| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Beläggning på injektor
|
1866 besök totalt |
|
Beläggning på injektor
På grund av den svänghjulsexplosion som inträffade på en av våra Scirocco's, så plockas det lite med den. och när vi tog ut fuel-railen så var inte utloppet på injektorerna speciellt "vackra":
Bilen har gått med E85 i ungefär 1,5 sommarsäsonger och står alltså still under vintern (inomhus). Är det bränsleledningen i gummi som är boven i dramat? Har svårt att förstå vad det kan vara annars? Tips? Ideér? Förslag? Det märkliga är att vi har inte märkt något på motorns beteende. Den har dock alltid varit lite svårstartad men det har vi kopplat till ej optimerad kallstartsalgoritm i Megasquirt-systemet. _________________
/LOLA-Christian |
||
|
Hej! Jag har kört E85 i fem år. Både fuggar och sprut. Jag tror på två eventuella bovar:
På förgasare hade jag tjockt smet vilket visade sig vara oljedimman från vevhusventilationen som reagerade med E85 och fletade igen munstycket. Andra är fällning från färgämnet i E85. Jag har dock aldrig känt av dessa problem med insprutning. I ditt fall tror jag på det förstnämnda. Har ni vevhusventilation och var är den inkopplad? Testa med PET-flaska istället och kika om klägget återkommer. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Re:
Vevhusventilationen kan nog vara anledningen till det hela, det låter troligt. Men varför råkade du inte ut för det i förgasarmotorn? Vevhusventilationen är kopplad mellan luftfilter och spjällhus (i princip som original, alltså) _________________
/LOLA-Christian |
||
|
Jag och brorsan har upplevt klet när vi kört med E85 och med insprut. Sitter på spridarna som på bilden men vi har fått klet som varit starkt rosa/rött, tror det kommer av fällning färgämnet i E85.
Det rosa brukar gå ganska lätt att få bort om man torkar med tex E85, ska finnas klet som sitter värre. Kanske gummi från slangar eller olja som reagerat med E85? _________________ Karl Vestgöte |
||
|
Vi har haft samma typ av klet i rallycross motorn som gått på mack E85, inte så att det har satt sig på spridarna men på insuget under spridarna har det varit svart klet. Sen var den väldigt svårstartad om den hade stått ett tag och det visade sig vid provtryckning av spridarna att dom var i princip helt igensatta men när man väl har fått igång den så löses det upp. På den har vi bytt tank, tankskum, filter, bränslepump, bränsletrycksregulator, slangar och spridare allt till sådana som ska klara sprit utan att det blev nån skillnad. Vet även av ett flertal tävlingsåkare som har samma klet i sina.
Däremot nu när vi kör på E-plus som är en tävlingsetanol som är renad och har akylatbensin iblandat istället för vanlig macksoppa så har det inte uppstått några sådana symptom ännu. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
_________________ G o r a n A m c o f f |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Beläggning på injektor
|
1866 besök totalt |