Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur är Seat Ibiza Cupra
1057 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Hur är Seat Ibiza Cupra

För 3-4 år sedan var väl Seat Ibiza Cupra (och Cordobra Cupra) rätt heta. Är dom banroliga i det utförande dom såldes? Kom på att jag aldrig hört om någon som kört sådan på bana. Vill minnas att dom då hade sugmotor med rätt hög effekt i förhållande till sin storlek (150 hk?). Vad väger en sån?

Vaggeryd
Här sen Dec 2002

Jag har funderat på samma sak....

Äger en Ibiza TDI -99 med ca 120 hästar, har gula koni och HR sänk-sats monterat. Min bil väger i standard utförande med full tank ca 1050 kg. En cupra tror jag inte är tyngre....

Jag tycker min bil är rolig att köra, liten och smidig och hyfsat pigg för att va en diesel. Det känns att bilen är lätt... Om du förstår vad jag menar.

Ett stort plus tycker jag är bromsarna som har mycket bra bett, tyvärr inte så värmetåliga men det tror jag beror på dålig vätska och belägg. Cupran har ännu större bromsar än TDi;n

En cupra tror jag är ett bra alternativ till golf och polo på bana. 150 hästar som lätt chipas till i alla fall 170 om jag fattat rätt tillsammans med så pass lite vikt tycker jag borde funka bra.

En nackdel som jag ser det är dock viktfördelningen, men det gäller väl alla framhjulsdrina bilar nästan. Nu har jag inte vägt min bil fram och bak men när man sätter domkraften under trösklen i liv med dörrgångjärnen så lyfter du både fram och bak. Om det beror på styv fjädring eller framtunghet vet jag inte....

Man blir ju lite konfunderad när man inte ser så mycket ibizor på bana, borde finnas någon orsak.

om man ser till rallyskogen så har Ibiza kitcar F2 gjort hyfsat bra ifrån sig... för övrigt en mycket läcker bil. Skulle gärna ha dom skärmbreddningarna på min.

http://www.barbaraarmstrong.com/rally/img/seat/seat2b.jpg

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Re: Hur är Seat Ibiza Cupra

Pär Hylander skrev:
För 3-4 år sedan var väl Seat Ibiza Cupra (och Cordobra Cupra) rätt heta. Är dom banroliga i det utförande dom såldes? Kom på att jag aldrig hört om någon som kört sådan på bana. Vill minnas att dom då hade sugmotor med rätt hög effekt i förhållande till sin storlek (150 hk?). Vad väger en sån?

om du syftar på Ibizan med sugmotorn så är det i princip en Golf bygd i snikmaterial
Cordoba Cupra fick först heta Cupra med den senare modellen, alltså med 1.8T motorn.
Känner en kille som har en sån, han tycker då att den är rolig att köra (alltså den med sugis), men han har inte kört min BMW
Citera
Carl Elwing
Jönköping
Här sen Nov 2002

Per Wackt skrev:

En nackdel som jag ser det är dock viktfördelningen, men det gäller väl alla framhjulsdrina bilar nästan. Nu har jag inte vägt min bil fram och bak men när man sätter domkraften under trösklen i liv med dörrgångjärnen så lyfter du både fram och bak. Om det beror på styv fjädring eller framtunghet vet jag inte....

Det är för att bilen är så ruggigt styv eftersom VW har varit med och styrt upp det hela...

okej,allvarligt talat har jag OXÅ funderat på samma sak. Som Pär W skrev om vikten så lär det ju gå att komma under 1000 kg utan problem, och mycket delar till väghållning och bromsar går att hämta direkt från VW-hyllan. (å det är ju jättebra )Maskinen på 2 liter med 16V topp saknar väl lite spets för att vara dunderkul, men som grund att bygga vidare på måste den vara utmärkt.
Kanke rentav räcker med annan motorstyrning etc.

Vem sätter igång och bygger???

Åland
Här sen Feb 2003

Citat:
om du syftar på Ibizan med sugmotorn så är det i princip en Golf bygd i snikmaterial
Cordoba Cupra fick först heta Cupra med den senare modellen, alltså med 1.8T motorn.

Är inte Seat Ibiza/Cordoba baserad på VW Polo?

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Johan Carlsson skrev:
Citat:

Jo, jag tror att Polo-Ibiza har mer gemensamt, sen vilken som var först med den bottenplattan vetetusan.

Lustigt, ingen med förstahandserfarenhet?

Jag tittate på mobile, det finns några färdiga rallybilar för runt 5000 Euro, billigare än gat-cupror....

Lund
Här sen Dec 2002

nåja detta är ingen förstahandserfarenhet heller men en kille i klubben 201m (som givetvis sysslar med dragracing som namnet antyder, men även arrangerar konbana) rattar en ibiza cupra till väldigt hyfsade tider i konbanan. du kan alltid försöka få tag på honom, nickname Perra N på www.201m.net/forum

Tenhult
Här sen Jan 2003

Seat ibiza cupra

När jag jobbade på VAG verkstad förr som friläggare så såg jag att SEAT går sina egna vägar (fjäderben, bromsar och chassi m.m)
En stor fördel är ju diffen dvs TVÅ hjulsdriven
Mycket rolig bil som uppmanar till buskörning, vinter som sommar!

E420 AMG -96
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Johan Carlsson skrev:
Citat:

Självfallet menade jag Polo
och Cordoban är alltså en snik Polo Classic...
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur är Seat Ibiza Cupra
1057 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande