Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Tillverkning av "bottenplatta"
<<   1, 2, 3, 4
16155 besök totalt
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re:

Cobolt skrev:


Tänkte dock mest på placeringen som sådan, dvs om värmen räcker osv.


om den räcker för att rena avgaserna på sin ngt kallare placering kontra en ngt varmare?
Som du redan svarat själv, det spelar ingen roll vart du sätter den för det blir ändå ingen rening värd namnet. thumbs down

Fast nog glöder det även i de slutrörsmonterade...om det nu har ngn betydelse...
Det ser ju fränt ut iaf...


_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Jo, men varför man vill sätta de längre bort är ju av två orsaker

1 - mer effekt pga mindre motostånd då kallare avgaser tar mindre plats och alltså går lättare genom katalysatorn

2 - livslängd, ju varmare desto fortare blir det skräp av katalysatorn.


För långt bort innebär att man inte klarar avgastesterna, som det iaf står i reglementet att man ska passera.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19057



Man slipper ha ett oerhört vamt rör under bilen med, den värme som blir efter kattarna hamnar ju i fria luften.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re:

Cobolt skrev:
Jo, men varför man vill sätta de längre bort är ju av två orsaker

1 - mer effekt pga mindre motostånd då kallare avgaser tar mindre plats och alltså går lättare genom katalysatorn

2 - livslängd, ju varmare desto fortare blir det skräp av katalysatorn.


För långt bort innebär att man inte klarar avgastesterna, som det iaf står i reglementet att man ska passera.


Sant på punkt 1 och 2...men nga relger om gränsvärden kan jag inte finna (iaf inte i STCC). Den kontroll som genomfört iunder 2007 har enbart gällt den märkning som finns för att se om det är en FIA/SBF-klassad kat.
Inom SSK kunde det förekomma att man mätte avgasvärde innan och efter katen, där skulle iaf finnas möjlighet till detta, för att se om katten gjorde ngn nytta (Inte vara rensad). Minns inte om det specades gränsvärde då.

Väldigt OT detta...för att vara en plangolvstråd

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

jo, lite ot är det allt.

Men trots allt så är ju värmeproblemen relevanta så helt off är vi ju inte
Får se det som att Maz ledde oss in på rätt väg igen..

Förvånande att man inte testar katalysatorerna, jag var helt övertygad om att det där var "allvarliga saker" numera..

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Fortsätter på OT. Står ju följande i TR7 men fastän vi har kört med katalysator i rallycrossen sedan 2005 så har det inte varit någon kontroll ännu på SM nivå

SBF skrev:
2 KONTROLL
2.1 okulärkontroll
Den okulära besiktningen ska utföras med ett optiskt inspektionsinstrument genom främre mäthålet i katalysatorn. Om tveksamhet uppstår, ska katalysatorn demonteras, vilket lätt kan göras med den homologerade katalysatorn med sina demonterbara skarvkopplingar. Kontroll ska göras av innehållet i katalysatorn att detta är i avsett skick. Det får inte vara någon mekanisk åverkan, eller åverkan som uppstått p.g.a. att motorn inte fungerar som avsett. Katalysatorns reningsdel får inte ha mindre än 100 celler/inch2.
Förändringar i reningsdelen ( bristningar, urbränningar) påverkat av att motorn inte fungerar som avsett ska påpekas. Hål som finns i reningsdelen, som uppstått i tillverknings processen, tillåts med en maximal storlek på 0,5 cm2 och det är tillåtet med max. 3 sådana hål i varje reningsdel.
2.3 Kontroll av funktionen
För utvärdering av verkningsgraden ska reningseffekten på Co-halten i avgaserna mätas. För att kunna beräkna detta ska Co-halten mätas före och efter katalysatorn.
Mätmetod:
- Stillastående bil i tävlingsskick.
- Normal arbetstemperatur på motorn.
- Konstant varvtal mellan tomgång och 2500 rpm.
- om risk finns att motorn kommer upp i för hög arbetstemperatur skall det användas en fläkt som blåser luft i kylaren.
- Avläs Co-halten i avgaserna före katalysator/erna. Mätslangen till instrumentet ska vara anslutet via en nippel (utvändig diam. 6 mm) som är inskruvad i katalysatorns främre kontrollhål.
- Avläs Co-halten i avgassystemets utlopp.
- Avläs motorns varvtal.
2.4 Krav
- Co-halten i avgaserna ska ha reducerats med minst 50 % när de har passerat genom katalysatorn.
- Co-halten i avgassystemets utlopp får inte överstiga:
Insprutningsmotorer 1 %.
Förgasarmotorer 2 %.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6240



För att återgå lite till ämnet.

Vad säger besiktningen om man kommer med ett plant trägolv på en bil som inte är registrerad som varken ombygt eller amatörbygt fordon???

Eftersom bilen inte ska köras i någon särksild rejsingklass utom bara vara en rolig banleksak till att börja med så tänkte jag sätta gummi kjolar som går så lång ner det går, bara lämna typ 2-3 cm.

Vad göra med avgassystem??? Linda med avgasbandage, hur mycket gör det för att sänka temperaturen?

Bilen ifråga är en 924 turbo. Funderar på en sidepipe och ingen kat till att börja med. Så golvet kommer att vara lägre fram än bak iallafall.

/Johan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
ekish
Västerås
Här sen Maj 2007
Inlägg: 203



Gammal tråd men men... hade tänkt mig en bottenplatta i plåt före jag läst den här tråden, har ändrat mig nu

Men en del frågor har jag fortfarande. Bör man ha luftutsläpp i plattan (liknande som man kan ha på t.ex. en huv)? Hade tänkt mig ett par stycken och sedan linda avgasbandage, det borde ge lite mindre värme. Har även läst lite ang. kylning till v-lådan:
http://www.autospeed.com/cms/A_109772/article.html
Det känns som en rikgit bra grej, några åsikter där?


Vad sägs om att dela upp platten i flera delar? t.ex.
Del 1. Splitter
Del 2. Något liknande en haklapp (vet inte ens om det är ett välkänt ord eller bara en lokal benämning) UNDER MOTORN
Del 3. Till ungefär mitten av bilen
Del 4. Fram till en avslutande diffuser
Del 5. Diffuser/Venturi

Då kan man kanske enklara motera ner endast nån del av plattan vid behov, t.ex. läckage eller dylikt.
Hoppas man kan få liv i den här tråden igen och få lite svar och kunskap...

om någon har lite bilder så är de mer än välkommna!

_________________
Andreas Ekström
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217



Jag har en fundering inom ämnet om expertpanelen ämnar svara..
Lite bottenplatta mest diffusor... men men.

Funderar på nån form av främre diffusor, typ nåt sånt här


Tror ni dom kan göra nån nytta?

är också nyfiken på avgasvärme problemet..
Nån som löst det? avgasbandage?

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



hur är det med mittmotorbilar som behöver luft under bilen för att kyla motorn?
gör det någon skillnad att ha plant golv bak till motorn?

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Racetech
Tillverkning av "bottenplatta"
<<   1, 2, 3, 4
16155 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande