Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bromskivor, belägg och ok till Alpina B6 E30
1300 besök totalt
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
Bromskivor, belägg och ok till Alpina B6 E30

Hej,

Tänkte höra med Er här om det är nån som vet om några olika handlare där man kan hitta keramiska(kevlar, ja osv) skivor och tillhörande belägg till BMW E30 karrosen! Ska mest vara åsyftat till banbruk!

Har mailat MH styling för priser och förslag men är ute efter att få kontakt med fler firmor för priser och förslag!

Som visa säkert läst så funderade jag på ett M3 E30 räcer förut med det blir nog trippelt så dyrt än att tuna till en Alpina och ha som lek kamrat då det får bli långloppsrace med en 318 istället!

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Johan,

några keramiska skivor med tillbehörande belägg tror jag du får svårt att hitta till din Alpina. Det finns en handfull supersportbilar bl.a. Porsche GT3 som kan utrustas med keramiska bromsar. Framskivorna kostar en bit över 100' har jag för mig. Det är lätt att blanda ihop begreppen vad gäller kolfiber, kevlar, keramer etc i bromssammanhang. Det finns en tillverkare som marknadsför deras belägg med att de innehåller kevlar för att de ska damma mindre. Rent prestandamässigt innebär kevlar i beläggen att de oftar 'kletar' på skivan vid hårdare påfrestningar som följd att friktionsmaterialet inte släpper direkt när du kliver av bromsen (sk brake drag). Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med några belägg för banbruk då Alpinan har ett något udda bromsok. Till övriga E30, E36 etc är det inga problem!

Vänliga hälsningar

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: Bromskivor, belägg och ok till Alpina B6 E30

TheProphet skrev:
Hej,

Har mailat MH styling för priser och förslag!


Ajajaj, det där firmanamnet låter illavarslande....

_________________
Pär Hylander
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Sitt namn till trots har de faktiskt en del bra saker också. Fast tyngdpunkten ligger på styling...

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
Nu känns det riktigt bra att jag frågade här!

Vad rekomenderas då? Är det inte idé att uppgradera Bromsoken på den om man ändå ska smälla på nått bättre i skiv väg? Skivor i annat material låter ju mest bara dumt i sånna fall och med tanke på priset, så känns det som ingen ide alls...

alla mina project verkar ta drastiska vändningar.. hela tiden...

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



TheProphet skrev:
Nu känns det riktigt bra att jag frågade här!

Vad rekomenderas då? Är det inte idé att uppgradera Bromsoken på den om man ändå ska smälla på nått bättre i skiv väg? Skivor i annat material låter ju mest bara dumt i sånna fall och med tanke på priset, så känns det som ingen ide alls...

alla mina project verkar ta drastiska vändningar.. hela tiden...


Är det 4x100 du har? Isåfall kan jag rekomendera porsche boxter ok(Större och lättare än original) och 280mm skivor från nån lämplig bil. Jag och en kompis håller på att forska lite i detta. Ska du köra bana så köper du PFC-belägg av stacke. Sen kan du åka 1 helsäsong på samma belägg.

Är det 5x120 du har så är det väl bara att slänga dit M3e36 bromsar. Räcker nog gott å väl med schyssta belägg.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
Lotus Samuel skrev:
TheProphet skrev:
Nu känns det riktigt bra att jag frågade här!

Vad rekomenderas då? Är det inte idé att uppgradera Bromsoken på den om man ändå ska smälla på nått bättre i skiv väg? Skivor i annat material låter ju mest bara dumt i sånna fall och med tanke på priset, så känns det som ingen ide alls...

alla mina project verkar ta drastiska vändningar.. hela tiden...


Är det 4x100 du har? Isåfall kan jag rekomendera porsche boxter ok(Större och lättare än original) och 280mm skivor från nån lämplig bil. Jag och en kompis håller på att forska lite i detta. Ska du köra bana så köper du PFC-belägg av stacke. Sen kan du åka 1 helsäsong på samma belägg.

Är det 5x120 du har så är det väl bara att slänga dit M3e36 bromsar. Räcker nog gott å väl med schyssta belägg.


Jag vet inte riktigt det! Gör lite reserarch nu innan så jag vet vad det kan gå lös på.. sen håller jag på att köpa hus.. så efter det att hus köpet är klart ska jag köpa mig en alpina.. men så vitt jag vet så är Alpinan en vidareutveckling på 323i:ns chassi..

Nu gjoirde jag lite research och fan att det var 4*100... Porsche boxter prylar då då =) men det går att montera på 5*120 ifrån en M3 med... men Porsche bromsar är ju aldrig fel så Vart köper man Porsche delar i sverige då?

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



TheProphet skrev:
men Porsche bromsar är ju aldrig fel så Vart köper man Porsche delar i sverige då?


Porsche prylar köper man på närmaste porschecenter. Porscheok är ju givetvis bäst på 5x120 också. Boxteroken räcker gott och väl och passar dom mindre skivorna bättre. Många köper dom största 6kolvsoken som är till GT2:an och tror dom ska bromsa bättre. Resultatet blir att halva belägget hamnar utanför bromskivan. Bra? Nä!

Det är möjligt att det är större skivor på Alpinan redan. testa först innan du köper massa grejer. På min M3:a funkar det kanon med orginalgrejer med rktigt bromsvätska och schyssta belägg.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
Lotus Samuel skrev:
TheProphet skrev:
men Porsche bromsar är ju aldrig fel så Vart köper man Porsche delar i sverige då?


Porsche prylar köper man på närmaste porschecenter. Porscheok är ju givetvis bäst på 5x120 också. Boxteroken räcker gott och väl och passar dom mindre skivorna bättre. Många köper dom största 6kolvsoken som är till GT2:an och tror dom ska bromsa bättre. Resultatet blir att halva belägget hamnar utanför bromskivan. Bra? Nä!

Det är möjligt att det är större skivor på Alpinan redan. testa först innan du köper massa grejer. På min M3:a funkar det kanon med orginalgrejer med rktigt bromsvätska och schyssta belägg.


Ja det som kan ställa till det är väl den tilltänkta BiTurbo matningen på den maskinen.. kommer väl närma sig 400 kusar under huven innan det är klart... (om det intek ommer räcka en stund innan redan) men så är målet iaf.. så då tyckte jag det verkade rimligt med lite mera bromsverkan! ja nä några GT2 ok är väl lite väl overkill kanske! Boxter grejer verkar bra annars så får det kanske bli M3 E36 delar!

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329



porsche bromsar + cossie skivor

Jo jag håller på att klura lite till min E30 och den enda skivan jag har hittat som är mest lämplig för mig "jag vet inte hur stora hjul du ska ha" jag kör med 15". hittade skivor till 4wd cossie tror det är samma på escorten som sierran så länge det är 4wd skivan har måtten 276mm 24mm= T eftersom boxsterskivan mäter 298mm 24mm så är det nog lämpligaste alternativet lite får man göra om skivan men det är marginellt. Om man jämför med en wv G60 skiva som mäter 280mm 22mm så är det nog mindre jobb med cossie skivan vad gäller offset osv. sen är ju skivan 2mm tjockare och det är säkert ford motorsport som står bakom, borde hålla... boxster oken ligger på ungefär 2300:- st och det tycker inte jag är mycket med tanke på att dom är nya. då kostar E30 oken mer om man köper nya. ett par PFC97 thumbs up belägg till detta är nog fullt tillräckligt för att hejda min bil iallafall 1120 kg. prata med stacke om beläggen PEAN Sweden. jag får nog hem skivorna till början av nästa vecka så får vi se om jag får ihop det

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
Jag kommer nog åka på orginal Alpina eller andra Alpina fälgar alá 16" då R däck till dessa har bra priser och tillräckliga dimensioner! Tycker väl Porsche bromsarna borde gå in på 16" då väl? 2300... ja det var ju inget overklgit inte! Är dom redan slitsade borrade ifrån början eller är de obehandlade?! nån som vet?

PFC 97 hittas på PEAN sweden då? kanon får höra av mig till dom när det blir dags i sånna fall!

Det är nog inte vikten jag är orolig för.. utan fartenerna man kan komma upp i! Men som nån sa tidigare: man kan inte köra så fort på svenska banor så.. sant.. men den kommer nog väga mellan 1100-1000 kg.. för under 1000 tror jag inte jag kan lätta v den p.g.a E30 karrossen och Gjutjärns sexan och så kommer jag väl behöva tynga ner bakdelen för optimal 50/50 balans

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



TheProphet: med all respekt som finns att uppbåda, ditt "research" arbete verkar inte ha gett särskilt mycket.

Porsche har PCCB som är keramiska bromskivor med lite exotiska delar, helt ointressant för mig då det har skyhög prislapp.

Sen så tänker du biturbomata en dylik 2.6 liters motor från ALPINA eller öka borret till 3.5L, en på Zatzy har fått fram ca 700 hk ur en M52 2.5L sexa från BMW, så öka slagvolymen behöver du inte, 2 st turbos för BiTurbo lär kosta mer än en E30 eller 2 st sådana, du behöver istället 2 st vanligare turbos då effekten kan lika gärna landa på rätt sida om 400 hk.

Sen så är det inte bara att skruva dit 2 st turbos, du får tillverka eget grenrör, enbart detta är inte särskilt lätt om du vill ha något att visa upp för vännerna inte hemslöjd.

om du hade gjort lite mer research så skulle du funnit att Porsche gör rätt billiga bromsdoningar, mina 993 TwinTurbo bromsok modell XL kostade runt 3000:- stycket medan en ALPINA E30 B6 3.5 bromsok kostar typ som en halv E30 om du vill ha en ny sådan och belägg är tyvärr inte lätta att hitta.

Men du gjorde iallafall rätt från början, ta reda på allt du kan om ditt tänkte objekt och fråga massa frågor här på Rejsa.nu, var det samma frågor på Zatzy.com så skulle jag inte bemödat mig med ett svar alls.

Väl mött!

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



M52:an är väl lite lättare att trimma med sina 4ventiler än en M20-M30 med två ventiler. Jag turbokonverterade min M20B25 och hade väl cirka 300hk vilket räckte gott och väl för bana. Men varför utgå från en alpina? Ska du ändå byta bromsar och trimma motorn får du ju ändå börja på samma ruta som med en 325:a

Jag har ett m20 2.5litersblock som är redo för turbomatning om du är intresserad.

Mvh

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329



TheProphet skrev:
Jag kommer nog åka på orginal Alpina eller andra Alpina fälgar alá 16" då R däck till dessa har bra priser och tillräckliga dimensioner! Tycker väl Porsche bromsarna borde gå in på 16" då väl? 2300... ja det var ju inget overklgit inte! Är dom redan slitsade borrade ifrån början eller är de obehandlade?! nån som vet?

PFC 97 hittas på PEAN sweden då? kanon får höra av mig till dom när det blir dags i sånna fall!

Det är nog inte vikten jag är orolig för.. utan fartenerna man kan komma upp i! Men som nån sa tidigare: man kan inte köra så fort på svenska banor så.. sant.. men den kommer nog väga mellan 1100-1000 kg.. för under 1000 tror jag inte jag kan lätta v den p.g.a E30 karrossen och Gjutjärns sexan och så kommer jag väl behöva tynga ner bakdelen för optimal 50/50 balans

Jo nu är det så att det är Bromsok utan skivor som kostar 2300:-st men porsche skivorna är väl ändå inte intressant då du har 4x100 och porsche kör 5 bult och inte mycket annat som stämmer om du inte ska byta hela framvagnen till porsche.och för väghållningen så är det rätt jobbigt med att få 50/50 viktförd. har själv bantat min rätt kraftigt dock inte gått på dörrar och huv/skärmar. ska du få den 50/50 kan du ju lägga lite cement i skuffen skämt åsido jag stör mig inte så mycket på att han inte väger mycket i baken det går att fixa med andra hjulvinklar fram/bak samt ställbara dämpare alt. Grupp N dämpar kit med fjädrar så slipper man ställa in dom. Behöver jag säga att däcken är A och o. Själv kör jag med Weitec TX 40/40 , -2 grader camber "Grupp N bussning i tornen" ändrad caster. En billig peng för mycket skillnad. Bakvagnen går jag på till sommaren enda som är gjort är ett svetsat stag mellan tornen gjorde mycket skillnad på snäva svängar billigt var det också ca 10min kostade det

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
Kid: Förstår precis vad du menar! men jag ansåg mig tycka att en Alpina B6 med samma block som B10 BiTurbo skulle vara en bra utgångspunkt! De har ju lättade och smidda Mahle Kolvar, Getrag låda, kopplingen i 2,8:ans B6 kanske kommer få bytas.. Sen är det ju mer eller mindre bara att bulta på det kompletta avgas system med Grenrör och turbos som jag har hittat ifrån en Alpina B10 BiTurbo maskin.. Bara hoppas att delarna är ok, så torde det ju inte bli några problem.. Och att allt får plats! Så var mina tankegångar... sen om jag inte nu än har tänkt på allt är ju självklart.. annars hade jag ju inte behövt fråga Er! Det jobbiga med det projekt är att om nått går sönder kan det bli hutlöst dyrt pga Allt är Alpina special...
Har stor respekt för det ni säger, gillar Starkt Lumina Porschen och har varit in på Era konstruktions sdier flertalet ggr och läst!

Jo Porsche har kanon bromsar.. men jag undrade och keramsika fanns att köpa osv.. Och det gör dom säkert och fick ganska snabbt reda på att det var inget at tänka på p.g.a. priset och jag har inte hört av mig till porsche än.. tyckte det var lika bra att fråga här.. Och nu vet jag ju! Sen att Bromsoken och delarla till Alipna var så dyra hade jag ingen aning. Om... så jag kanske får tänka om igen

Som du själv säger.. frågar alltid innna jag köper in en massa grejer för att få tips och råd! och det hjälper var enda gång!

Lotus Samuel: Låter helt klart intresant.. men jaghar även tänkt mig att lägga mig krin 300 Hk och då är det ju bra mkt enklare att ta en M3 3,0 och lägga ner i en E30(tjänar jag en del vikt med).. Ja mina tankar var ju att alpina skulle vara mkt bra utgångsläge pga kolvar och delarna från B10... men det verkar inte som att det kanske är en så bra idé en då.. eller den kanske är bra i teorin.. men inte alls lika Praktisk, tyvärr!

Ditt m20 block låter helt klart intresant. för jag vet om, om den nu finns kvar, en 325:a som bara står, och är utan motor.. så det kanske är bättre att satsa på det då... för det handlar mest bara om en lek bil ändå

Mattias: du kan din sak du med.. En vacker dag kanske jag är lika haj som du med.. men nu så hänger jag inte ritkigt med.. Grupp N chassit är jag med på och det har legat i mnitt bakhuivud det med.. men denna bil ska bli en leksak.. inte som tidigare tankte att bygga en ritkig tävlingsbil!
Får köpa Görans Väghålnings bok nu i slutet av veckan och börja lusläsa!

Tackar för alla svar och kommande svar!

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Allmänt banåkaforum
Bromskivor, belägg och ok till Alpina B6 E30
1300 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande