| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Däck till 7a
|
1354 besök totalt |
|
Däck till 7a
Nu börjar det bli dax för mig att tänka på däckinköp till min Westfield. Fälgarna är 7x15". Det jag är ute efter är ett par sportiga standarddäck som fungerar bra med en lättare bil. De ska gärna klara lite konabana och mer aktiv körning ev på bana. Jag tänkte först köpa R-däck. Men eftersom amatörbyggda fordon ska ljudmätas så blir det nog lite väl bullrigt. Jag tror även att det kan vara bra med en uppsättning glassätarhjul. Så det får bli en uppsättning R-däck till nästa år. Så vad för däck ska man välja? Fabrikat och modell gärna egna erfarenheter med liknande bilar. Hade tänkt mig 205/50 15 ev bredare bak 225/45 15. Kan det vara bra? Tack på förhand mvh Hampus Bergman _________________ Hampus Bergman |
||
|
Svårt att säga... Många jag sett kör på 195/50-R15, vet inte om man kan säga att det är nån "standard" dimension... de däcken går ju att få relativt billigt, det går åt en del gummi när man har kul
På min sitter det för närvarande 205/55-R15, passar till min bil då den är lite större, lite i bredaste laget fram då den tenderar att vara tungstyrd i låga farter. Bak är bra att köra på bredare, saknar diffbroms på min och det släpper ofta på innern bak i utgången av kurvorna, min teori är bredare = mer grepp...
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
|
Re: Däck till 7a
IMHo köp R däck låna besiktningsdäck......... _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
|
Jasså, ni säger det. Jag vet ett jag inte köpt världens tystaste och komfortablaste bil. Men är det stor skilnad i ljud på R-däck och vanliga? Kanske skulle ha R-däck direkt
Men hur som. Om jag skulle ha vanliga däck. Vad är då lämpligt till en 7a? alla komentarer är varmt välkommna _________________ Hampus Bergman |
||
|
Jag besiktade med R-däck utan problem, så ljudet är nog inga problem.
om du nu vill åka vanliga däck ändå, så tror jag det inte spelar någon större roll vad du köper. Jag själv använder 185 & 205-60-13 Yokahama A048 dom kostar strax över 1000-lappen styck. Om du köper standard däck med lite kvalite så skiljer det nog inte många kronor + att du kommer med stor sannolikhet vilja köpa en uppsättning R-däck efter första konbanekörningen
|
||
![]() |
Däck för banåka
Däck till 7a
|
1354 besök totalt |