Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 7398 besök totalt |
Lätt, sladdvänlig,billig, rätthjulsdriven bil
Tänkte kolla med er entusiaster litegrann om tips på busbil för iskörning till vintern. Skall skolla på ett par Alfettor & Guiliettor (Alfa ![]() ![]() Tips på bilar som skall titta på? Har tittat lite på äldre Beemers men inte hittat nått jag tyckt om direkt. Notera att bilen helsst skall var ful, rostig, men funktionell för budgeten på detta skall vara bensin+däck är tanken. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
extrem tidiga Civic'ar och jätte gamla mazda 323 var väl bakhjulsdrivna , borde vara lagom rostiga och billiga vid det här laget
|
||
Civic har väl alltid varit framhjulsdriven? Toyota Starlet från väldigt tidigt 80-tal är bakjulsdriven. Åas är den inte världens effektstarkaste bil.
![]() _________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||
|
||
Stämmer..... fast det kan inte finnas många sådana kvar.... rostade ju rätt friskt. |
||
nä det förstås .... det var många år sedan jag såg en sån på gatan , men nån borde ju finnas kvar .... kanske
![]() |
||
Civiqen faller bort pga den oerhördakraften i motorn.
Ingen som har pejl på äldre beemers? Tänkt prisklass för inköp av bil 0-5000:- Däck tillkommer Bilen bestämmer ju oxo vilka däck som går att åka på. 16:are är ju bara att glömma om det blir en alfa t.ex _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Kadett City lr sedan från 70-talet (C?). Vad jag förstår ska det inte vara så himla svårt att tex få i 2.0 E-klunsen från Rekord? Framtung så det räcker blir den ju isåfall. Annars kanske stötstångs-1200 räcker?
Jag har flängt en del på isen med Cityn iaf, men jag var väl 12 år då och då är väl de flesta bilar rätt kul! Ascona A och B är väl hyfsat hanterbara? Escort II har väl oxå börjat bli lite dyra? Ettan är väl inte ens att tänka på. Sen med skygglapparna på (lätt? vaddå? märkesfixerad?) Peugeot 505 Turbo, finns med 160 lr 180 hk har jag för mig. GTi:n med sugmotor har ca 130 häst (?). Vikten har jag inte koll på, men antar att den är ganska hög. Bara bärarmarna bak inkl fjäderskålar och fjädertallrikarna fram är OK så ska den nog hålla en vinter. VAZ? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Ford Taunus! Det är en helt klart underskattad bil, även om den är lite lätt i baken. Roligare bil för 1000kr kan man nog inte få iaf. Typ 1050-1100kg och 100hk också spinner den hellre på två hjul än fyra.
_________________ /Jimmy Flodell 0-100km/h? Ja, det borde den väl göra. BMW 2002Tii, Ford Consul och Scorpio. |
||
Nissan 180ZX (Silvia S12), kanske lite svårt att hitta en för 5 000. Fast jag sålde min för 6 000 för två år sedan så omöjligt är det nog inte. Det är dock ganska dyra delar till dem precis som för de flesta japsare.
Sen vet jag inte om den är tillräckligt lätt heller... _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||
För några år sen köpte jag en BMW 323i E30 för 2500kr. Det var en rolig upplevelse att köra en sån runt rondeller och på krokiga vägar. Tyvärr gick den sönder. Jag hade innan den en Alfa 75, men den var inte lika kul.
323:an ersattes av en Ascona B och det är också en perfekt bil att åka brett med. En Kadett C med 1200 kanske inte låter så spännande, men de är enormt behändiga att vrida runt kurvor. Ascona med samma motor kanske är lite tråkiga. ![]() Ett antal år i mitt liv har jag rattat lite olika E21-varianter och det gör att man antingen lär sig att ratta kvickt eller också att rikta plåt. En 320i borde inte kosta så mycket. Det svåra är väl att hitta en som inte har bakstötdämparna supportade av hatthyllan... ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Ascona B med 1900 eller tom 2.0 borde väl gå för under 5000 också? Men det är riktigt tunga pjäser de där motorerna, vet inte vikten, men motorns massiva utseende och bilarnas vägegenskaper antyder detta. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Jag har också haft några vinterbilar för körning på isen.
Ascona A, B och Kadett C. Ascona A är den roligaste för den ligger precis mitt emellan ascona B och kadetten i storlek och den har 1,9-liters motor. Hyffsat välbalanserad är den också (men man ska ju fixa AGA-diff förstås). Jag tycker inte alls att den känns framtung med denna motor. kadett c med 1,2liters motor är inte så pigg kanske, men funkar finfint på isen och är otroligt lätthanterlig. Jag tror att med stora motorn i så blir kadetten lite för framtung.. Ascona B funkar bra den med men är kanske mer lämpad för gruskörning, där den är svårslagen. observera att jag är partisk... ![]() Som en liten parenes kan jag berätta en liten historia. Vi var ett gäng som körde med våra skruttbilar på en frusen åker med uppplogad bana. Alla körde med dubblösa vinterdäck och otrimmade bilar. Så kom en kille förbi och frågade om han fick släpa dit sin bil och vara med. Såklart tyckde vi, the more the merrier. Så en halvtimme senare kommer en bil med trailer och en 325 e30 rallycrossbil. Full bur och rallydäck. Trimmad motor. Oj, sade vi. Nu kommer vi att bli ifrånkörda så det bara stänker om det. Han började köra och en av oss körde efter i en rostig blubörd-kombi från 80-talet. Men helt otroligt att han hängde med! Den killen var iofs snabbast av oss i gänget, men sen började vi andra köra också. Jag körde kadett 1200 ![]() ![]() Killen med blubörden fick prova bmw'n och när han kört fördigt sa han att den var otroligt svårkörd. Hur mycket effekt som helst, men inget fäste bak. Bara sladdade. Och alldeles för många rattvarv för att man skulle hinna parera plötsliga kast. Sen åkte bmw-killarna hem. Jag antar att dom skulle göra lite justeringar... ![]() _________________ William Ekström |
||
Jag glömde ju kommentera Volvo 340. Håller man sig till de som har Renaultmotor så är det helt klart det mest välbalanserade Volvo någonsin satt sitt namn på. Jag hade en sån under några månader och den var betydligt roligare att ratta än en 240.
![]() Att växellådan gick av på mitten var inte mitt fel. ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Jag måste faktiskt också slå ett slag för Volvo 340.
Jag ock en kompis körde med en sån i skogen i vår ungdom. Dvs innan körkortet. Med tanke på hur vi plågade den bilen så måste de vara otroligt stryktåliga. Aldrig varmkörd, alltid på maxvarv. Körde med den tills hela framvagnen föll isär. Men den startade alltid ![]() ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||
Jag säger Volvo 360.
343 hade fördelen av en något bättre viktfördelning, men är ohjälpligt trött under huven och har dessutom en svag kardanaxel, där änd-axlarna sitter vulkade med dämpande gummi mot själva kardanstången (som är ett rör). Är ett motorfäste lite trött så får gummina agera kardanknut och går helt enkelt av rätt ofta. 360 har istället ett rejält rör mellan motor och växellåda, där en riktig kardanaxel går inuti = hållbart. Bilen har en bakvänt liggande 5-växlad låda som även fanns i ngn 240-modell, också stryktålig. Med hyfsat bra däck (viktigt) bjuder De Dion-bakvagnen och den markanta caster-vinkeln fram på roliga egenskaper i allt från långsamma till snabba böjar; en riktigt bra träningsmaskin för racerkörning. Naturligt överstyrd känsla hela tiden (ev behövs lite finlir med setup, men den jag hade för några år sen var kalas redan från början) och bra bromsprestanda (behöver dock uppgraderas för bankörning pga värmeutvecklingen). Bilen har otroligt mycket större potential än sitt vardagstråkiga rykte. Även aprolig på vintern. Välj motor B200K, "nya" generationens motor, stryktålig och förgasare med fasta munstucken = krångelfri. Alternativet är tidiga GLT med 118 hk, men lite svårare att få tag på till bra pris. Säsongen jag körde 911 i SLC hade jag toppat träningen med att köra 360 till skolan varje dag. Upplevde aldrig någon som helst osäkerhet i bakvagnen när jag sen körde 911, jag var van vid en konstant känsla av en "loose" bil. Plus: Rolig att köra Bra koncept Stryktålig Man känner ingen sorg över att göra åverkan på bilen (kapa, såga, lätta, kasta inredning Minus Högt luftmotstånd, ganska kännbart från 150-160 fartenheter Lite onödigt robust = lite tung, kräver lättning Behöver kylning på bromsarna Kan må bra av en diffbroms Rätt långa överhäng ställer krav på dämpare och fjädrar (man kan försöka lätta maximalt framför framhjulen och bakom bakhjulen) Svänghjulet kunde vara mindre för rappare respons Min gamla bil var extremt svängvänlig och underhållande med tanke på dess låga pris. PS NEJ det är inte gula strålkastare på bilen, bara en ofrivillig ljuseffekt på fotot. DS ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 7398 besök totalt |