| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Justering av laddtryck?
|
7 besök senaste veckan (4829 totalt) |
|
Justering av laddtryck?
Hur ska man göra för att på bästa sätt justera laddtrycket utan att ha magnetventiler och laddtrycksstyrning i sprutet? Har ett laddtrycksstyrningssystem från Greddy men har inte satt mig in i det ännu utan vill kunna justera laddtrycket mekaniskt till att börja med. Självklart vill man ha igånt turbon så tidigt som möjligt så bra respons och sta _________________ Jonas Edling |
||||
|
Re: Justering av laddtryck?
Kula och fjäderventil är det bästa mekaniska varianten men elektronikstyrd magnetventil är så klart att föredra. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Absolut mest bäst funktion för pengarna om du inte ska använda en elektronisk. Är en mycket välfungerande kopia på Turbosmart. Turbosmart kostar från 800kr.
http://www.klracing.se/?subpage=vara Fjäderbelastad kula såklart. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
|
_________________ Nicklas Gedeborg Nissan 200sx -92 Subaru Impreza GT -99 |
||||
|
Re:
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
Re:
Jag har tittat på en sådan då någon på blocket annonserade. Tyvärr så svarar den personen som har annonsen inte åpå mail så jag får inte tag på någon därifrån
Tips på någon i sverige som har till salu eller ska man behöva beställa från usa? _________________ Jonas Edling |
||||
|
Re:
Det är ju lite lite. Men om man kan komplettera med en justerbar mottrycksstyrning på ovansidan av wastegatemembranet så borde det funka bra om det håller helt tätt i wastegaten upp till 17psi. _________________ Jonas Edling |
||||
|
Den som jag visade fungerar precis som en Daves device men har större justeringsspann.
De flesta idag, tex turbosmarts, daves, denna kopia och några till fungerar på samma sätt. Daves måste vara den mest lönsamma laddtrycksjusteringen i världen genom alla år om man ser på vad för delar den är uppbyggd av. Den har ju funnits med ett tag oxå. Sedan har vi ju alla andra blödventiler utan fjäderbelastad kula, de fungerar sämmre och det finns ett 30 tal olika versioner av dem med men de fungerar istortsätt likadant. Jonas; det är inte lönt att lägga mer pengar på något än 300 kr, dvs en sådan jag postade ovan. Det finns runt 3 olika "stylingföretag" i Sverige som har denna. jag postade bara den jag hade i huvudet för tillfället. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
|
Re:
Det är med kula och fjäder. Har en hemma och har använt många sådana på bekantas och kompisars bilar när jag hjälpt dem bygga. Vill du låna den jag har till min bil ett kort tag så går det. Dock måste det vara efter jag har varit i garaget då den ligger där och jag vet inte när jag åker dit nästa gång. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
|
Re: Justering av laddtryck?
Det bästa och mest idiotsäkra är väl att ha rätt fjäder i WGn? Flashiga elektroniska justeringar i all ära men de kan säkert krångla en hel del "Har gjort det för oss!" När vi bromsade vår sjua så hade vi WG fjädern på 0,8 bar och sedan justerade vi upp trycket med en riktig "pysventil" från pneumatikfirma, kostade 100 kr tror jag. vi justerade upp trycket till 2 bar med mottryck bara men jag tycker inte att man ska gå mer än 0,5 till 0,8 bar över fjädertrycket. Rätt fjäder är alltid det bästa! Vad har du för WG? följde det med flera fjädrar man kan laborera med? _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
|
för att spinna vidare lite på tidigare inlägget..
Jag skulle kollat först och främst vad man får med Wg fjädern som sådan, utan reglering. Dvs. Steg1. koppla kompressor utloppstryck direkt in i WG dosan för att etablera vad motorn har för såkallat "grundtryck". det är det absolut lägsta trycket man kommer att kunna nå med öppet spjäll, oberoende av reglering. Det är helt enkelt WG ventil och fjädern /arean i Tryckklockan som avgör grundtrycket. När man vet det kan man gå vidare till steg 2. Steg2. Rycka WG slangen helt!! OBS OBS OBS, detta bör göras under kontrollerade former, främst för att fastställa att WG orkar hålla stängt under en transient och för att fastställa hur bra motorn kan svara på gaspådrag. Typiskt lastfall här är 5an växel , låga varv och bara stämpla tills man har moment, aldrig varva nåt. Återigen, bara för att fastställa att WG orkar hålla stängt när så önskas.
Under steg2 kan man märka att motorn inte får så himla mycket effekt/laddtryck trots att slangen till WG är urkopplad, detta tyder då på en för helvete vek fjäder och det måste man såklart göra nåt åt isf. När man har etablerat dessa gränser vet man vad man kan förvänta sig av en magnetventil/WG styrning. Man vet hur bra transientsvar man kan få som bäst och man vet lägsta möjliga ladd och kanske också högsta möjliga ladd. Det enda magnetventilen/fjäder-kulan kan göra sen är att reglera där emellan. Jag föreslår att du lägger ner tiden på att installera boost controllern, det kommer va så värt det när det lirar mot att åka pys/kula-fjäder system. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
Grundtrycket i nuläget ligger på ca 0,5bar om man kör helt utan mottryck.
Då är bilen helt odramatisk och skulle säkerligen funka kanon att köra tex konbana med. Jag har en till fjäder med som ska ge ett grundtryck på ca 1,0bar men med den på plats är risken stor att det kan bli lite väl knepigt att åka konbana, blir ju rätt mycket effekt helt plötsligt...
Kanske får bli så att man sätter i den fjädern ändå för att få lite stabilare tryck. Kula-fjäder borde hjälpa till att få upp trycket snabbare, speciellt i kombination med att man kör mottryck på ovansidan av membranet. Då borde man väl inte få tjucläckage. _________________ Jonas Edling |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Justering av laddtryck?
|
7 besök senaste veckan (4829 totalt) |