| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bultade infästningar för övre a-arm?
|
1030 besök totalt |
|
Hej. bakhjulsdriven a-armar fram och bak Jag funder på om det skulle funka att bulta fast infästningen för övre a-armarna bak i stället för att som jag oftast sätt svetsa, för att på så sätt kunna byta mellan fäst plattor som ger olika vinklar på övre a-armen (plattor med flera hål känns lite grovt, eller är det fullt tillreckligt?). Då finns möjlighetn att prova ut den bästa egenskapen live så att säga. Jag undrar för jag inte vet riktigt vilka egenskaper jag vill bygga in. vill jag lägga rc högre bak för att ge en "kvickare" tun in? Jag har fått för mig att det oftast är så? som det ser ut nu kommer motor och växellåda bakom framaxeln, ca 150 kg. förare strax framför bak axel, ca 100 kg. batteri i "baksätet". tank i skuffen och kylare + IC framför framaxeln. inneskärmar och liknande plåt framför framaxel försvinner. Detta ger uppskattningsvis en viktfördelning på fram/bak 55/45. Rätta mig om jag cyklar helt fel! God kväll! Jonas _________________ Jonas Kellander |
||
|
Jag är inte säker på att jag förstår exakt vad du menar men många bilar har inre övre A-armsinfästningen bultad - Volvo 140, tidiga Mustang och Corvette är några exempel om mitt minne stämmer.
Det går alltså utmärkt att bulta bara man gör det stadigt. Jag tycker till och med att det är ganska klokt... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Att shimsa "hundben" är extremt mycket mer förutsägbart än att rotera excenterbrickor när man ska justera hjulvinklar (gissa vilken metod som är "depåmässig"). Om man dessutom kan separera (delvis iaf) justering av camber och toe bak är ännu en fördel.
|
||
|
Re:
Hej. Som Gustaf säger och bilden visar är det jag har funderat på! Ska fortsätta fundera och se hur det kan lösas på ett vättigt sätt. PS: Det är farligt att slänga iväg frågor och resonemang med tydlighet en lördagkväll!! DS. Ha det gott! /Jonas _________________ Jonas Kellander |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1030 besök totalt |