Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 65, 66, 67 >> 38 besök senaste veckan (398646 totalt) |
Re:
Ca95N/mm på hjulet kan nog funka. Sedan råkar jag ha 100N/mm fjädrar liggande. ![]() Clions söndagsmorgonvikt är ju en bit över 1200kg... |
||||||
Re:
Jag har aldrig förstått det där riktigt, bilen kan ju inte gärna väga 100kg mer än i registreringsbeviset och 130kg mer än Renault anger?! Min gamla 1,6 16v väger dessutom 1060kg fulltankad men utan förare på Polisens våg. Jag måste helt enkelt svänga in där när jag inte har bilen full med grejer och väga den. |
||||||
Re:
Det jag menar med "söndagsmorgnonvikt" är bilens faktiska vikt som den står inklusive mina +90kg och full tank. Har för mig att den brukar väga 1180 utan chaffis. Vår bil är helt tom just nu, så jag har bett Nicke åka förbi en våg och väga bilen. *återkommer med siffror senare* ![]() Min erfarenhet är att bilar oftast väger klart mer körklara med chaufför i verkligheten än i biltillverkarnas simulationer. ![]() Edit: Vägning utförd. Det där med 1180kg utan chaffis måste jag ha drömt... 1150kg med full tank inkl reservhjul är nog närmare sanningen. Vår bil vägde alldeles nyss precis 1200 pannor jämnt med nästan full tank och 70-75kg förare. Dock utan reservhjul, domkraft etc. Så fulltankad söndagsmorgonvikt med mig bakom ratten blir typ 1240kg. Regbeviset säger tjänstevikt 1110kg. ![]() (Definitionen på tjänstevikt är väl bilens vikt fulltankad med alla vätskor, reservhjul och "verktyg" inkl 70kg förare om jag minns rätt...) |
||||||
Det där måste vara någon "översättnings" miss som gör viktskillnaden så stor,vet inte hur renault i frankrike anger vikt på bilen,men det måste blivit något knas ca 90kilo skillnad ???
_________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Jag har bara så svårt och acceptera att det skulle vara så stor skillnad mellan en 1,6 16v phase II Clio II och en Sport av samma årsmodell. Den har jag bildbevis på att den vägen 1060kg och det var utan reservhjul och med full tank. Så säg 1080 med hjulet i.
Fattar inte vad det är som väger bara?! EDIT: Jag kom just på det... Falk du får plocka ur din 50liters extra tank för spolarvätska ![]() ![]() |
||||||
Re:
Jag håller med dig... det är konstigt. 4-dörrarsmodellen borde ju kanske t.o.m. vara lite tyngre... |
||||||
Re:
okej. Trodde inte att den var så mycket tyngre. Då känns det rimligare Min väger 955 med förare och 3/4 tank. 62% fram och har 60N/mm fjäder. Clion är ~25% tyngre på framaxeln och har ungefär samma geometri. Så det kan nog funka. Mina borde isf motsvara 76N/mm på Clion. Men det är ju bara att pröva. Min är ju inte stenhård direkt. Finns bilder i min biltråd ifrån Gotland där man ser att den kränger en del. Hade varit intressant att se vad de åker på JTCC Clios eller andra tävlingsbilar. De flesta verkar ju åka med stenhårda chassien. Min uppfattning är att vågen i Falks trakter visar ganska rätt. Skiljde ungefär 20kg mellan den och Intercomps cornerweightutrustning _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
Re:
Se tidigare i tråden.... |
||||||
Min förra clio e lättare haha 1170 med mig frugan å nästan full tank reservhjul å lite skit i bagageT den röda e av samma årsmodell å allt så ca 1080 med mig å full tank e nog inte orimligt...
det där med fjädrar jag har 90 nm 180 långa fjädrar fram med ca 2-3 cm förspännnig fram å 45 nm bak å jag tycker bilen e för mjuk vill ha ca 110 nm fram å 70-80 nm bak... _________________ Emil Öberg leksaks lös ![]() |
||||||
Re:
Jo den vågen (som ägs av en privat firma, ingen vägverksvåg) är hyggligt rättvisande även runt tonnet. Dock ska jag se om man kan tjuvväga hos bilprovning. Deras våg är ännu nog mer precis. Funderar även på att tigga till mig en hörnvägning nå'nstans när jag bytt fjädrar, mest för skojs skull... ![]()
Hm, stor skillnad... Undrar om vår Clio är straffviktad i smyg av er. Ni är väl rädda för att bli frånåkta? ![]() En annan lustig detalj är att både fas1 och fas2 har samma angivna tjänstevikt (tror jag) fast det är en del mer skrot i fas2. Sedan fanns ju Clio Ragnotti/Cup fas2 som var 80-90 kg lättare. Där hade man sparat med bl.a tunnare rutor, lättare hjul, inget reservhjul, mindre ljudisolering och några andra detaljer. 90kg är mycket. |
||||||
Re:
Nu är vi lite OT i Mårtens biltråd... *sorry* ![]() Bilprovningens vågar är väl "krönta" och kollas regelbundet, eller? |
||||||
Första steget taget mot hårdare fjädrar fram. Kontaktade Bilstein per deras online kontakt formulär, det vet man ju hur svarstiden brukar vara på sånna....
Så jag blev rätt paff när jag fick detta svar 10min senare ![]() "Dear Marten, Thank you very much for your inquiry. The part-no. Of the front main spring is E4-FD1-Y965A00. The spring rate (C1) is 70,0 N. Length 0 = 150,00 mm, length 1 = 135,5 mm, inner diameter = 61,00 mm We hope to have served you well With Mit freundlichen Grüßen/Best regards Katrin Kappel Verkauf Innendienst Südeuropa / sales department Southern Europe ThyssenKrupp Bilstein Tuning GmbH Milsper Straße 214 D-58256 Ennepetal" Snacka om service alltså ![]() ![]() Då ska vi bara ta reda på var man kan få tag på fjädrar som har rätt mått. Jaja det var en liten kort update, imorgon drar jag till Vadstena på bilträff. Hälsningar // Mårten |
||||||
Re:
Då gissade vi ju ganska rätt med utgångspunkt från bilden. ![]() Första gången jag varit med om att man fått fram setup-info så lätt från en "tillverkare". ![]() Vem säljer "coil-over"-fjädrar billigast i Sverige...? |
||||||
Sviestad 080616 & lite planer
Sviestad En kort notering från Sviestad är att bilen faktiskt fungerade bättre och att däcken inte kändes lika benägna att överhetta när jag körde med 2,3 fram och 2,1 bak (varmtryck). I övrigt en trevlig tillställning och bilen gick som en klocka. Allt var som det brukar med andra ord ![]() ![]() Planer Börjar kännas som det är dags att göra något med bilen nu. Tänkte försöka genomföra små och billiga förändringar på bilen nu under sommaren. Högst upp på att göra listan ligger, oljetemp mätare, Bromskylning och Grupp N-mapp. Visar lite bilder på hur en engelsman löst det med bromskylningen tydligen med Cup tävlingsbilarna som förebild. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() EDIT I: original tråden på CliOSport.net http://www.cliosport.net/forum/showt EDIT II: Fler bilder EDIT III: Slangarna på bilderna är 114mm i diameter. Ska försöka få tag på måtten på plåtarna. Jag tycker detta verkar vara en enkel och bra lösning på ett stort problem på Clio bilarna, nu ska man bara få tummen ur r*ven och få det gjort också ![]() //Mårten |
||||||
nu måste jag hem å boka plåt... skit fränt enkel å mycket fungerande lösning... jag har tillgång till plåt å bockmaskin ska se om jag kan få till nåt fint vet inte när man ska ha tid mke det bara
![]() _________________ Emil Öberg leksaks lös ![]() |
||||||
Re:
Du har ju en del annat och göra här framöver också känns det som, med diffar mm. |
||||||
Hur nära hjulet/däcket hamnar nedre änden på fjädern på din bil? Kan du sticka in handen bakom däcket och känna?
![]() Du hade 150mm lång fjäder va? Jag är lite rädd att jag hamnar för lång ner med mina 200mm långa fjädrar, så att fjädern tar i hjulet... ![]() Vore schysst om du kunde uppskatta hur långt upp på fjäderbenet du har nedre änden på fjädern... ![]() ![]() |
||||||
Re:
Visst we fix! Jag har ungefär 15,5-16cm om jag mäter från den undre låsringen ner till centrum på den övre bulten på dämparbenet. Var lite svårt att komma åt med hjulen på plats så det var det bästa jag kan åstadkomma. Om jag tittar in rakt från sidan av hjulet så ligger nedre låsringen iaf 1-2cm högre än däcket. Hoppas det var till någon hjälp. |
||||||
Re:
Superschysst! ![]() ![]() |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 65, 66, 67 >> 38 besök senaste veckan (398646 totalt) |