| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsvibrationer, stannat med varma bromsar?
|
5411 besök totalt |
|
Hej Nu har jag ägnat en del av kvällen åt att söka på Rejsa men inte riktigt hittat svar på vad som kan ha hänt. Efter ett besök på Gelleråsen har/hade jag mycket bromsvibrationer då och då. Ibland gick det att bromsa i stort sett normalt, oftast vibrerade det en del i ratten och emellanåt vibrerade det så mycket så att det knappt gick att hålla i ratten. Sista passet jag körde blev av olika anledningar helt utan avkylningsvarv och bilen kördes direkt in i depån och ställdes undan eftersom det blev till att kolla på en arbetspolares BMW som hade strul. Därefter uppstod problemen. Jag tog bort ena fälgen och tittade till skivan men kunde inte se något mysko, eller med säkerhet kunna se att skivan hade slagit sig. Om man vred runt skivan för hand märkte man att den nöp åt och det blev svårt att fortsätta vrida skivan. Klockrent dålig skiva tyckte jag då. Nu har jag tagit bort andra fälgen och granskat skivan där med samma resultat, dvs på ett ställe på skivan så nyper bromsarna åt resten kan snurra den hur lätt som helst. MEN efter ett tag såg jag något mysko på skivan, något som såg ut som ett avtryck från beläggen och det satt precis på skivan där det blev jobbigt att snurra den genom oket. Det sitter alltså inget material från belägget på skivan, men man ser konturerna från ett belägg. Till saken hör också att det undan för undan har blivit mindre vibrationer i ratten och sedan när problemen var som värst har den rullat ca 15-20 mil. Så vad kan ha hänt? Kan bromsskivan ha slagit sig pga att avkylningen sker olika snabbt på olika delar av skivan? Tittar jag på den eller försöker mäta själv så kan jag inte se att den är skev. Kan belägget "smetat" av sig på skivan på något sätt pga varma bromsar? Kan isåfall detta ha slitits bort under de milen man har kört? Att det sitter något på skivan skulle kunna förklara varför det går trögre just där det finns ett avtryck i skivan från ett belägg. Är bromskivorna kassa och det är dags att köpa nya? De verkar vara långt ifrån utslitna om men ser till tjocklek iaf. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
|
Well....skivan har slagit sig. Om detta har hänt pga. dålig metalurgi i skivan eller om du har nypt åt bromsen när skivan var glödhet och därmed plastisk är det svårt att sia om.
Nu återstår det två sätt: svarva av eller byt skiva. Det där att beläggen ska lämna cementit på skivan och därmed orsaka vibrationer har jag ytterst svårt att tro. Jag har mätt tillräckligt många skivor med mikormeter och är den skev så är den skev. Ibland kan man "avskeva" den något genom att tokbromsa tills den bli plastisk igen men det har aldrig funkat för mig.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Låter som härdfläckar (brukar vara rost som på ngt sett blir till hårda fläckar vid upphettning) i mina öron.
Det ger ungefär samma symptom som skeva skivor, men går inte att bota med svarvning ens. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Jag har råkat ut för detta flera gånger. Alla gånger så har jag gjort precis som dig. Slarvat med avkylning.
Vad jag förstått så får man en härdning på det ställe belägget värmt skivan. Problemen upphörde helt när jag bytt till riktiga belägg och alltid körde avkylning. Innan dess lyckades jag slå 3 uppsättningar skivor (brembo). _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||||
|
Carroll Smith om 'The "Warped" Brake Disc and other Myths of the Braking System'
http://www.stoptech.com/tech_info/wp _________________ Johan Lekås |
||||
|
Re: Bromsvibrationer, stannat med varma bromsar?
Antingen fysisk deformation eller så har du lyckats ythärda delar av skivan annorlunda än resten. Omsvarvning brukar normalt lösa problemet _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Jag tycker att just det där är en myt. Enligt honom ska cementit bildas på skivan och därmed ändra friktionstal. I mitt fall slog skivan ordentligt och det gick t.o.m. att se med blotta ögat. Det var inga problem att svarva av heller vilket strider mot hans "cementit är jättehårt"-påstående. Efter två omsvarvningar gick det fint. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
Det har jag testat ett par gånger på Miatan jag hade. Det funkar faktiskt. Däremot blir det aldrig helt perfekt, lite "judder" är det alltid kvar som är temperaturberoende, dvs finns där när det är kallt, men borta efter första inbromsningen. Jag har även lyckats åstadkomma samma sak på båda BMWs jag haft, lösningen då har inte varit upphettning osv. utan bara lätt lätt broms så "svarvar" man skivan, mer eller mindre. Efter säg 50 mil eller så (några veckor) med pyttelätta inbromsningar enbart så är problemet borta. Det är nog samma sak som att svarva. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Hej alla och tack för svaren.
Frågan på vad som har gått snett blir lite akademisk för mig nu, för nya prylar är beställda via Utzon. Tanken som slog mig var att strunta i att byta skivor iom att skakandet vid broms har minskat betydligt och endast byta belägg, men det fick bli nya skivor med. Bromskylning skall fixas på något sätt i framtiden. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
|
Nya bromsprylar är ju inte svindyrt direkt, som tur är !. Va noga med avkylningsvarvet
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Re:
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Re:
Å andra sidan brukar du sällan köra helt omodifierade standard-bilar med 15 år gamla bromsar? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5411 besök totalt |