bilen går för första gången riktigt bra! Dock märker man tydligt att det är mindre toppeffekt nu, än på sugmappen jag började köra denna motor på. Den hade 34 graders förtändning vid ladd... ![]() ![]() Under mappningen visade det sig att det kom en liten laddtrycksspik vid drygt 6300varv, så därför sänktes varvstoppet till 6300, motorn skall annars hålla att varva drygt 7000rpm men det känns skönt att ha säkerhetsmarginaler även här. Vi kollade inte hur mycket motorn lämnade som sugmotor, men gissningsvis 150hk i motorn... Det har krävts en del skruvande och någon timmas mappning för att se vad den lämnar som sugmotor. om motorn fungerar fint/håller resten av säsongen, kanske det blir ett återbesök till våren för E85 mappning med högre tändning... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
olika bromsbänkar ger olika mycket förluster. Är inte heller bara drivlina utan mycket går förlorat i däcken mot rullarna och sambandet för förlusten i drivlina är inte riktigt linjärt med effekten. Högre varv ger mer förlust pga större tröghet i oljebad mm... Enbart en vanlig manuell växellåda i sig ger inte mer än ca 2-5% effektförlust.
Lägre effekt ger ofta större procentuell förlust osv. Ursäkta ot.. |
||
Men om motorn klarade att hålla för sugmappen (hade mer toppeffekt då) ja då är det väl inga problem att hälla i E85 å öka trycket på kompressorn?
![]() ![]() _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 210 besök senaste veckan (68044 totalt) |