| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Broms och fjädringsfrågor (ascona b)
|
1800 besök totalt |
|
Hej! Provåkte min leksak igår och har lite frågor. Nr1. Bilen lutar jääärnet åt höger. Kan detta bero på krängningshämmaren? Måste bilen vara i körhöjd när den dras fast? Nr2. Låser vänster framhjul. Antar att detta beror på att den lutar så som den gör? Nr3. Har byggt hydraulisk handbroms, men tycker den är lite vek, fått uppfattningen att det ska vara sånt klipp i den att man ska kunna låsa hjulen när man kör med den. Nån med erfarenhet? Har pedalställ med bromsvåg. Jag har en våg som pallar 1000kg. Har en 2 pelarlyft. Om jag ställer bilen på 3 hjul och vågen och flyttar runt den, är det någorlunda nära som cornerweight? Skulle vilja sätta upp den för banåka. Kränger lite för mycket för min smak. Spec: Ascona B, saab-motor, bmw e30 bakvagn med ställbar camber, bmw-ok bak och omega 296mm fram. Gula ställbara koni. Tacksam för svar!
_________________ Holger Blomqvist |
||
|
Re: Broms och fjädringsfrågor (ascona b)
När man mäter CW; 'måste de fyra hjulen vara i plan. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
Mycket intressant bromssystem!
Jag har ett liknande recept liggandes på hyllan. omega 3000 skivor och ok fram. (296mm ventilerade skivor) BMW 318 skivor bak med aluminiumok från Opel zafira. (260mm?? solida skivor) undrar hur detta kommer att funka på bilen. hur de blir med bromskraftsfördelning mellan fram och bak osv. vilken huvudbromscylinder som orkar mata oken osv. vilka huvudbromscylindrar med lite större kapacitet kan passa på asconans bromsservo? Alla tips är välkommna! Mvh Jens _________________ Jens Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1800 besök totalt |