Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield SEIW Zetec 2.0SC (motorljudsfilm på sid 9)
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12
210 besök senaste veckan (68044 totalt)
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
Nu är nya remhjulet på plats och jag har loggat några försiktiga repor med bilen, VILKET TRYCK!!! Man blir rädd varje gång man gasar, precis som det skall vara Största skillnaden mot gamla sugmotorn är att kraften kommer så tidigt nu, innan var man tvungen att varva mycket innan det hände något, och någonstans runt 5000rpm vaknade motorn till liv, nu behöver man knappt gasa. känns nästan farligt att köra med gatdäck.

Bilen går fortfarande fett på tomgång och låglast, men ligger på lambda 1 eller tyvärr lite snålt vid fulllast. För att inte övervarva kompressorn (efter byte av remhjul) samt för att spara motorn har jag sänkt varvstoppet från 7200rpm till 6500rpm. Känns onödigt att varva mer än 6000rpm när kraften kommer så tidigt.


Bilden visar ett utdrag ur en av dagens loggar, överst (i rött) är varvtal, mitten (grön) är laddtryck i volt från MAP-sensorn, och längst ner är Bredbandslambda-värden där 0 är lambda 0, 255 är lambda 2, och 128 är lambda 1.

Loggen visar att högsta laddtryckstopp vid högsta varvtal var ca 0,7bar och att laddet annars ligger runt 0,55bar. Detta är ju ganska högt för en motor med standardkomp. Vi får väl se hur länge det håller Går eventuellt över på E85 ändå, för att slippa oroa mig för spikningar. Bilen drar förövrigt dubbelt så mycket bensin som med förra motorn

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Kul kul kul!! Så det blev "lite" drag i den med 0,7bar då menar du

Hur ska man läsa av den där loggen då?
Har man någon slags "linjal" i programmet så man kan se vad som händer med de olika värdena vid visst varvtal osv?
Går det inte att göra om värdena för lambdan så det visar 0,5-1,0 eller 10-15 i blandning?

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Bengt Johansson
Hindås/Göteborg
Här sen Dec 2005
Inlägg: 6



Re:

Nisse977 skrev:
Kul kul kul!! Så det blev "lite" drag i den med 0,7bar då menar du

Hur ska man läsa av den där loggen då?
Har man någon slags "linjal" i programmet så man kan se vad som händer med de olika värdena vid visst varvtal osv?
Går det inte att göra om värdena för lambdan så det visar 0,5-1,0 eller 10-15 i blandning?


Jo tack hehe vid tiden 8:30 i loggen skulle jag bara gasa lite på tvåan, med våldsamt hjulspinn på torr asfalt som resultat...

Det går att zooma i loggen om man vill titta närmare på någon del, samt att man har en markör som kan flyttas där de exakta värdena anges i ett fönster. Har även loggat det omräknade lambdavärdet (lambda 0 - 2) men eftersom jag råkat sätta 1 som max på skalan där, är denna mer rättvisande, nästa log skall vara med omräknat lambda. Det går även att kalibrera MAP-sensorn så det blir verkligt tryck i loggen men jag har inte orkat göra det ännu...

EDIT: är hos mina föräldrar, såg nu att jag råkat skriva på pappas login... MVH Martin

_________________
Bengt Johansson

Westfield BRG
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



oh vad jag vill ha färdigt min bil också nu!!!!!!! Jättekul att höra hur det går för dig och hur bilen känns med kompressorn.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
Idag har det gjorts stora framsteg...

Efter ett tags eget mappande tröttnade jag tillslut på att det aldrig blev riktigt bra och bilen har bara stått i garaget senaste månaden, har haft lite planer på att ringa någon av de större mappningsfirmorna i närheten (autotech, trollspeed m.m.) men det har inte blivit av.

Efter som man är en forumjunkie satt jag den 16/7 och läste lite på det svenska Westfieldforumet, och då visade det sig att Johan, (som kör samma sprut och motor som jag gör fast med jackson racing kompressorkit), precis har mappat sin motor på Maxxtuning.

Efter ett samtal med Johan senare på kvällen samma dag, fick jag hans MAP på mailen (TACK Johan) och testade denna följande dag. Efter att ha halverat soppan i mappen (jag har större spridare) så var bilen mer lättkörd än någonsin, dock gick den inte riktigt bra på högre varv.

Igår förmiddag (18/7) Kontaktade jag Nathaniel på Maxxtuning för att se om dom hade möjlighet att mappa min bil också, då jag förstått att Johan var väldigt nöjd med deras mappning av hans bil. Det visade sig att dom var fullbokade fram till slutet av augusti, men eftersom min bil skulle gå ganska snabbt att mappa (då jag hade en bra grundmapp) skulle dom eventuellt kunna klämma in mig tidigare. Några timmar senare hörde dom av sig med beskedet att om jag kunde komma följande dag (Idag, 19/7) så kunde dom hjälpa mig med mappningen.

Vi kom dit vid 12-tiden idag och det mappades låglast till att börja med, laddtrycket låg på ca 0,3 bar, dom första seriösa bromsningarna, för att sedan av oförklarlig anledning sjunka till 0,2 nästa repa. Efter lite felsökning visade det sig att en tryckslang hade lossnat från kompressorn.

Efter att jag skruvat dig slangen igen (och dragit slangklämman extra hårt) gick bilen plötsligt magert, soppan justerades och vid nästa försök var laddet helt plötsligt strax över 0,5 bar... (0,7 enligt sprutet, som har felkalibrerad MAP-sensor) men ändå

I detta läget blev jag lite orolig... Hur höga cylindertryck innebär detta på en icke kompsänkt motor? pallar stakar och kolvar Jag bestämde mig för att inte pressa gränserna utan nöja mig med den effekt som fanns, trots att förtändningen nu endast var 14 grader vid ladd, och killarna som mappade bilen trodde att det fanns betydligt mer effekt att hämta med högre tändning, alternativt ännu högre tändning och E85.

Jag hade ju nått mitt mål...

Citat från denna tråd 18/12 -07
24-Seven skrev:
Jag hoppas på ca 200hk och 250Nm, vilket inte borde vara omöjligt, men viktigast är körbarheten.


Resultat:

169hk och 222Nm på bakhjulen

Film från dagens mappning
http://www.maxxtuning.se/index.php?id=61&car=08-0055

Måste säga att jag var mycket imponerad av hur seriösa och kunniga killarna på Maxxtuning är, trots högre effekt har bilen aldrig varit mer lättkörd. Kan verkligen rekommendera dem, om man är i behov av mappning!

Enda problemet nu är att motorns arbetstemp är i högsta laget (ca: 100 grader) vilket skall avhjälpas med oljekyl samt ytterligare en fläkt på kylaren.

Fortsättning följer...

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
1275GT
göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 179



fiiint martin thumbs up

lite mesigt å inte plocka mer effekt
tänka på att det ska hålla å sånt har ja aldrig tänkt på innan. e det något ja skulle oroa mig för också kanske

nä skämt åsido, fint att målen uppnåddes. bara tuta å köra nu då thumbs up

_________________
per nilsson

BMW M3 97
mazda mx5 93le (TURBO)
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3416



Skönt ljud i maskinen och kul att du är nöjd! thumbs up

Dock så är jag lite förvånad över att de räknar med 20% effektförluster i växellådan! Jag är van vid att de räknar med 10% effektförluster vid fwd och 15% vid rwd...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Re:

24-Seven skrev:
Förhoppningsvis blir laddet vid 7000rpm och 100% öppet spjäll runt 0,5bar vilket borde resultera i följande: 150hk (NA) x 1,5 - 25hk (som kompressorn tar) = 200hk...

Grattis!! Din kalkylerade effekt verkade ju stämma rätt bra!? För det står ju est: 203hk
Men jag kan hålla med om att ca 17% drivlineförlust verkar i mesta laget? (203hk - 17% = 168,5hk)
Sen räknar de av 12% på vridet, brukar man räkna olika procentsatser när det gäller förlust av hästar och vrid på samma bil?

De där snubbarna på PPF som pillar med BMW-turbobilar brukar dra av 12-14% från motorhästarna för att det ska blir bakhjulshästar, eller ta bakhjulshästarna dividerat i 0,86 om man ska räkna åt andra hållet på 14% förlust.

Du testade aldrig vad du fick med kompressorn bortkopplad va? Det är jag väldigt nyfiken på.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
Har också reagerat över att dom räknat med 20% förlust i växellåda på effekten, och 14% förlust på vridet? Har också alltid tänkt att förlusten på RWD ligger på ca 13-14 %

Verkar vara helt olika procentsatser till alla olika bilar de bromsat... Kanske finns en anledning? Har sett bromspapper från Köhler där han räknar med uppåt 25% förlust i drivlina...

Detta känns dock mindre viktigt, 169hk/222Nm på hjulen och bilen går för första gången riktigt bra!

Dock märker man tydligt att det är mindre toppeffekt nu, än på sugmappen jag började köra denna motor på. Den hade 34 graders förtändning vid ladd...

Under mappningen visade det sig att det kom en liten laddtrycksspik vid drygt 6300varv, så därför sänktes varvstoppet till 6300, motorn skall annars hålla att varva drygt 7000rpm men det känns skönt att ha säkerhetsmarginaler även här.

Vi kollade inte hur mycket motorn lämnade som sugmotor, men gissningsvis 150hk i motorn... Det har krävts en del skruvande och någon timmas mappning för att se vad den lämnar som sugmotor.

om motorn fungerar fint/håller resten av säsongen, kanske det blir ett återbesök till våren för E85 mappning med högre tändning...

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 729



olika bromsbänkar ger olika mycket förluster. Är inte heller bara drivlina utan mycket går förlorat i däcken mot rullarna och sambandet för förlusten i drivlina är inte riktigt linjärt med effekten. Högre varv ger mer förlust pga större tröghet i oljebad mm... Enbart en vanlig manuell växellåda i sig ger inte mer än ca 2-5% effektförlust.
Lägre effekt ger ofta större procentuell förlust osv.
Ursäkta ot..

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Men om motorn klarade att hålla för sugmappen (hade mer toppeffekt då) ja då är det väl inga problem att hälla i E85 å öka trycket på kompressorn?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Gradin
Lerum
Här sen Jun 2006
Inlägg: 42



Fint Martin! Kul att läsa att besten verkar gå bra.
Hoppas man får se den live på någon bankörning innan "meksäsongen" drar igång
// Ante

_________________
Andreas Gradin

Volvo 242 T5
Volvo V70 2,4d -07
Volvo V70 GLT -99
Volvo S60 D5 -04
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield SEIW Zetec 2.0SC (motorljudsfilm på sid 9)
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12
210 besök senaste veckan (68044 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande