Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad kan löst fjäderben bero på?
2284 besök totalt
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Hej!

I lördags upptäckte jag att fjäderbenet vänster fram satt löst mot spindeln. Hjulet gick att dra fram och tillbaka i ovankant i camberriktningen.

Bulten i det excentriska hålet satt helt lös. Muttern satt ett par varv ut från att börja klämma mot fjäderbenet. Jag har inte hunnit kolla den nedre bulten i det runda hålet ännu, pga verktygsbrist och trångt utrymme på plats i lördags. Men efter jag spänt den övre var det fortfarande ett glapp, som typiskt skulle kunna komma från att även den bulten är lös.

Hur kan en sån här sak uppkomma?

1) Kan det skaka loss från körning på grov asfalt (läs svenska motorvägar)

2) Kan den ha tryckts loss efter att ha touchat en curb och sedan börjat jucka fram och tillbaka för att tillslut lossna helt med extra hjälp av punkt 1 tex.

3) Allmän hårdkörning med gatdäck på bana? Någon som lyckats köra så hårt så att en korrekt förspänd bult börjar glappa?

4) Kan det vara så illa att "någon" glömt dra åt bultarna.

Bilen har kännts lite småknepig de senaste eventsen och vänster framdäck är slitet i sågtandsmönster mer än höger fram, vilket får mig att tro att det varit problem ett tag. Pga att cambern vänsterfram slår över till 0 när vänsterhjulet belastas när man kör högersvängar och cambern är -3 höger fram som sitter fast som det ska.

Jag har även hört ett metallkluckande från framvagnen när jag svängt i låga hastigheter med fulla rattutslag, typ i garaget. Detta har tystnat efter jag drog fast bulten i lördags. Detta ljud har funnits i säkert 1-2 månader, men kan inte säkert säga när det uppkom. Det kan till och med vara så att det varit så sedan i somras.

Det var dock värre än vanligt i lördags. Efter att jag fått på nya bromsbelägg och körde in dom, så började även vänster framhjul att hoppa lite, som om glappet orsakade ett spel som kunde vibrera vid bromsning så att hjulet i princip hoppade vid hård bromsning. Detta kan ju få bult och mutter att skurva ut sig mer.

Jag vill gärna veta från någon med erfarenhet av att en sån här grej kan lossna och även allmäna kommentarer innan jag beslutar mig för att det är punkt 4 som är fallet och att jag ska börja skälla på "någon".

Kan det vara så att "någon" har dragit bultarna lagom löst, för att sedan glömt dra dom med momentnyckel?

Jag har hört rykten om att "någon" har glömt dra åt en topplagring på en annan svensk röd Porsche.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

På 9x4-räsers är det nog inte helt ovanligt att man "säkrar" dom skruvarna med en svetsloppa (när man har ställbara fjäderbenslagringar). Ivf säger Peter Sanden så.

I övrigt så tycker jag det känns som 4. ligger i största sannolikhetens riktning.

Men det är ju ingen större skada skedd, så där är väl bara dra fast med rätt moment i rätt vinkel och sen hålla ett öga på det.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Misstänkte att detta är ett skruvförband som är under uppsikt vid rejskörning.

Jag vet om att jag har kysst en curb med ytterhjulen. Vet definitivt att jag gjort det med höger fram när jag kom lite djup i Eiskurve, men kommer inte ihåg om jag gjort det med vänster.

Det är ju minnet av det gluckande ljudet från framvagnen som jag tycker funnits där enda sedan chassiktitet åkte på som gör att jag också tror att punkt 4 är sannolik. Eller vill att det ska vara så så att jag kan skälla på någon annan än mig själv....

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

När jag hade varit på ringen i våras med porschen så va min vänstra hjulupphängning också lös. Mistänker diverse curbs och framförallt karusellen. Vad du inte på ringen vid tidpunkten det uppstod?

Jag förståd inte vilken bult du menade men på min va det nedre inre bärarms infästningen som lossnat. Men det va bara att dra åt bulten.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Lotus Samuel skrev:
När jag hade varit på ringen i våras med porschen så va min vänstra hjulupphängning också lös. Mistänker diverse curbs och framförallt karusellen. Vad du inte på ringen vid tidpunkten det uppstod?

Jag förståd inte vilken bult du menade men på min va det nedre inre bärarms infästningen som lossnat. Men det va bara att dra åt bulten.

Verkar som att det här är något att se upp med.....

Jo, visst var jag där....

Bulten jag menar är den ena utav de två som håller fast fjäderbenet i hjulspindeln som går att använda för att justera camber med. Ovalt hål.

Men jag tror att även den nedre med runt hål är lös, då det är ett litet glapp kvar som kräver lite mer kraft för att rubba. glappet är typiskt håltoleransen för ett runt hål i den dimensionen.

Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Måste erkänna att jag känner mig lite som en teknisk åsna som inte kommit på detta tidigare då bilen varit lite skum så länge....

Problemet har faktiskt mest märkts i slalomtävlingar då det varit svårt att få bilen att sätta sig i balans genom svängarna då jag kastar den från sida till sida. På bana borde det endast innebära sämre grepp i höger kurvor för framhjulet och en något mer understyrd karaktär, lite sneddragning vid bromsning, samt det lilla obehaget av diffus styrning i toppläget.

Har två bilder som visar hur det såg ut i lördags innan jag spände bulten.

Höger sida, cambern ser thumbs up ut vid kurvtagning.

Vänster sida, cambern ser thumbs down på framhjulet. Bilden kunde varit ur en bättre vinkel iofs för att se detta.

EDIT: Tack för bilderna Lewan!

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Daniel Bengtsson skrev:

Det är ju minnet av det gluckande ljudet från framvagnen som jag tycker funnits där enda sedan chassiktitet åkte på som gör att jag också tror att punkt 4 är sannolik. Eller vill att det ska vara så så att jag kan skälla på någon annan än mig själv....

om du nu har åstadkommit det själv så kan du ju glädjas åt att du inte körde för sakta vid det tillfället

Laholm
Här sen Nov 2002

Daniel Bengtsson skrev:
Måste erkänna att jag känner mig lite som en teknisk åsna som inte kommit på detta tidigare då bilen varit lite skum så länge....

Ähh, tror du & jag är i mycket gott sällskap med många andra.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Eller vill att det ska vara så så att jag kan skälla på någon annan än mig själv...
Käns surt va :-))))))

Jag håller också på punkt 4.
Men vad kan man göra för att förbättra konstruktionen????? för att eliminera risken totalt
1. Byte mekaniker , den var stygg

Kraftiga/tjocka brickor under mutter och skruvskall för att sprida lasten????
Gå upp i hållfasthetklass på skruvarna och dra med hårdare moment????
Hälst då även längre skruv.

En bild på hur det ser ut vore bra, jag har bara en bild framför mig på en u-balk med 2st hål som man klämmer fast en massiv gruka mellan.

citat:
ALLT är JÄVIGT LÄTT när man har fasit ihanden.
Jag undra hur många gånger jag har tänkt
-Hur fan kan jag va så korkad att jag inte tänkte på det från början.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
fuling skrev:
citat:
Eller vill att det ska vara så så att jag kan skälla på någon annan än mig själv...
Käns surt va :-))))))

Jag håller också på punkt 4.
Men vad kan man göra för att förbättra konstruktionen????? för att eliminera risken totalt
1. Byte mekaniker , den var stygg

Kraftiga/tjocka brickor under mutter och skruvskall för att sprida lasten????
Gå upp i hållfasthetklass på skruvarna och dra med hårdare moment????
Hälst då även längre skruv.

En bild på hur det ser ut vore bra, jag har bara en bild framför mig på en u-balk med 2st hål som man klämmer fast en massiv gruka mellan.

citat:
ALLT är JÄVIGT LÄTT när man har fasit ihanden.
Jag undra hur många gånger jag har tänkt
-Hur fan kan jag va så korkad att jag inte tänkte på det från början.

Du har rätt bild framför dig hur det ser ut. Jag har också funderat på hur man ska kunna säkra bättre. Med hjälp av någon låsmutter kanske?

citat: "ALLT är JÄVIGT LÄTT när man har fasit ihanden."

Jag är efterklokhetens okrönte konung. Men jag ska försöka släppa det och gå på problemet istället. Ska för säkerhets skull byta bultarna då dom säkert fått en del stryk av glappet och även gå igenom hela bilen och kolla alla bultar som har med hjulupphängningarna att göra. Läga att byta bussningar samtidigt.

Några tips på bra bussningar till 964? Powerflex håller på att ta fram en sats men är inte klara ännu.

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag skulle gissa att fjäderbenat har fått mer stryk i hålen än vad skruvarna tagit skada. Obs vild gissning

Men först skulle jag lyssna runt om det är ett känt fel.
om ja,hur har man då lös det.
Svets käns lite för defentivt.

Angående låsmuttrar:
Har skruvförbandet släpp, mist förspänningen, så det enda låsmutter gör är att se till att man inte tappar muttren. Så kallad falsk säkerhet.
Men i och försäg är det en fördel om bulten/arna inte emigrerar helt ur fjäderbenet.

Horda
Här sen Nov 2002

Kan man inte bara köra med lite loctite? Jag tror faktiskt dom använder det när dom bygger bilen. Det brukar ju va lite blått på bultar i hjulupphängningen på nya bilar.

Kristianstad
Här sen Nov 2002

Citat:
Kan man inte bara köra med lite loctite? Jag tror faktiskt dom använder det när dom bygger bilen. Det brukar ju va lite blått på bultar i hjulupphängningen på nya bilar.

Borde funka med Loctite, finns dock lite olika varianter.
Men den som är på mörkröd flaska med vit text, mörkgrön tunnflytande vätska, det står "supersnabb-kapillärverkande låsvätska-290" på flaskan.
När man använder den brukar bultarna sitta "som svetsade"....

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Loctiten gör samma sak som låsmuttern, men sticker förspänningen i skruvförbandet är det kört i alla fall, eller????

Kristianstad
Här sen Nov 2002

Klart det ska vara ordentligt spänt men den loctiten jag menar, biter ännu hårdare än en låsmutter.

Torslanda
Här sen Nov 2002

Loctite Gängsäkring:

Loctite 222 - Låg styrka (Demoteringsbar)
Loctite 243 - Medium styrka (Demonteringsbar)
Loctite 270 - Hög styrka (Permanent)

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Daniel:
Kom du till någon klarhet i vad som hadde gått snett?????

2284 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande