19 Maj 2008 22:51
Jag har borrat om bultmönstret i några Volvo drivaxlar, bl.a min 240, Mattias Vöcks Amazon kombi och Marco Garvers 700hk Volvo 240.
Har även byggt om från 4 till 5-bult på en utställnings- Volvo V40 för att kunna få på 20" hjul.
På drivaxlarna till 240 finns det ett stort hål på medbringaren avsett för att man ska kunna få igenom en hylsa att lossa bultarna som håller drivaxel/handbromsblecken.
Vad jag gjorde var att svarva till en bricka som passade i detta hål med en rejäl fas utåt. Denna bricka svetsades fast i medbringaren och sen svarvades den rent.
Den nya bultcirkeln ritar jag upp i CAD och tar ut X- och Y-koordinaterna från centrum på navet, jag har lagt hålen så att de ligger mitt emellan de ursprungliga bulthålen.
Sen är det bara att spänna upp drivaxlen i fräsen på lämpligt sätt, indikera upp centrum på navet med indikatorklocka, nolla räkneverket och veva ut till rätt koordinater
och borra hålen med rätt diameter.
Samma metod används förstås på framnaven också men de är betydligt enklare att spänna upp i fräsen.
Jag har använt samma metod på Marcos 240, Vöcks Amazon och Martins Sventéns långlopps-240 när jag har borrat om Koenigsegg-bromsskivor att passa på Volvo.
Det har fungerat kanon på alla bilar och jag vill påstå att det blir ännu noggrannare än att använda t.ex delningsklocka och är väldigt smidigt.