| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Sjunkande bromspedal
|
22 besök senaste veckan (19914 totalt) |
|
Inga tecken på att beläggen har glaserats heller. Testa byt bromsvätska och lufta bromsar, om problemet kvarstår så är det solklar reklamation som gäller, med trasig huvudbromscylinder som troliga orsak.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
Tycker du skivorna ser OK ut (det är ju litet svårt att få till bilderna)? _________________
|
||||
|
Åk in och be dem reparera felet. När du hämtar ut den så hänvisa till garantin om de vill ha betalt.
om de är tråkiga mot dig så starta terrorn: Se till att hämta den två minuter före stängning och gärna efter att verkstadsfolket gått hem. Avtala med en säljare att hämta nyckeln av honom och hör för dig om vad ett inbyte mot en ny bil skulle gå på.. Han kommer inte att vilja släppa hem en missnöjd kund som vill köpa en ny fin dyr bil.. Agera okunnig och frågande till varför det inte ingår i garantin. Kom inte med några motargument, svara med frågor som "Hur kan det vara?" "Vad menar du med det?" "Är det inte garanti på bilen?". Kom ihåg, inga motargument till vad du säger. Bara värdelösa frågor som svar. De kommer att tröttna på att ha med dig att göra. om någon får slut på svar, så fråga vad deras chef heter och hur och när denne nås. Fråga sedan vad personen du pratar med heter och hur och när denne kan nås. Om du inte får chefens telefonnummer så avtala en tid när denne ska ringa dig under morgondagen. _________________ Anders Hansson |
||||
|
Terroriststämpel
Vilken terrorstrategi. Roligt att läsa men kanske lite jobbigt att utföra. Är det bara jag som tycker att garantin kanske inte är applicerbar? om det är huvudbromscylindern eller en slangbubbla så borde täckas av garantin eftersom en överhettning knappast borde ge upphov till problemet. Om det har något med belägg eller klossar att göra så hade jag varit oförskämd först om det vore en GT2/GT3 som jag köpt. I mitt huvud är det i alla fall inpräntat att standard bromsutrustning är gjord för att fungera i normal trafik med de olika miljöpåfrestningar som finns. Inte att bromsa 210 till 70, 20 ggr på raken med 80 sekunders mellanrum. Samma sak gäller med däcken, de blir också överhettade efter ett par varv. Enda skillnaden är att de går tillbaka till normalläge när de har kylts av. Men inte heller de är anpassade för bankörning, därav R-däck. En långsökt strategi är att låna nya skivor och klossar, känna av att felet kvarstår och sedan köra in bilen hos annan BMW handlare. Då borde en ofärgad felsökning påbörjas. Men hur man ska hitta skivor och klossar har jag inget bra förslag på. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||
|
Äh, dra ett smärgelpapper på skivorna så det "blåa" försvinner, skruva ihop och kör in igen, alternativt vänta nån vecka och bromsa bort det - det försvinner av sig självt efter en stund. Kör inte in med r-däck
Taktiken att snacka med en säljare är klockren, då kommer det gå mycket smidigare i verkstan. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Formulering nybilsgaranti
Jag har nu hittat garantipappren och i dessa står följande vaga formulering: "-att bilen använts vid tävlingskörning eller överbelastats" Vad "överbelastning" är väl något som kan diskuterats. Själv skulle jag hävda att om man säljer en bil som gör anspråk på att vara sportig (BMW själva verkar väl inte dementera att bilen gör 8.35 i originalskick runt ringen och man har pressvisningar av bilarna på banor för att påvisa bilens sportighet...) bör väl bilen kunna användas till den typ av aktiv körning som bilen inbjuder till och marknadsförs för att kunna klara? Har man mkt hästkrafter bör ju bromsarna vara avpassade därefter! Samtidigt kan jag förstå argumentet från BMW att det skulle kunna vara en överbelastning - jag är villig att ta en diskussion om vad som innefattas av detta - vad jag inte tycker mig kunna acceptera är det bemötande jag fått. De har lämnat tillbaka en bil som i princip är trafikfarlig och sagt att de vill att jag byter skivor, klossar och smörjer upp oken innan de vill titta på den igen. Att det skulle vara fel på ok, klossar eller skivor som orsakar problemet anser jag mig visat att så inte är fallet. Min tolkning är att man från verkstaden inte ens bemödat sig om att göra en korrekt bedömning vad felet kommer sig av utan givit en förklaring taget helt ur luften. Detta anser jag inte vara acceptabelt! Enligt mitt sätt att se det skulle ett korrekt bemötande bestå i att i) göra en korrekt felsökning, ii) meddela att man anser att problemet går på garantin och hänvisa till den formulering jag citerat ovan, iii) erbjuda sig att reparera felet, iv) om jag inte håller med att det ändå inte är en överbelastning - hänvisa till högre chef för vidare diskussion av problemet och komma till en överenskommelse om hur reparationen skall ske (för den måste ju göras). Det bemötande jag fått nu tycker jag rimmar illa med verkstadens måtto att "nöjda kunder återkommer". Med korrekt bemötande och bedömning av vad som felet består i hade jag möjligen kunnat stå för åtminstone en del av kostnaden och i slutändan vara en nöjd kund - nu vet jag inte vad som skall till för att jag skall bli det Visar det sig i slutändan att det är ett fel orsakat av kokad bromsvätska skulle väl kostnaden för dem att åtgärda det från början (och få en nöjd kund på köpet) varit ca 150 kr + 15-30 minuters jobb. Man hade sedan när man lämnat tillbaka bilen kunnat säga att vi fixade det den här gången, men kom inte tillbaka med kokad bromsvätska en gång till för då får du stå för reparationen själv
Re: Formulering nybilsgaranti
Spelar väl ingen roll, de visar själva hur de tänkt sig att bilen ska användas... Det är väl så bra tid att de inte kan cruisa runt och låta bli bromsarna
_________________ Roland Johansson |
||||
|
om man tänker så, så förstår jag att man blir förvånad över att bromsarna inte pallar en heldag på Mantorp...
_________________ -- |
||||
|
Skivor/belägg/vätska är ju konsumtionsprodukter vid hårdare körning oavsett (eller står det i instruktionsboken hur många ringenvarv du kan köra mellan service? )
Fixa till det uppenbara (nya belägg/vätska och kör rent skivorna) och på det igen. Att köra runt med sjunkande pedal är ju inte så skoj iofs. |
||||
|
Re:
Svårt att se, men blåa bromsas bort efter en stund. Som andra sa, ta lite sandpapper och dra över skivor. I vilket fall som helst kan inte skivor eller belägg ge upphov till sjunkande bromspedal. Överhettad bromsvätska eller fallerad HBC kan. Byt bromsvätska och lufta. Om problemet kvarstår har du problem med HBC och det har inget med bankörningen att göra utan det är troligtvis packningen som har stuckit. Det ska isåfall gå på garantin....där kan dom inte säga något. Var det Novation du gick till? om du har bytt vätskan och problem kvarstår, åk dit, be prata med verkmästarenm var korrekt och säg att du har bytt bromsvätksa och misstänker HBC:n. Ta med dig bilderna på beläggen. Vad jag kan se är dessa inte alls förstörda. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
polis bilarna jag vi jobbar med på mitt jobb har garanti på bromsskivor å övrikt å dom körs det inte lugnt med kan jag lova vi böt på en i förra veckan som det hade slagit eld i när dom kom fram å brandkåren fick släcka blev nya skivor klottsar slangar å kulleder å lite annat smått å gott å det blev garanti så varför skulle inte dina skivor å klottsar gå på garanti dom har kanske kärvat fast därför har det blivit blå löpta skivor å brända belägg det e ju inte filialen du lämnar in bilen på som betalar garantin iallafall det e ju BMW som betalar dom för att utföra jobbet jag skulle gå till chefen å fråga hur dom behandlar en stakars kund som du som bara vill ha hjälp med bromsarna...
_________________ Emil Öberg leksaks lös
|
||||
|
Idag har jag kollat belägg, skivor och ok på vänster sida med - inget som satt fast eller kärvade där heller. Har kört litet med sandpapper på skivorna och nu ser de nästan nya ut igen - tack för tipset
Har också bytt bromsväska - hade fått upp hoppet att detta skulle fixa det hela, men pedalen sjunker fortfarande när motorn är på Bromsvätskan såg ut som ny, men man kanske inte kan se på den ifall den kokat Kan inte tänka mig att det kan vara någon luft i systemet nu, men har hört att det kan vara knepigt om man får in luft i abs enheten???
Re:
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Jag hade en 116i som lånebil när min var på verkstaden och nog var det skillnad allt! Min tar väldigt långt ned, är svampig och sjunker sedan när man har foten på. _________________
|
||||
|
Re:
Detta kände jag på en Ford Edge jag hade som hyrbil för någon månad sedan och vart såklart riktigt förvånad... är detta numera normalt?
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||
|
Turbomotor = "taskigt" undertryck att assitera bromsservot med = elpump för det endamålet.
130 har inte turbo och således bör inte elpump behövas. Aldrig varit med om en BMW som har sjunkande pedal likt din...men så sysslar jag sällan med nya BMW heller...tyvärr..eller tack å lov?
|
||||
|
Re:
Har upptäckt detta fenomen på min bil jag kör på jobbet också (VW LT 35 skåp tdi 110 04), står man på tomgång så kan man trycka ner den nästan till golvet, i övrigt funkar det ju hur fint som helst. _________________ Peter Karlsson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Sjunkande bromspedal
|
22 besök senaste veckan (19914 totalt) |