| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lambo Gallardo och mellangas vid uppväxling?
|
3263 besök totalt |
|
Hittade ingen bättre avdelning för denna fråga, så någon (o)vänlig moderator kanske kan flytta den om det inte passar. Är inne i en diskussion där "motparten" hävdar att de hört Gallardo(s) ge två snabba mellangas/blip vid UPPväxling under fullgas acc. Jag vet att de mellangasar vid nerväxling, men upp? Jag har inte hört det själv i de Gallardos jag åker och kan inte förstå mig på eventuella fördelar med detta. Någon som kan bekräfta/dementera? Tack! /Jocke |
||
|
Mellangas vi uppväxling skulle väl bara göra växlingen långsamare (varvet ska ju ner och möta upp) så det verkar väl knappast logiskt
|
||
|
|
||
|
Re: Lambo Gallardo och mellangas vid uppväxling?
Moppeväxling i en Lamborghini? _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
|
Sorry, glömde att meddela.
Det är naturligtvis med E-gear. Alltså ger E-gear mellangas vid uppväxling? Jag tror inte det, men andra påstår annat... /J |
||
|
Re:
Jag har aldrig hört det vid tester i bil-tv program, det borde man reagerat på tycker jag. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Re:
Måste det vara! Det kommer man ju ihåg att man gjorde!
|
||
|
_________________ Anders Hansson |
||
|
Så vi kan enas om då att en Gallardo med E-gear normalt i-n-t-e ger mellangas vid uppväxling?
Gör den det är det något som är fel... /Jocke |
||
|
Ja, på den videon var det då ingen mellangas vad jag kunde höra iaf. Helt normala växlingar, förutom att de är datorstyrda.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
|
Jag tror de har misstagit ingreppet av antispinn för något annat.
Det var stundtals mycket blött och flera bilar hade problem med greppet den dagen. /J |
||
|
Fick ett videoklipp som vid 40sec mycket riktigt ger mellangas vid uppväxling:
http://videos.streetfire.net/video/R I mina öron låter det som en missad växel, jag antar att mjukvaran i E-gear blir tillfälligt förvirrad. Eller är det så att han slår i varvstoppet? Vad säger experterna? /J |
||
|
Re:
Du hör ju hår han låter när han pratar, klart att han inte kan köra bil!
Jag tror att det är en miss i växlingen, för tidig respons eller missad växel, vad som men det är nog inte tänkt så. _________________ Sven Wesley (aka Duva) |
||
|
Re: Lambo Gallardo och mellangas vid uppväxling?
Med risk att låta sarkastisk, men... Man hör ju om varvet hinner öka under en fullgasväxling eller om man trampar till på pedalen MELLAN välingarna. Det däe MELLAN, betraktar jag som mellangas, medan den första varianten är en skpligt skicklig dragracing växling beträffande en Galardo. Är det mellangas så är det för att demonstrera ljud tror jag, även om det blir felplacerat. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Kan det vara så att den spinner till lite när den växlat upp innan antispinnen hinner gå in?
|
||
|
Fick svar av Lamborghini och nej de ger ingen mellangas vid uppväxling.
Utan det var som jag misstänkte antingen varvstoppet eller antispinn som går in och då kan det eventuellt, beroende på vem som lyssnar, låta som den ger mellangas... /Jocke |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3263 besök totalt |