| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Motoruppstart
|
1 besök senaste veckan (4902 totalt) |
|
Motoruppstart
Då var det "snart" dax för motoruppstart i min projekttråd och jag tänkte jag skulle fråga församlingen om tips och tankar. Så här har jag tänkt göra: Skruva bort tändstiften för att inte få något komp, på något vis stänga av bränslepumpen och sen dra runt den ett tag med hjälp av startmotorn för att först bygga oljetryck innan jag startar den så den kan gå för egen maskin. När det är gjort och jag tror jag har tillräckligt med oljetryck sätter jag tebaks tändstiften och bränslepumpen så den (förhoppningsvis) hoppar igång. Låter den stå på tomgång tills den blir varm och tills ventilknacket försvinner. Hur lång tid kan det ta 20-30 min? Sen tänkte jag ut och köra lugnt för att den ska känna lite belastning i några Km. Inte mer än 3000 rpm?
Låter det här som en bra plan. Är det något jag glömt eller som jag ska tänka på? _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||||
|
Låter bra..
Jänkarna brukar varmköra med ganska hög tomgång för att ha ordentligt oljetryck. Nu är nog inte det lika viktigt med modärna kamaxlar.. Men jag skulle ha struntat i den där biten med att köra lugnt.. att inte varva över 3000rpm och så.. Det finns väldigt mycket att läsa på internet om just det här med inkörning av motorn. Många har den uppfattningen att kolvringarna behöver tryck ut mot cylinderväggarna för att nötas in på rätt sätt.. och det trycket får du av just ett högt cylindertryck... hög belastning altså. Man ska väl inte hålla hög belastning i onödigt långa perioder då man inte vill överhetta kolvringarna heller. Men som sagt, det finns mycket att läsa! Jag har aldrig sett eller hört talas om en tävlingsmotor som man kör in onödigt försiktigt.. Det brukar vara varmkörning i bänken och sen på med belastning nästan direkt, sen när motorn börjar gå lätt och fint kan man börja belasta på riktigt och kolla effekt! |
||||||
|
Hej
Jag tror inte det spelar någon roll om du börja med att dra runt motorn tills du får olja eller om du startar direkt. Jag skulle hur som helst börja utan ventilkåpor och hälla olja på ventilmekanismen/kamaxel tills du ser att det kommer olja till alla cylindrarna. Låt motorn gå på lite högre tomgång sedan skulle jag börja köra lite försiktigt för att snabbare få den varm. Det sägs att en rejsmotor ska köras in hårt för att få större spel och därmed mindre friktion, och lugnt för att få lång livslängd. Jag har själv inte forskat något djupare i det. _________________ Henrik |
||||||
|
Re:
om du inte tillverkar ett 'verktyg' att montera på borrmaskinen och köra endast oljepumpen är det bättre att starta och direkt lägga den på cirkus 4000 rpm tills du fått oljetryck. Många pumpar suger inte olja vid tomgångsvarv om de är nya eller varit isärplockade (och tomma på olja) utan du måste upp i varv för att få pumpen att orka börja suga. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
okej så att småfisa under 3k rpm är inget man behöver bry sig om egentligen verkar det som. Man har ju läst i manualen, för en gångs skull, som kommer med bilen att det ska köras lugnt de första 100 milen eller vad det är. Och det är väll för att motor är ny och det är ju i princip den här också, eller är det bara för att "hela" bilen ska slita in sig?
Borrmaskintipset verkar ju vara en klar vinnare. Har fått det från flera olika källor, så man får försöka hitta någon variant som fungerar. _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||||
|
Starta motorn utan ventilkåpa? Låter som ett bra sätt att olja in allt inom fem meter och kanske t o m fixa en liten motorbrand.
Vad är det för motor man kan göra så på? Nåt med underliggande kam antar jag? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Det fungerar inte ens på en med underliggande kam.. Men visst om man skall se att man får upp oljetryck så är det ju ett väldigt bra sätt.. dvs om man stänger av motorn så fort det börjar skvätta.. _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||||
|
Re:
Inte för att det har med tråden att göra men.. Inte är det nå problem att köra utan ventilkåpa! På en B20 kan du tillochmed justera ventilerna på tomgången om du vill
En motor med överliggande kammar kan sprätta lite olja men på tomgång är inte alls så söligt.. Testa så får ni se! |
||||||
|
Re:
Vanliga 4cylindra vw motorer från 1,6 upp till 2l motorerna sprutar ur sig så mycket olja att det blir rejält kladdigt på väldigt kort tid om endast oljelocket är borttaget (sitter ovanpå ventilkåpan) så att ta bort hela kåpan blir nog gegg. Gäller de som inte har ett stänkskydd under ventilkåpan just för att hindra oljesprut... _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Gjorde alltid så med min gamla 142'a,funkade utmärkt och det gick mycket snabbare än att dra runt med spärrskaftet. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
|
Gamla sura gjutjärnsbojsänken från Rüsselheim kan också ventiljusteras med avplockad kåpa och motorn igång. Har gjort det flera gånger på mina CIH-maskiner, man får tillverka lite stänklappar av papp, alternativt kapa upp en gammal kåpa som kan agera stänkskydd.
Ang första starten efter renovering, med nya ringar osv. Har man även bytt/renoverat oljepump och alla delar som hör till den (övertrycksventiler och annat) så ska man ju ha bra oljetryck så fort pumpen börjat suga olja. Man kan även fylla oljekanaler i vevaxel och topplock när man monterar ihop motorn, om man är lite trixig. Jag tänkte köra "belasta motorn lite lagom" varianten när det är dags för inkörning av min spis, så att ringarna härdas in bra. Lagren ska klara sig, iom rätt oljetryck och allting rengjort ordentligt. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Det skiljer förstås mellan olika motortyper, men sprutar det så mycket olja från din gissar jag att du inte har orginal oljetryck. Brand är nog ingen större risk eftersom motorn är kall, men det kommer se lite trist ut igaraget om motorn beter sig som du skriver. Nu är tanken att slå av eller lägga på kåpan när oljan kommer. Lite stänkskydd som nämndes kan säkert underlätta. _________________ Henrik |
||||||
|
Grejen med att ta bort ventilkåpan under uppstart låter ju både bra och dålig. Men saken är ju den att hela insuget går över ventilkåpan på en Golf 16v, så då måste jag plocka bort hela insuget inklusive "gasspjälshuset" så då vet jag inte om det fungerar, eller? Inte för att principen inte skulle fungera utan det att insuget är borta menar jag.
Tokgammal bild men den visar ändå hur jag menar.
_________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||||
|
Avplockad kåpa är ingen vits i ditt fall då. Bättre att strila olja över kammarna och alltihopa innan första uppstart, skruva på kåpa och insug och sen köra pumpen externt med borrmaskin om det går.
Har man bara gjort rent alla oljekanaler till lyftare och sånt i toppen så ska smörjan hitta dit väldigt fort efter uppstart. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Re: Motoruppstart
om du har renoverat motorn med nya kolvringar och lager så skulle jag göra som du säger med att pumpa upp olje trycket utan tänstift och bränsle pump. Sen skulle jag dra upp motorn på drygt 2000 varv i ca 20 minuter, byta olja. Sedan köra in den med omväxlande hård acceleration, hård motorbroms, många olika varvtal på lätt belastning, fast kanske inte maxvarv direkt. Finns många skolor för inkörning om man läser böker och internet, men den första 20 minutersstinten med oljebyte verkar många dela. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Hej,
jag ska även jag starta upp min spis inom en snar framtid och har funderat mycket på inkörningen. Finns ju som sagt en hel del olika varianter. Jag kommer göra på följande sätt: - Bygga upp oljetryck med starten utan stift och bränsle. - Starta upp bilen med tomgång på 2000 rpm tills den nått arbetstemp. - Ut och köra med med olika varv och olika belastningar, både acc och motorbroms. Just för att skapa tryck i cylindern. - hem och byta olja och filter Dock lät det där med att spruta in olja i kanaler vid ihopsättning som en bra idé för att snabbare skapa tryck. Hittade denna sida på nätet: http://www.mototuneusa.com/break_in_ Så det verkar som att bara ut och gasa efter uppnådd arbetstemp.
//Micke |
||||||
|
Det där med inkörning tror jag har mycket att göra med vad för ringar/grovt honat det är.
Med gjutjärnringar o grov honing så skulle jag ta det lugnt i början. Med så kallade moly-ringar som honas finare så skulle jag våga belasta hårdare i början... _________________ Mats Andersen |
||||||
|
Re:
Helt klart tänkvärd hemsida. Men jag tänkte också på det som hauge sa. Jag har ju honat mina lopp själv och jag kan inte ärligt svara på hur fint/bra det blev, plus att det varit "rostskadat" i loppen innan. (kolla min biltråd för bilder och info) och sen vet jag inte heller vad för material ringarna är gjorda av. Skulle inte tro att dom är gjutjärn, låter konstig tycker jag men men. Hur ser moly-ringar ut? _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||||
|
Eller så startar man bara som vanligt, och kör som vanligt, men kanske håller sig från att tokvarva första milen... Så har jag gjort, sen jag renoverade nya motorn...
Den initiella inkörning som alla bilar (som levereras till sverige med båt) är 5 minuter varvstopp (när dom körs av och på färjan). Och ändå håller det 20.000mil.
Gör precis som du beskrivit i första inlägget så blir det kanon, då behöver ju inte skruva loss kablar från pumpen, utan bara plocka loss kablarna till spridarna Ventilknack bör försvinna nästan direkt. _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Motoruppstart
|
1 besök senaste veckan (4902 totalt) |