| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Vilken storlek på r-däck och fälg till BMW M5 E34?
|
2656 besök totalt |
|
Hejsan Sitter och funderar på om jag ska skaffa r-däck till M5an för att göra den trevligare på banan. Bilen är helt orginal förutan Carbotech-belägg. Vilken dimension är lämpilg tycker ni? Standard på M5an sitter det ju 235/45-17. Vinterhjulen är 225/50-16. Mina sommardäck bak är 255 men det känns smidigare att ha samma runt om. Så vad tror ni? 16" eller 17"? 16" är ju snällare mot plånboken men en uppsättning M5-fälgar till går ju att hitta till en hyfsad peng. Tack på förhand, _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||||
|
om jag själv hade varit i din situation hade jag tagit reda på vilken maximal bredd på originalfälg som finns och därefter försökt att hitta den som begagnad till ett hyffsat pris. Tror det finns ett större utbud på 17 tums fälgar som begagnade än 16. När du sedan köpt ett par fälgar får du anpassa bredden på däcken efter fälgens bredd.
/Johan B
_________________ Johan B |
||||
|
Jag kör en 525i med 235 fram, 245 bak på 17-tummare. Jag har inte prövat någon annan dimension (förutom 235 bak) så jag tänker inte låtsas att jag vet något om detta. Det jag vet är att jag nu kan hålla jämna steg runt kurvorna med vissa lättare bilar med smalare däck.
Det kanske är smidigare att ha samma dimension runt om, men har du olika kan du ju helt enkelt avverka två omgångar fram på en bak. Jag ser inget problem med det. Se till att du får däck med HÅRD gummiblandning och se även till att ditt däckskonto är STORT. Kvalitetslimousiner är gummihungriga varelser. PS. Det ska bli kul att se en E34 till på träffarna. DS. _________________ Anders Nordström |
||||
|
Har åkt med 255 bak på min 540, men det lär ju aldrig gå in fram (hade 215 fram, då jag fick gratisdäck av en 911-åkare...). Och jag skulle nog rekomendera att ha lika brett runt om, i alla fall om chassit är hyggligt balanserat ifrån början.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
|
de här var kanske lite smala men bra pris och en bra start kanske?
http://www.autopower.se/?oppna=/powe _________________ Tord Ringenha11 |
||||
|
Tack för åsikter och tips men r-däck lär nog få vänta tills nästa år men då kanske det är nån annan bil det gäller, man vet aldrig.
Resterande banträffar denna säsong blir nog på gatdäck. Dock lär väl nuvarande framdäck Michelin Pilot Sport bytas ut efter Anderstorp med BMWSC. De har hållt riktgt bra tycker jag. Just nu lutar det åt Goodyear Eagle F1 asymetric. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||||
|
Re:
Han har kört med dom en del redan, så oroa dig inte för det, dom går varma och blir rejält klibbiga är det vi märkt! Dom tappar ju grepp då med förståss när dom blir i halvt flytande form .
_________________ Viktor Starkman |
||||
|
Re:
Jag tolkade det som att han stod i begrepp att köpa nya Goodyear Eagle F1 och köra bana med dem. Då tyckte jag det var bättre att investera i R-däck istället. Men jag kanske tolkade honom fel. _________________ Anders Nordström |
||||
|
Läget är som så att jag måste snart köpa nya gatframdäck men det blir nog efter körningen på Anderstorp. Bakdäcken är sen förra våren och knappt slitna. Jag tycker att det funkat aldeles utmärkt att köra på gatdäck. Man får väl se till att inte köra så fort och va snäll mot däcken. Det är ju rackarns roligt att köra ändå.
Som sagt så måste jag köpa nya framdäck vilket jag nätt och jämt har råd med. Att utöver detta ha råd till r-däck och fälgar kräver en hel del sparande. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||||
|
Nya Goodyear Eagle F1 assymetric sitter nu på i fram. Men om dom ska få smaka på Knutstorp vet jag inte. Jag har nämligen hittat Toyo R881 till mycket lågt pris. Troligtvis har de väl legat ett tag men om de lagrats korrekt så ska det väl inte va några problem.
Har ni några erfaraneheter av R881? Har inte kunnat läsa om det är gatlagligt. Vill ju kunna köra på BMWSC's träffar. Den stora frågan är också om dem funkar på bilen. De är nämligen 245/40-17. Mina gatdäck är 235/45-17 på 8" fälg fram och 255/40-17 på 9" bak. Jag måste ju skaffa fälgar till dom då böra jag kanske försöka hitta 8,5" runt om eller vad tror ni? Allt hänger ju på ET osv. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||||
|
Re:
_________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
2656 besök totalt |